אחרי המכרז המתוקשר והשנוי במחלוקת לבחירת מטוס האימונים הבא של חיל האוויר - שבו הועדף המטוס האיטלקי על פני ההצעה מקוריאה הדרומית - יצאו טייסי חיל האוויר לבדוק את הרכש החדש מעל שמי איטליה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
המטוס, M346, יכונה בחיל האוויר 'הלביא' - בדיוק כמו מטוס הקרב שהתעשייה האווירית ניסתה לייצר בשנות ה-80, עד שהממשלה החליטה לוותר על ההוצאה התקציבית האדירה שבפיתוח המטוס.
התחושה בעת טיסה במטוס מבהירה כמה קשה להטיס בתנאי אמת. חיל האוויר בחר במטוס הזה בעיקר בגלל שהוא נחשב בטוח מאוד, כמו למשל היכולת לבצע שורה ארוכה של פעולות בפקודות קול מבלי שהידיים צריכות לעזוב את הסטיק, ההגה של המטוס. "שיניתי את הערוץ של מכשיר הקשר רק בעזרת הקול", מדגים טייס הניסוי.
במטוס יש גם כפתור אדום - אם הטייס משום מה לא מצליח להטיס את המטוס, לחיצה על הכפתור והמטוס מטיס את עצמו, מתיישר ומתייצב לבד, נותן לטייס להתאושש ואז לחזור ולהטיס. ביצרנית האיטלקית מבטיחים כי למרות שתי התרסקויות במהלך טיסות הניסוי, במטוס נעשו בדיקות ושינויים מקיפים וכעת מדובר במטוס בטוח לחלוטין.
חיל האוויר יקנה 30 מטוסי אימון בשווי של מיליארד דולר. הלביאים החדשים יחליפו את מטוסי הפוגה מגיסטר הוותיקים, ששימשו לאימונים של דורות רבים של טייסים, החל משנות ה-60 ושיוחלפו בידי הלביאים.