מטוס ה"חמקן" F-35, שעל רכישתו מארה"ב סיכמה ישראל, יוכל לשאת פצצות גרעיניות. בחברת "לוקהיד מרטין" שמייצרת את המטוס מבצעים בימים אלה שורה של שינויים בתוכנת המטוס ובמערכות הנשק כדי שיתאימו לשימוש בפצצות גרעיניות. בכיר אמריקני סירב להתייחס לשאלה האם גם ישראל ביקשה לבצע את השינויים האלה במטוסים שאותם היא רוכשת, אך אמר שלאחר ההתאמות שמתבצעות כעת יש מדינות שיקבלו את אישור האמריקנים לרכוש דגמי מטוסים עם היכולת הייחודית.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
ישראל חתמה על עסקה, שבמסגרתה תקבל 19 מטוסי "חמקן" תמורת 2.7 מיליארד דולרים מכספי הסיוע האמריקנים. שמו של המטוס בחיל האוויר הישראלי הוא "אדיר". על פי אנשי היצרנית "לוקהיד מרטין", כבר בתחילת 2016 תגיע קבוצת הטייסים הישראלים הראשונה להתאמן על המטוס בבסיס חיל האוויר האמריקני LUCK שבאריזונה. המטוסים הראשונים צפויים להגיע לישראל ב-2017 והטייסת תהפוך מבצעית כבר בסוף אותה שנה.
בכיר בחברה ציין כי מחיר המטוס צפוי לרדת במקצת ויעמוד על כ-105 מיליון דולר ליחידה - בשל מכירות נוספות שביצעה החברה לחילות אוויר בעולם. רק השבוע דיווחה "לוקהיד מרטין" על עסקת ענק עם חיל האוויר של קוריאה הדרומית, במסגרתה תקבל בת הברית של ארה"ב 40 מטוסי F-35 תמורת 6.8 מיליארד דולרים.
מאבק יוקרה בחיל האוויר: מי יטיס את המטוס?
בחיל האוויר הישראלי כבר מתקיים מאבק אדירים מאחורי הקלעים - מי יהיו הטייסים שייזכו להטיס את ה-F-35 ויימנו על מקימי הטייסת היוקרתית. השאלה הזו מונחת על שולחנו של מפקד החיל, האלוף אמיר אשל. מדובר במאבקי יוקרה שבו מופעלים כל סוגי הקשרים, הלחצים והכישורים.
זהו מטוס הדגל העתידי של חיל האוויר ורבים מאוד רוצים להיות חלק מהקמת מערך מטוסי הקרב מהדור החמישי בעלי יכולות חמקנות. הצורך המבצעי עשוי להכתיב גם דרישה להתחייבות מצד הטייסים לחתימה נוספת ושירות ארוך יותר, אבל זה לא מטריד אף אחד מהם.
שותפות ישראלית בפרויקט המטוס
את הטייסת שתוקם בבסיס נבטים בדרום צפויים להרכיב טייסים צעירים וותיקים כאחד ורק מפקד חיל האוויר הוא זה שייקבע מי יהיו ב"נבחרת החלומות" של החיל.
בפרוייקט המטוס שותפות גם תשע חברות ישראליות שמייצרות חלקים ומערכות עבור המטוס: התעשייה האווירית מייצרת את הכנפיים, "אלביט מערכות" אחראית לתצוגת הקסדה ולמכלולי המבנה. חברת "תדיראן", באמצעות "טלה-קום" בארה"ב, מייצרת את מגבר התא"ג-תג"מ, וחברת "סימיגון" מפתחת תוכנה למאמני טיסה.
בנוסף להן, חברת ALD מייצרת תוכנה לדיווח על תקלות עבור המערכת האוטומטית למידע לוגיסטי (ALIS), וחברת "כבירן" אחראית ליציקות עבור גוף המטוס, נושאי חימוש ויחידת ממשק למכשיר קשר. חברת PDI/BL תייצר את מטעין החימוש, וIBM-Telelogix אחראית לכלי לפיתוח תוכנה Rhapsody. הייצור הדיגיטלי יבוצע על ידי חברת "סימנס טכנומטיקס", שפועלת בתחום התכנון, הפיתוח והייצור של הפלטפורמה ההנדסית Teamcenter.