מגנים עלינו מלמעלה: הביטחון של כולנו תלוי בחיילי צה"ל ובתפקידים השונים והחשובים שהם ממלאים - אבל לא רק. בנוסף לכוח האדם, ישנם שלל אמצעים טכנולוגיים משוכללים שתפקידם להגן על כולנו - ביבשה ובים, וגם באוויר. מבט לשמיים מספק הצצה לכמה מכלי הטיס ללא טייס שפועלים 365 ימים בשנה על מנת להבטיח את ביטחוננו: האמצעים האוויריים שאוספים מודיעין, מתצפתים על האויב - ומסייעים ללוחמים.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו  

הכוכב

אורך: 9 מטרים
מוטת כנפיים: 16 מטר
מהירות מרבית: 220 קמ"ש
שהייה באוויר: עד כ-30 שעות

הכוכב (צילום: דו
הכוכב|צילום: דו"צ

ה"כוכב" הוא כטמ"ם - כלי טיס מאויש מרחוק - שפיתחה "חץ כסף", חברת בת של אלביט, המשמש את צה"ל מאז מבצע צוק איתן ביולי 2014. מדובר בדגם משופר של כלי הטיס "הרמס 450" שביצע מאות שעות טיסה בפעילות מבצעית בימי צוק איתן - ולאחר מכן שב להיקלט בטייסת ה"זיק".

ה"זיק"

אורך: 6 מטרים
מוטת כנפיים: 10 מטרים
מהירות מרבית: 95 קשרים
שהייה באוויר: 20 שעות

הזיק (צילום: דו
הזיק|צילום: דו"צ


ה"זיק" טס לראשונה באמצע שנות ה-90 והיה המטוס ללא טייס הראשון של החברה שייצרה אותו, "חץ הכסף". כלי הטיס הזה משתתף במשימות רבות של איסוף מודיעין וליווי כוחות ונחשב לשיאן שעות הטיסה בחיל האוויר. הוא גם מדווח על התוצאות לאחר תקיפה ומכווין את צה"ל במשימותיו הטקטיות.

השובל

אורך:8.5 מטרים
מוטת כנפיים :16 מטרים
מהירות מרבית: 120 קשר
שהייה באוויר:כ-30 שעות

השובל (צילום: דו
השובל|צילום: דו"צ

כטמ"ם ה"שובל", שפיתחה התעשייה האווירית, נקלט בחיל האוויר בשנת 2005 ומופעל כיום ב"טייסת המל"טים הראשונה" בבסיס פלמחים. השובל נחשב לכלי פורץ דרך: הוא גדול בהרבה מקודמיו ובעל יכולות מבצעיות רחבות. מאז נקלט בחיל האוויר נוספו לשובל מערכות והוגדלה תפוקתו המבצעית.

האיתן

אורך: 14 מטרים
מוטת כנפיים :26 מטרים
מהירות מרבית: מעל 200 קשר
שהייה באוויר:כ-30 שעות

האיתן (צילום: דובר צה
האיתן|צילום: דובר צה"ל

ה"איתן" משמש למשימות בהן נדרשות יכולות שהייה וגובה טיסה מרביות. הוא אוסף מודיעין, מסמן מטרות נקודתיות לצורך תקיפות של מערך הקרב - ומצלם מטרות מטווחים רחוקים. לכלי יתרון מבצעי אדיר בתחום המודיעין: מותקן בו מנוע סילון ויכולת השרידות שלו גבוהה בתנאי מזג אוויר שונים.

סקיילרק

אורך: 1.5-2.8 מטרים
מוטת כנפיים : בין 3.1 ל-4.7 מטר
מהירות מרבית: בין 90 ל-110 קמ"ש
שהייה באוויר: שעתיים וחצי-5 שעות

יחידת רוכב שמיים בחיל התותחני מתפעלת את ה"סקיילרק" - כלי טיס מאויש מרחוק. השימוש בכלי נעשה בפעם הראשונה במלחמת לבנון השנייה ומאזהוא  השתתף במבצעים רבים - ביניהם מבצע עמוד ענן בנובמבר 2012, בו היחידה הייתה הכוח היחיד שנכנס לשטח אויב. בנוסף, הכלי פעל גם במבצע צוק איתן וסיפק מודיעין חזותי לכוחות היבשה. הכלי מספק מידע חזותי לחילות מרמת הגדוד ועד רמת האוגדה. הוא נישא על גבי הלוחמים באמצעות מנשאים הסוחבים את מערכת הכלי ואת הכלי עצמו.

מאטריס

אורך: 65 ס"מ
מהירות מרבית: 70 קמ"ש
שהייה באוויר: כ-40 דקות

ה"מאטריס" הוא רחפן מקצועי יותר, גדול, חזק, עמיד לתנאי מזג אוויר מורכבים ויכול לשהות, לצלם ולשדר במשך כ-40 דקות. הרחפן השתלב כבר בגדוד האיסוף ניצן שבפיקוד מרכז ובגדוד עיט בפיקוד הצפון.

בלון האיסוף "זאוס"

מגיע עד גובה של מאות מטרים
בעל יכולות תצפית ביום ובלילה
צוות לוחמי איסוף אחראים על תפעולו

בלון האיסוף "זאוס" שמצוי בנחל עוז, הוא אחד מתוך שישה בלוני איסוף שפזורים לאורך רצועת עזה. הוא מגיע עד גובה של מאות מטרים - מה שמאפשר לו יכולת תצפית גם לעומק הרצועה ביום ובלילה.

את הבלון מפעילים צוות של שישה לוחמי איסוף ומפקד שאחראים על התפעול השוטף שלו וגם לוקחים חלק בתצפית. בנוסף ללוחמים, צוות הבלון מורכב גם מתצפיתניות שמאיישות את התצפית 24/7. הבלון הוא חלק מרכזי ממערך האיסוף של רצועת עזה שפועל גם בשגרה וגם בחירום.