האמון בצה
תלונות רבות נוגעות ליחסי מפקד ופקודו|צילום: פלאש 90 תומר נאוברג

מערך הנגדים בימ"חים עומד לפני קריסה, חיילת שנכלאה והושפלה - והוראות לביצוע משימות בוואטסאפ: אלו רק חלק מהמקרים המתוארים בדוח נציב קבילות החיילים שמתפרסם היום (שני) ובו מפורטות 6,371 קבילות של חיילים שהתקבלו בשנת 2015 - ירידה של 340 תלונות בהשוואה לשנת 2014.

לעדכונים נוספים ולשליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

בדוח שפרסם נציב קבילות החיילים במשרד הביטחון מפורטות תלונות רבות הנוגעות ליחסי "מפקד-פקוד", כפי שמתאר האלוף במיל' יצחק בריק, נציב קבילות החיילים. "במהלך השנה הופתעתי שיש גורמי פיקוד שפעלו שלא בהתאם לפקודות הצבא", מתאר בריק, "ואף יתרה מכך - יש מפקדים הנוהגים כלפי פקודיהם בניגוד לערכי צה"ל ולרוח צה"ל".

בין היתר ניתן למצוא דוגמאות ליחס משפיל כלפי פקודים - בהן: מפקד שפצע חייל באמצעות אקדח סיכות במכוון, מפקד שהכה חייל, בעט בו והכה אותו באמצעות קת הנשק ומפקדת פלוגה שאזקה חייל בניגוד לפקודות. עוד התלוננו חיילים על מפקדים מדרגת אל"מ - ועד קצינים זוטרים שמתנהגים באלימות מילולית, מתבטאים באמירות גזעניות ומשתמשים בשפה שאינה הולמת כלפי פקודיהם.

אחד המקרים החמורים המופיעים בדוח עוסק בנגד מטבח שהתעמר בחיילי המטבח ונקט כלפיהם יחס משפיל בשילוב אמירות כגון "שמן מסריח, אשכנזי לבן, רוסי מסריח, אוזניים גדולות, ערבי" ועוד. בריק ציין כי הנגד נהג להתעלל נפשית בחיילי המטבח "יום-יום שעה-שעה".

מקרה בולט וקשה נוסף המופיע בדוח הוא של חיילת כלואה בשירות חובה שהלינה על יחס משפיל ומתנכל של סגל הפיקוד בבסיס הכליאה, שכלל הוצאת מזרנה מהתא ושפיכת מים על רצפת התא על ידי מפקדת הפלוגה - כל זאת בעודה כבולה באזיקי ידיים ורגליים שלא בהתאם לפקודות הצבא.

בגלל הוואטסאפ: המפקד הפך ל"אחד מהחבר'ה"

פרק נרחב בדוח מתייחס להתפתחות הפיקוד הצבאי בעידן הטלפונים החכמים. לדברי נציב קבילות החיילים, לאחר שיחות עם מפקדים רבים עולה כי הקשר הישיר בינם לבין החיילים נפגע. "ללא המגע והקשר הישיר בשגרה ובאימונים, עלול להיווצר ריחוק בין המפקד לחייליו עד כדי חוסר מעורבות, ניכור ואף חוסר אמון", הוא מספר.

מהדוח עולה כי המפקדים מנווטים משימות דרך הטלפון החכם ולא פונים לחיילים ישירות. בין היתר מציין הדוח, מעבר לבעיה ש"פקודות" מתבצעות במעין "שגר ושכח" מבלי לדעת האם המסר עבר, התנהלות זו הופכת את המפקד ל "אחד מהחבר'ה" ולא למפקדם, הדבר דומה יותר לרשת חברתית מיחידה צבאית.

ארכיון (צילום: דובר צה
משימות מועברות דרך הסמארטפון|צילום: דובר צה"ל, WhatsApp


"הנושא הפך לתופעה נפוצה ביחידות צה"ל רבות, דבר המשפיע לרעה על הפיקוד והמנהיגות בשגרה ובעת מילוי המשימות בקרב המפקדים הצעירים", מדגיש בריק. "החשש העולה הוא כי מתגבשת תרבות אשר תביא לכך שחיילים בשדה הקרב לא ילכו אחר מפקדיהם המפקדים עליהם בשגרה באמצעות הטלפון החכם. 

מערך הנגדים בימ"חים - בקריסה  

נושא נוסף וחמור שעלה בדוח הוא מחסני החירום (ימ"חים) באוגדות צה"ל. מתמונת המצב עולה כי מערך הנגדים בימ"חים נמצא בתהליך של קריסה - זוהי הפעם הראשונה בה קיימת התרעה על כך.

"קיצוץ של עשרות אחוזים בכל תחומי הליבה ללא התחשבות מספקת במשמעויות הנובעות מכך ושחיקת שכר הנגדים הביא לירידה ממשית במקצועיות, לפערים רבים המשליכים על רמת הכוננות והמוכנות במחסני החירום", נכתב בדוח. "המחסור בכוח אדם במערך גרם אף למצב אבסורדי בו הנזק המקצועי, ויתרה מכך הנזק הכספי לצה"ל גבוה אלפי מונים מהחיסכון שמושג בצמצום התקנים".

"באם לא יתוקנו הליקויים המשמעותיים בימ"חים", מזהיר הדוח, "בדגש על התאמת המשימות לכוח האדם, הדבר עלול לגרום הן ל"מחירים" מבצעיים והן ל"מחירים" בהיבטי הפרט ובמוטיבציית הנגדים להמשיך ולשרת בשירות קבע".

נציב קבילות החיילים יצחק בריק (צילום: דובר צה
נציב קבילות החיילים יצחק בריק|צילום: דובר צה"ל

בסך הכל, 61.1% מהקבילות שהגישו חיילים בשנת 2015 וטופלו נמצאו מוצדקות וננקטו צעדים נגד מפקדים. במשרדו של נציב קבילות החייילים מציינים כי זמן הטיפול בלמעלה מ-80% מכלל הקבילות מסתיים בפרק זמן של עד שלושה חודשים וכי 92% מהקבילות מגיעות לכדי סיום טיפול תוך ארבעה חודשים.

37% מהקבילות הם בנושא יחס מפקד-פקוד - עלייה של 4% מהשנה הקודמת. לפי הדוח חלה עלייה של למעלה מ-100% במספר הקבילות בקרב אזרחים או כאלה שפנו בעילום שם - 222 קבילות בשנת 2015 לעומת 95 בלבד בשנת 2014. 

תגובת דובר צה"ל

דובר צה"ל מוסר כי דו"ח נציב קבילות החיילים מספר 44 לשנת 2015 התקבל בצה"ל. עם קבלת הדו"ח מינה ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, את סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, לטפל בפערים שהועלו בדו"ח כחלק מתוכנית העבודה לשנה הקרובה. בצה"ל מחויבים ללמוד את תכניו ביסודיות ובמקצועיות, להפיק את הלקחים המתבקשים ולתקן את הדרוש תיקון.

בשבוע שעבר נפגש ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, עם נציב קבילות החיילים, אלוף (מיל') יצחק בריק, אשר הציג לו את המגמות העיקריות העולות מן הדו"ח וציין את החשיבות בבדיקה מתמדת של צה"ל, בעיקר בכל הנוגע לטיפול במשאב האנושי. בדבריו הדגיש הרמטכ"ל כי "השנה החולפת התאפיינה בלחימה בטרור ביהודה ושומרון, לצד מאמץ משמעותי לשיפור מוכנות צה"ל לחירום ומלחמה. גם בתקופה מאומצת זו נדרש להקפיד על טיפול נכון ואיכותי במשאב החשוב ביותר של צה"ל- האנשים. עלינו לזכור כי המשימה תמיד בראש והאנשים במרכז"

בדו"ח מצוין כי ישנה ירידה במספר הקבילות מ-6,711 אשתקד ל-6,371 קבילות השנה כאשר 61.06% מהקבילות נמצאו כמוצדקות.
הנציב הדגיש בדו"ח את שיתוף הפעולה המלא ואת המוכנות של מפקדי צה"ל לקבל ביקורת ולהפיק לקחים על מנת לשפר את המנהל התקין בצה"ל ולשמור על זכויות החיילים.

בפרק העוסק בשירות הקבע בצה"ל התייחס הנציב להשפעת השינויים הארגוניים שהתרחשו במהלך שנת 2015, על הפרט, תנאי שירותו וזכויותיו. במסגרת התוכנית הרב שנתית "גדעון", המתאימה את אתגרי צה"ל למציאות המשתנה, התבצעו ומתבצעים צעדי התייעלות נרחבים הכוללים שינויים ארגוניים וצמצום בהיקף כוח האדם בצה"ל, בדגש על משרתי הקבע. תכנון ומימוש התוכנית נעשים תוך ראייה עתידית והתחשבות בהשפעת השינויים הארגוניים על הפרט ומתן מענה מיטבי להם.

הנציב התייחס בדו"ח לשדרת הפיקוד של הנגדים בצה"ל ולתנאי שירותם ומעמדם כמשרתי קבע. הנגדים מהווים נדבך משמעותי בפעילויות צה"ל בשגרה ובחירום, והינם מוקד ידע מרכזי ומשפיע ביחידות בהן משרתים. מערך הנגדים בצה"ל עבר ועודנו עובר בשנים האחרונות תמורות ושינויים רבים. במסגרת כך הוסדר מנגנון המאפשר לנהל מסלולי שירות מובנים לנגדים ואף מגדיל את שכר הנגדים בקבע הראשוני. לצד זאת, נוספו כלי סיווג, מיון והערכה לנגדים והורחב רצף הכשרתם. בנוסף, הוספו והורחבו תוכניות המיועדות גם לשימור הנגדים המשרתים בימ"חים הכוללות תכניות לימודים מגוונות, הטבות ותמריצים וכן מסלול פיתוח לקידום אישי במערך הימ"חים.

בפרק העוסק בסוגיות פיקוד ומנהיגות התייחס הנציב לסוגיות הנוגעות ליחסי מפקד-פקוד, בהתנהגות לא הולמת מצד מפקדים ובהתנהלות שאינה עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל. בצה"ל מצופה מכל מפקד בכל דרגה ובכל תפקיד לשמש דוגמה ומופת, הן באפיק המקצועי והן בטיפול בפרט ולפעול בהתאם לערכי צה"ל ורוח צה"ל. כל חריגה כפי שמובאת בדו"ח ראויה לגינוי וכפי שמצוין בכל אחד מהמקרים, הנושאים הובאו לידיעת ולטיפול המפקדים הבכירים אשר טיפלו בחריגות במלוא הרצינות והחומרה.

הנציב התייחס בפרק ייעודי בדו"ח לשירותי הרפואה בצה"ל. צה"ל משקיע מאמצים רבים על מנת להעניק טיפול רפואי ראוי למשרתיו. בשנה האחרונה נבנתה תכנית אסטרטגית שנועדה לשפר את השירות הרפואי אותו מקבלים חיילי צה"ל ובמסגרתה צפוי תהליך העברת הטיפול הרפואי במשרתי הקבע ממרפאות הצבא לקופות החולים ופינוי המשאבים מכך לטובת שיפור השירות לחיילי החובה. כמו כן, חיזוק הרפואה הצבאית בהגדלת מספר הרופאים, שיפור הטכנולוגיה ומימוש אחריות המפקדים על בריאות החיילים. חיל הרפואה רואה לנגד עיניו את בריאות המשרתים ופועל בכל הדרכים על מנת לשפר את המענה הרפואי הניתן למשרתים.

עוד התייחס הנציב לסוגיית היחס למשרתי מערך המילואים של צה"ל. צה"ל מכיר בחשיבותו הרבה של מערך המילואים ומוקיר את תרומתו ארוכת השנים. חשיבות הטיפול במשרתי המילואים מוטמעת בצה"ל שפועל כל העת לשיפור ההתנהלות מול חיילי המערך ולהפקת הלקחים ממקרים חריגים. זאת בין היתר באמצעות אתר המילואים החדש המאפשר מענה טכנולוגי מתקדם, וביצוע תהליכים באופן יעיל ומהיר מבעבר.

בפרק העוסק במיועדים לשירות ביטחון (מלש"בים) התייחס הנציב לקשיים בהם נתקלים המיועדים לשירות בעת מיונם לצה"ל. צה"ל מייחס חשיבות רבה לקשר עם המלש"בים ולשיתופם בתהליך הגיוס והשיבוץ ועל כן בימים אלו מתנהל תהליך להקמת אתר ויישומון שיאפשרו מתן שירות מהיר ויעיל. בעניין הליך הגיוס למתנדבים, צה"ל ביצע פעולות רבות להקלת ההליך ובניהן הטמעת מוקד המתנדבים במרכז השירות של מיטב ומיסוד מנגנוני טיפול ממוכנים לטובת טיפול מהימן במתנדבים. בנוסף, בצה"ל אושרה תוכנית המטייבת את המענה לעתודאים בחלוקה לשלבי הגיוס, הלימודים והשירות, על מנת להבטיח טיפול מיטבי בהם. כמו כן, בשנה האחרונה בוצעה באגף המודיעין התייעלות ניכרת בתהליכי המיון והקשר עם המלש"ב. בתוך כך, נוצר חיבור הדוק בתהליכי העבודה מול מיטב, הוטמעה מערכת צה"לית לטובת סנכרון המידע וננקטו כלל האמצעים על מנת שלא תפגענה זכויותיו של המלש"ב בעת מיונו לאגף המודיעין.

הנציב גם התייחס לסוגיית הפיקוד והמנהיגות של מפקדי צה"ל בעידן הטלפונים החכמים. מתוך הבנת מרכזיות והשפעת המרחב הרשתי על כלל התחומים, ראש המטה הכללי מינה ועדה ייעודית אשר בראשה עומד ר' אכ"א ומטרתה לגבש את מדיניות השימוש של חיילים ומפקדים ברשתות החברתיות. בתוך כך הוועדה תעסוק גם בנושא התווך הפיקודי והמציאות המשתנה בעידן הטכנולוגי. מצופה ממפקדי צה"ל לעקוב אחר ביצוע הפקודות והמשימות אותן דרשו ולנקוט דוגמה אישית במרחב הציבורי והפיקודי כאחד.

ממצאי הדו"ח מהווים עוד כלי בידי צה"ל על מנת לחדד נושאים אשר זקוקים למתן תשומת לב מיוחדת, טיפול ועיסוק בקרב המפקדים כלפי פקודיהם. כלל הנושאים הובאו לשולחנם של המפקדים ומקבלי ההחלטות בצה"ל, אשר פועלים ללא לאות בכדי לייעל ולשפר את הטיפול בכח האדם.