חלקו הראשון של התחקיר "דני יסדר", ששודר אמש במהדורה המרכזית, חולל היום (רביעי) סערה במערכת הפוליטית, לאחר שחשף כיצד ניתן לקדם בתשלום פרויקטים מסחריים במשרדים ממשלתיים. במרכז התחקיר עומד פרשן הכדורגל ואיש הליכוד דני נוימן, המסייע למי שמבקש לקדם את ענייניו במשרד התחבורה תמורת אלפי דולרים. בעקבות התחקיר שפורסם הורחק נוימן ממשכן הכנסת וביקורת חריפה נמתחה על שר התחבורה ישראל כ"ץ, שהתנער מהמאכער.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בפרק הראשון, סידר נוימן פגישה בין תחקירן חדשות 2 בשם "יעקב", לבין מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי. "יעקב", שהציג עצמו כבעל חברה מסחרית לייבוא צ'קלקות, ביקש מנוימן לדון עם יצחקי באפשרות לחייב כל בעל רכב להחזיק צ'קלקה (צפירור) במכוניתו.
חלקו השני של התחקיר מתחיל בתשלום עבור פגישת ה-VIP עם יצחקי. ברחבת הכניסה למשרד התחבורה, מסדירים יחד עם נוימן את התשלום: 2,500 דולר. נוימן מגיע לפגישה עם פנקס חשבוניות. על החשבונית רושם נוימן "ייעוץ לחברה".
רגע לפני הכניסה לפגישה, התחקירן תוהה מה יקרה אם עוזי יצחקי, המנכ"ל, לא יאהב את הרעיון הצ'קלקות. "המנכ"ל לא יחסום את זה", מבהיר נוימן. "אני אריץ לך את זה הלאה, עד שתקבל את האישור".
דני נוימן, כך עושה רושם, הוא בן בית במשרד התחבורה. עד כדי כך, שאפילו אנשי הביטחון לא בודקים אותו ואת התחקירן. מנכ"ל משרד התחבורה ודני נוימן הם מכרים ותיקים. הם פותחים את הפגישה, כמתבקש, בשיחה על כדורגל. רעיון הצ'קלקה הוא רעיון כל כך חשוב, שהמנכ"ל יצחקי קורא ללשכתו את מנהל אגף הרכב, משה ויצמן.
"ליעקב יש מיזם שהוא עובד עליו הרבה זמן", פותח נוימן את הפגישה. "המיזם הזה בטיחותי. ברגע שראיתי שהוא מדבר עליו, אמרתי שזה תפור על משרד התחבורה. זה בנוסף לאפוד, זה מנצח. במיוחד במקומות חשוכים".
לאחר ש"יעקב" התחקירן הסביר על הרעיון לחייב צ'קלקה בכל רכב, המנכ"ל יצחקי מציין מהם שלבי האישור. "צריך לאשר את המוצר בטכניון או במכון התקנים, ואז יש אצלי ועדה שיושבת בראשות המדען הראשי, היא נקראת הועדה לתקנים וניסויים", מבהיר יצחקי. "הכל עובר דרך הוועדה הזאת".
משרד התחבורה מסביר: "יצחקי פועל נמרצות לצמצום הבירוקרטיה"
מנהל אגף הרכב, ויצמן, לא ממש מתלהב מהרעיון שלנו. ניכר שהוא לא מבין מה אנחנו רוצים בכלל. "הוא לא קובע כלום", הסביר נוימן לאחר הפגישה. בשלב זה לוקח המנכ"ל את העניינים לידיים, ואומר כי יעביר את הבקשה. "אני רואה שאתה יש לך רעיונות טובים", מציין יצחקי. "תביא מוצר, תעביר אותו בדיקה ואז אני יכול להעביר לך את זה גם בוועדת הניסויים".
לאחר הפגישה בה הבטיח המנכ"ל שהוא יכול להעביר את המוצר בוועדת הניסויים, נוימן מסביר שההצעה לחייב נהגים לנסוע עם צ'קלקות אינה ההצעה הכי מופרכת בה טיפל. "כל החיים במדינה הזאת זה קשרים, זה לא יעזור", מדגיש נוימן. "אתה היית מגיע אליו אולי עוד שנתיים. אני מעביר דברים פה גם כשהם לא הגיוניים".
לא ברור אילו דברים לא הגיוניים העביר דני נוימן במשרד התחבורה ובמשרדי הממשלה האחרים שהוא מתפאר בקשרים איתם, אבל בשיחת טלפון שלאחר הפגישה הבהיר שיצחקי יפעל למענו לחסימת מתחרים אחרים עם רעיונות יצירתיים. "המנכ"ל התקשר ואמר לי שהוא נתן הוראה מרגע זה לכל אחד שיבוא עם דבר דומה לשלנו, לא לקבל את העניינים", הדגיש נוימן בשיחה. "אתה לא צריך להוסיף יותר, הטלפון זה הסוף".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "מנכ"ל המשרד עוזי יצחקי מעולם לא היה חבר מפלגה או גוף בוחר ואין לו כל זיקה לגורם פוליטי כזה או אחר. במהלך כהונתו הנהיג יצחקי מדיניות דלת פתוח לחדשנות ולכן הוא קשוב באופן ישיר לגורמים עסקיים ואזרחים היכולים להביא פתרונות כאלו, ופועל נמרצות לצמצום הבירוקרטיה".
"בעניין הפגישה, הציג הפונה נוימן מצג שווא בפני מנהלת לשכת המנכ"ל, כאשר הגדיר את הבקשה כאישית ובהולה, ותוך ניצול לרעה של אדיבותה", הוסיפו במשרד. "הפגישה מציגה ניצול ציני, שקרי וחסר אחריות של רברבן חסר גבולות שעשה שימוש לרעה בכוונה טובה במשרד ורצון לסייע. בעקבות חשיפת הדברים פועל המשרד לחידוד נוהלי העבודה לצד המשך קיום מדיניות הדלת הפתוחה ומתן שירות לאזרח".