נציגי המדינה והחברות הבונות בדיון סוער על האסון ברמת החייל: בעוד מאמצי החילוץ והאיתור של שלושת הנעדרים בקריסת החניון נמשכים, הכנסת דנה הבוקר (חמישי) בתקרית החמורה בה נהרגו שלושה בני אדם. ועדת העבודה, הרווחה והבריאות כינסה דיון דחוף באירוע, למרות שהוטל צו איסור פרסום על החקירה, וזימנה נציגים מהחברות והגופים שקשורים לאירוע או לפיקוח על הליכי הבנייה בארץ. באסון נהרגו שלושה בני אדם, ושלושה נוספים עדיין לכודים תחת ההריסות. ההרוגים הם אולג יעקובוב, בן 60 מתל אביב; דניס דיאצ'נקו, אזרח אוקראינה בן 28 ועאהד אלחאג' בן 34 מבית רימא. הצטרפו לשידור הישיר.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק

"אני חוזר גם הבוקר מהאתר", אמר מנכ"ל דניה סיבוס רונן גינזבורג בלב כבד. "בשלושת הימים האחרונים אנחנו שם ונותנים כל עזרה שאנחנו יכולים לתת, כל מה שאפשר לעזור כדי לנסות ולהציל משם אנשים שיושבים מתחת להריסות. למי שלא יודע אני בעצמי מהנדס אזרחי 18 שנה, התחלתי כמהנדס ביצוע, בוגר טכניון, מנהל עבודה מוסמך בהכשרתי. למרבה האירוניה אני גם קצין חילוץ והשתתפתי באירועים".

"האירוע הזה קשה לי מאוד ואני רוכש כבוד רב לוועדה ולכן באתי", הוסיף. "קשה לי להתייחס לאירוע עצמי בגלל צו איסור הפרסום, אני לא רוצה לפגוע כמובן בחקירה. דניה סיבוס תעשה הכל כדי שיימצא פה חקר האמת. הכל. מהרגע הראשון החברה לא תסתיר, תתן את כל החומר והמידע בנוגע למקרה הספציפי". לדברי המנכ"ל, "כמו שהדיון מתרכז פה בנושא בטיחות בעבודה, המקרה הזה לא כל כך קשור לאירוע בטיחות בעבודה. כפי הנראה יש כאן כשל הנדסי, לא נושא של בטיחות".

זירת האסון (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
זירת האסון|צילום: מרים אלסטר / פלאש 90

"תקלות קורות כל הזמן"

"בשנה האחרונה היו לא מעט מקרי בטיחות באתרים שלנו, לעתים על בסיס יומי פועל נפצע", הדגיש. "הכל מדווח באופן מיידי ויש דוח מסודר שיוצא בכל החברה. בסטטיסטיקה של ענף הבנייה תקלות קורות כל הזמן - אנחנו עושים כל מאמץ אבל תקלות קורות כל הזמן. זה אתר עמוס בעובדים, צריך לעשות הכל כדי שעובדים יחזרו הביתה בשלום"

בהמשך התייחס גינזבורג לפרסום לפיו החברה ניסתה לחסוך בעלויות ולכן נמנעה מהעסקת מהנדס והבהיר: "את הפרויקט הזה ניהל מהנדס, לא אדריכל. נקודה. המתכנן שנשכר על ידינו הוא מהבכירים מהמדינה, הוא תכנן גם את בניין הכנסת". גינזבורג ציין כי "מעט מאוד חברות יכולות להתמודד עם פרויקטים של תכנון וביצוע. גם במקרה הזה האדריכל היה המתכנן הראשי, הקבלן עבד בשיתוף פעולה איתו לנסות לגבש תכנון אופטימלי. כשאדריכל מכוון את הפרויקט לדרך ביצוע יותר יעיל זו הדרך לחסוך עלויות, לזה התכוונתי בציטוט. כך זה עובד בפרויקטים הגדולים במדינה".

הקריסה בחניון החברה בחולון
הקריסה בחניון החברה בחולון|צילום:

"יש הקפדה יתר בנושא הבטיחות"

מנכ"ל חברת הבנייה הבהיר כי "בשנים האחרונות חרטנו על דגלנו את תחום הבטיחות ושכל עובד בחברה יחזור בערב לביתו בשלום - יש בתוך החברה 12 ממוני בטיחות - אין לזה אח ורע במדינה. יש לנו מעל 60 אתרים במדינה. בכל אתר שלנו יש מנהל עבודה מוסמך שחתום מול משרד העבודה, יש הקפדה יתרה בנושא הבטיחות".

גינזבורג התייחס גם למקרה בו קרסה תקרה בפרויקט של החברה בחולון: "באירוע הזה קרו מספר כשלים, בגלל כשל ביצועי קורה טרומית נפלה ומספר לוחות נפלו על החניון. לשמחתנו, ובגלל הקפדה על צורת ההרכבה, לא נפגע אף עובד. האירוע תוחקר, יצא דוח. לא דיווחנו לאף רשות כי אין חובה כזאת - אבל הוא לא הוסתר".

גיזנבורג הוסיף כי "בניגוד לרוב חברות הבניה בישראל, אנחנו לא מקימים כמעט מנופים מחברות השכרה אלא משתמשים במנופים שלנו שמתופעלים על ידי אנשים שלנו. הם עוברים פעמיים בשנה ביקורת, גם המנוף הספציפי עבר בדיקה  - כן, היו מספר הערות אבל הוא יכל להמשיך לעבוד".

מאמצי החילוץ נמשכים (צילום: דו
מאמצי החילוץ נמשכים|צילום: דו"צ

"שמשגיחי כשרות יעשו הסבה"

יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), פתח את הדיון ואמר: "בתחום הבנייה יש משטר הפחדה שיטתי. מי שמתלונן על ליקוי בטיחות לא בטוח שתהיה לו עבודה". סנ"צ איריס ברק מאגף החקירות במשטרה הבהירה כי מדובר בחקירה מורכבת, שהיא מנועה להתייחס לפרטיה בשל צו איסור הפרסום: "הסיבה להוצאת צו איסור פרסום בחקירת החניון היא שמדובר בחקירה מסועפת והניסיון מוכיח שקשה לאסוף ראיות ולהגיע לאמת".

מנכ"ל משרד הבינוי נשאל כמה קבלנים איבדו את הרישיון בגלל ליקויים בעשור האחרון, ויו"ר הועדה אלאלוף השיב במקומו שהתשובה היא אפס. ח"כ אילן גילאון ממרצ התייחס לטענות על מחסור במפקחי בנייה ואמר: "בכל מסעדה מחורבנת יש משגיח. יש מספיק משגיחי כשרות שיעשו הסבה מקצועית. פה מדובר בהצלת חיים".

אלאלוף הזמין נציגים ממשרד הכלכלה והתעשייה, משרד האוצר, המשרד לביטחון פנים, המשטרה, משרד המשפטים, משרד הבינוי והשיכון, משרד הפנים, משרד ראש הממשלה ומשרד מבקר המדינה. כמו כן זומנו נציגים מהמוסד לביטוח לאומי, המנרכז לשלטון מקומי, עיריית תל אביב - וגופי הצלה כגון מגן דוד אדום, נציבות הכבאות וההצלה ואיגוד מנהלי בתי חולים.

עוד במוזמנים: הנהלת חברת אפריקה ישראל, הנהלת חברת דניה סיבוס, התאחדות בוני הארץ, המוסד לבטיחות וגיהות, הסתדרות המהנדסים, לשכת המהנדסים, איגוד המנופאים, ארגון נכי תאונות עבודה, ההסתדרות החדשה, הסתדרות העובדים הלאומית, כוח לעובדים, הסתדרות עובדי הבניין והעץ, איגוד לשכות המסחר, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, קו לעובד, הקואליציה למאבק בתאונות בענף הבניין,  ארגון הממונים על הבטיחות והגיהות בישראל, הפורום האזרחי למניעת תאונות עבודה, מכון התקנים, מען - עמותה לסיוע לעובדים והאגודה לזכויות האזרח.