אחרי תחקיר חדשות 2, הוועדה למינוי בכירים דורשת היום (שלישי) הבהרות לגבי מינויו של השר לשעבר יאיר שמיר ליו"ר התעשיה האווירית. גם אחרי שעות של דיונים, מינויו של שמיר לא אושר בוועדה.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
שמיר היה אחד האנשים העשירים שישבו אי פעם בממשלת ישראל. לפני 18 שנה ייסד את קרן ההשקעות קטליסט, אימפריה שמגלגלת יותר ממיליארד שקלים. מטבע הדברים, כל משקיע גדול בקרן מניב לשותפים והמנהלים הכנסות משמעותיות.
ב-2005 התמנה שמיר ליו"ר התעשייה האווירית ובחתימתו הוא התחייב להימנע מכל פעולה שיש בה ניגוד עניינים. אחרי המינוי, אימפריית "דסו" הצרפתית החליטה לבצע השקעת ענק של מיליונים בקרן קטליסט של שמיר ובמקביל, התחיל ללבלב לו רומן עסקי אדיר ממדים בין דסו לבין התעשייה האווירית הישראלית שבמרכזו - מכירת מל"טים, חברה משותפת ומיזמים חובקי עולם.
הפעילות הזאת התבצעה לכאורה תוך ניגוד עניינים חריף ובלי לדווח לדירקטוריון. ב-2008, כשדסו כבר ישבה חזק בעסקיו הפרטיים, שמיר חידש את טופס ניגוד העניינים שלו אך לא הזכיר את הקשרים הללו. מעבר לים הדברים ברורים יותר: מגזין בינלאומי יכתיר לימים את שמיר כלוביסט הישראלי של דסו.
בקיץ האחרון החליט שר הביטחון הטרי אביגדור ליברמן להחזיר את מקורבו שמיר לתפקיד יו"ר התעשייה האווירית. הוועדה לבדיקת מינויים פסלה את מינוי שמיר בגלל הזיקה לליברמן, וגם כי לא נראה לה שיו"ר חברה כה אדירה יחלטר במקביל בחברה נוספת. אבל האיש החזק בתעשייה האווירית, השר חיים כץ, לא היה מוכן לקבל זאת.
בדצמבר האחרון, בבוקר שבו כל המדינה עוסקת בפינוי עמונה המתקרב, הממשלה מפנה שלוש שעות תמימות מסדר יומה כדי לנקוט צעד שכמוהו לא נעשה מעולם: לבטל החלטה של ועדת המינויים. רשות החברות התנגדה, היועץ המשפטי הסתייג עמוקות, אבל אף שר לא העז לריב עם כץ וליברמן. הממשלה אישרה פה אחד את מינויו של שמיר.
"בדיות נטולות בסיס עובדתי"
יאיר שמיר השיב לממצאי הכתבה: "חלק מהשאלות מוכרות לי; אלו היו שאלות שנשאלתי באופן דיסקרטי במהלך תהליכי המינוי לדירקטור לתעשייה האווירית, עליהן השבתי באופן מלא, וצר לי להיווכח שהשאלות ממוחזרות באמצעותכם. מהשאלות ומניסוחן עולה בבירור שמדובר באסופה של חצאי אמיתות ובדיות נטולות בסיס עובדתי כלשהו, ואפילו שקרים".
"צר לי שאתם משמשים ככלי לסיכול מינויי ליושב ראש התעשייה האווירית, תפקיד שהוצע לי על ידי שר הביטחון ושיש בכוונתי לבצעו בהתנדבות, ומבלי שום תמורה כלכלית כשם שאני נוהג כיושב ראש חברת נתיבי תחבורה עירוניים וכשם שנהגתי בתפקידי כיושב ראש נתיבי ישראל."
מהתעשייה האווירית נמסר בתגובה: "הקשר עם דאסו נבדק לפני כמה שנים על ידי מבקר הפנים של החברה שלא מצא ניגוד עניינים".