התמונה שהתגלתה לעיני בכירי הליכוד בראשית מערכת הבחירות הייתה מבעיתה: בכל קבוצת מיקוד חשאית הסתבר כמה גדול המיאוס והעייפות ממפלגת השלטון והעומד בראשה. "ישנה איזושהי עייפות ואנשים רוצים איזשהו שינוי", הסביר אהרון שביב, מנהל קמפיין הליכוד, לחדשות 2. "ידענו שאם אנחנו ממשיכים בכיוון הזה, בסוף השמאל מנצח כי הם המפלגה הגדולה ביותר".
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
בדצמבר 2014, שבועיים לתוך מערכת הבחירות, הליכוד המצומק מצא את עצמו מפגר בסקרים בשני מנדטים אחר רשימת המחנה הציוני של הרצוג ולבני, וגרוע מכך: הבית היהודי נשף בעורפו.
הקמפיין המנצח של הליכוד נבנה כולו סביב התובנה הזו: אם תדבר על כלכלה תפסיד, אם תריב עם בנט תפסיד, אם יהיה כאן קרב צמוד בין ימין ושמאל כמו פעם - תנצח. היום זה נראה מובן מאליו, אבל לאורך רוב מערכת הבחירות רוב בכירי הליכוד, כולל נתניהו, היו משוכנעים שזו טעות מרה לא לדבר כלל על כלכלה.
הליכוד בנה את צוות הקמפיין הכי מצומצם מכל המפלגות. מכונת המלחמה של נתניהו לא הייתה חדשנית במיוחד, אבל יעילה. מערכת יעילה סימנה מיליון איש כתומכי ליכוד פוטנציאליים והשיגה את הטלפונים שלהם. הטלפונים, המסרונים והפייסבוק יצרו ציר שעקף את התקשורת הממוסדת פעם אחר פעם.
"הייתה הבנה שבערוצי התקשורת הקלאסיים נתניהו והליכוד כמובן יותקפו", אמר צוריאל שרון, מנהל תוכן הסלולר של קמפיין הליכוד. "אז אנחנו צריכים להתנהל בעיקר מול הקהל שלנו בערוצים עוקפי מסננים".
מכונת המלחמה של הליכוד: המסרונים
נשק המסרונים נתפס קצת מיושן בעולם הפייסבוק, אבל בליכוד כינו אותו "מכונת המלחמה שלנו". הם עבדו בעיקר על הפילוח, כך שבירושלים, למשל, הקטמונים הימניים הופצצו במסרונים, אבל קטמון השמאלנית לא קיבלה אפילו מסרון אחד.
זה עבד בסדר פחות או יותר לאורך רוב הבחירות, אבל אז נראה היה שהליכוד, בבעיטת וולה אדירה, בועט בדלי. מהסרטון המשונה עם מושיק גלאמין שהיה רעיון של בני משפחת נתניהו, דרך פרשת הבקבוקים, דוח המבקר על החשמלאי ועד הדוח החריף על יוקר הדיור.
וכך, שבוע בלבד לפני הבחירות, נראה פתאום שישראל בדרך למהפך. באותו ערב התחיל לחץ אדיר במטה הליכוד. ראש מטה הבחירות שלמה פילבר החליט להוציא מהמחסן את מכונת המלחמה שלו טעונה במסרים ללב הליכודניקי: מאה אלף ימניים קיבלו שיחת טלפון ממירי רגב או בני בגין.
ואז החל המהפך: בסקר שנערך שבוע לפני הבחירות, התברר פתאום שהפער בין שתי המפלגות הצטמצם למנדט אחד. בסקר האחרון שפורסם ימים ספורים לפני הבחירות הוביל הרצוג בארבעה מנדטים בעיתונים. בליכוד, לעומת זאת, נתניהו הוביל בשלושה מנדטים.
הליכוד לאזרחים: "בוז'י הצהיר שימנה שר ערבי"
בשלב הזה נזכר נתניהו בקבוצות המיקוד ההן, מתחילת הבחירות. אלו שמראות שהבוחרים יחזרו אליו אם החרב תהיה על הצוואר. הסוד הכי כמוס במדינה הוא שהליכוד בכלל מוביל. בטלוויזיה נראה שהבית בוער.
"אנחנו ידענו שמצביעי ימין יכולים ומוכנים להיכנס לתוך מפלגה גדולה, ובתנאי שהם מאמינים שגוש הימין הולך להפסיד", הסביר אהרון שביב, מנהל הקמפיין של המפלגה. "על מנת שהם יאמינו, ראש הממשלה צריך להגיד בקולו שאנחנו הולכים להפסיד. צריך היה להתחיל לשדר הפסד".
צריך להבין שבשלב הנוכחי התנהלה התקשורת הישראלית על סמך סקרים לא רלבנטיים שנערכו בעצם חמישה ימים לפני הבחירות, אבל בליכוד כבר הובילו בארבעה מנדטים. נתניהו נערך בחשאי לניצחון. ואז, ב-20:00, 11 שעות לפני פתיחת הקלפיות - נפלה הפצצה: לבני ויתרה על הרוטציה עם הרצוג.
ביום הבחירות, בשעה 11 בבוקר, גילו בליכוד שהם בפיגור אחר המחנה הציוני. זה היה הסימן להתחיל בהפצצה. ביום הבחירות לבדו נשלחו חמישה מיליון מסרונים ועוד מיליון טלפונים מוקלטים לבוחרי הימין. זה עלה שמונה מיליון שקל יותר מהמתוכנן, אבל היה שווה לליכוד כל גרוש.
ביממה האחרונה כל המסרונים וכל הסטטוסים עסקו בנושא אחד בלבד: לא הרצוג ולא בנט - רק הערבים והחשש מכוחה של הרשימה המשותפת. ב-16:00 שלח הליכוד מסרון לפיו בוז'י הצהיר שימנה שר ערבי.
600 אלף נהרו לקלפיות מ-20:00 עד 22:00
המסרונים עושים את העבודה ומעלים דרמטית את אחוזי ההצבעה - באילת, אשדוד, אשקלון וטבריה - עיר אחרי עיר. הדיווחים שהגיעו למטה הליכוד העידו שהערבים מצביעים בעצלתיים, אבל הסמסים זעקו ההיפך.
"אחוזי הצבעה גבוהים פי שלושה במגזר הערבי", נכתב במסרון אחד. "תושבי באר שבע הערבים מצביעים בהמוניהם, אל תתנו להם למנות את שרי הממשלה הבאה", נכתב במסרון אחר. "הפרשן אהוד יערי עכשיו בחדשות 2: ארגון החמאס קורא לערבים בארץ לצאת ולהצביע", נכתב במסרון נוסף.
בשעה 20:00 נסגרה ההצבעה בקלפיות המדגם של ערוצי הטלוויזיה. התוצאות הראו יתרון של מנדט לליכוד. אבל אז, בשעתיים שבין סגירת המדגמים לסגירת קלפיות האמת, התחולל הדבר הדרמטי באמת: בבחירות הקודמות הצביעו 230 אלף איש בין 20:00 ל-22:00. ב-2015, לעומת זאת, מספר אדיר של כמעט 600 אלף איש נהר לקלפיות - רובם המכריע הם מצביעי ליכוד. התרחיש מקבוצת המיקוד ההיא לפני שלושה חודשים התממש עד תומו.