יותר משנה וחצי עברו מאז טבח 7 באוקטובר ונראה שהתחקירים, שמתפרסמים בזה אחר זה, מצרפים יחד את חלקי הפאזל ושופכים מעט אור על הכשלים והקונספציות שהובילו למתקפת הפתע. היום (שלישי), כפי שפרסמנו לראשונה ב-N12, חושף השב"כ את התחקיר שלו למחדלי 7.10, כפי שהוצגו בפני מטה הארגון. איך חמאס הצליח להיערך בלי שישראל תשים לב, מה עמד מאחורי הכשל המודיעיני ולמה לא ניתנה התרעה? N12 עם כל הפרטים.
למה לא ניתנה התרעה?
- איום הפשיטה לא הפך לאיום יחוס: טיפול לקוי לאורך שנים במידע המודיעיני על תכנית הפשיטה הרחבה המכונה "חומת יריחו".
- מארגון טרור לצבא טרור: בשעה שחמאס בנה את כוחו, במערכת הביטחון לא התקיימה חלוקת אחריות ברורה בין צה"ל לשב"כ ביחס להתרעה למלחמה.
- כשלים בתפיסת הסיכול המשולב: התפיסה לא התאימה להתמודדות עם איומי הטרור. בשב"כ, לשיטתם, שמו משקל יתר על מענה לסיכול הטרור (שאינו התאים לאויב המתנהג כצבא).
- ליל 6 באוקטובר: פערים ובעיות בטיפול במידע המודיעיני בכלל ובמנגנוני הבקרה על עבודת המודיעין בפרט. כמו כן, בוצעה עבודה שלא לפי תורת הלחימה, תקלות בסנכרון המידע עם הצבא והיעדר שימוש במודל התרעה.
- הערכה שגויה: בשב"כ חשבו שחמאס פועל להבערת יהודה ושומרון ולא עבר לשלב פריצת הגדר.
בשב"כ מודים כי הייתה הבנה שגויה של חוזק המכשול ושל המענה המבצעי הצה"לי בגזרה בכלל ובלילה שלפני הטבח בפרט. עוד צוין בתחקיר כי כוונות חמאס לא אותגרו מספיק בהערכות מתחרות וכי התקיימה מדיניות של שימור שקט בזירה. עוד הם מדגישים כי "בתחקיר לא נמצא כי בשב"כ זלזלו ביריב. להיפך – הייתה הבנה עמוקה של האיום, יוזמות ורצון לסכל את האיום ובמיוחד את ראשי החמאס".
התוכנית הגיעה פעמיים - ולא עובדה לאיום ייחוס
תוכנית חמאס למתקפה רחבה הגיעה לידי שב"כ בשני גלגולים שונים (בשנת 2018 ובשנת 2022), אך לא עובדו לכדי איומי ייחוס ולכן לא הוצגו כתרחיש של מערכה עתידית. עוד צוין כי "רצף סימנים מעידים חלשים" שהחלו בקיץ 2023 - לא קושרו לאיום זה. בשב"כ הגיעו למסקנה כי כל האמור לעיל פגע בהכוונת האיסוף של שב"כ ובהבנת הקשר הידיעות שהצטברו.
הלילה שלפני הטבח
- בשעה 01:00 בלילה - הופצה למערכת תמונת סיכום מודיעין של זירת הדרום ובה נכתב על "רצף סימנים, אשר לחומרה מצביעים על היערכות חמאס לחירום". לצד זאת צוין כי "בשטח (ישנן) אינדיקציות לשגרה וכן שמירה על הריסון".
- בשעה 03:03 - עם התחברות הסימנים המעידים, עלה מידע התרעתי בנוסח הבא: "ממידע שברשותנו אינדיקציה להשמשה ופעילות של 'רשת הסימים' במספר חטיבות חמאס. עד כה, אין ברשותנו מידע על אודות מהות הפעילות. עם זאת, נציין כי מדובר במצרפיות חריגה ובהינתן סמ"חים (סימנים מעידים) נוספים, עשויה להצביע על פעילות התקפית של חמאס".
- ב-5 באוקטובר בשעות הערב - הופצה ידיעה ראשונה לגורמים הרלוונטיים בצה"ל על אינדיקציה לפתיחה של סימים בצפון הרצועה.

- עד 7 באוקטובר בשעה 04:30 - כ-45 סימים הושמשו בהדרגה. לשם השוואה, בחגי תשרי 2022 הושמשו 38 סימים וחודש רמדאן 2023 הושמשו 37 סימים. בשני המועדים הללו חמאס לא יצא לפיגועים או התקפות.
- ב-7 באוקטובר בשעה 04:30 - ראש השב"כ קיים דיון עם כל ראשי הזירות, בצל הנחת עבודה בשב"כ שבהינתן מערכה, היא תהיה רב-זירתית.
בסיכום הערכת המצב לילית הוצפו מספר אפשרויות פעולה, בהן גם הפתעה נקודתית במתווה של פשיטה/חטיפה. בשב"כ מדגישים כי ניתנה הנחיה למוכנות מודיעינית ומבצעית לסיכול אירוע התקפי מסוג זה. בתוך כך, צוות לוחמים שנשלח לדרום החל להיערך למול נקודות חדירה אפשריות לשטחנו, כמענה לאפשרות של פיגוע חדירה/חטיפה.
"ההחלטות התבססו על מידע חסר גם בשל היעדר תוכנית מתקפה על שולחן קבלת ההחלטות וגם בשל פערי כיסוי - שלא היו מוכרים"
מסקנות השב"כ מהלילה שלפני
- נמצאו כשלים מקצועיים באופן ניהול החמ"ל המודיעיני/סיכולי
- המידע שהצטבר נותח באופן שגוי גם לנוכח ההשוואה להשמשת "הסימים" בחגי תשרי 2022,
- לא בוצע שימוש במודל התרעה שתוקף חודשיים לפני כן, כחלק מהיערכות לחגי תשרי.
- שליחת כוח "טקילה" כמענה לתרחיש פשיטה נקודתית, הערכת יתר של יכולות המכשול הקרקעי ושל כוחות צה"ל שבגבול ואופי השיח שהתקיים במהלך הלילה עם פיקוד דרום – תרמו לתחושת מקבלי ההחלטות שננקטו הפעולות הנכונות לבלימת האיום.

הכשל המודיעין והסיבות
- הצרת חופש הפעולה: בשב"כ טוענים כי האיסוף המודיעיני נפגע כתוצאה מהצרת חופש הפעולה ברצועה, שהתנהגה כשטח סגור. עם זאת, מהתחקיר עולה כי ניתן היה להשיג תמונת מודיעין טובה יותר על ידי מיצוי הסנסורים המודיעיניים שהושגו במאות מבצעים שונים בשנים האחרונות.
- פערי גיוס והפעלת סוכנים אנושיים: היעדר נגישות לשטח הוביל לפערים בגיוס ובהפעלת מקורות אנושיים באופן שיכול היה להעיד או להתריע על מהלך חריג ברצועת עזה.
- חלוקת האחריות עם צה"ל: לא הותאמה להשתנות האיום: היה צורך לחדד את היתרון היחסי של שני הארגונים, באופן ששב"כ אחראי על סיכול טרור ועל התרעות לפיגועי טרור וצה"ל אחראי על התרעה למלחמה לאורך הגבול.
- "איפכא מסתברא" חלשה: מהתחקיר עלה פער ביצירת הערכה מחקרית מתחרה ובבחינת השאלה אם מדובר במהלכי הונאה. כמו כן, ניכר היעדר הצבת השערה מתחרה להערכה המובילה (שחמאס עזה מתרכז בהבערת יהודה ושומרון). כמו כן, הוחלשה זרוע הבקרה השירותית עקב סגירה מדורגת שהתפרסה על פני עשור.
- כשלים בטיפול המודיעיני בידיעות שהצטברו: הטיפול בידיעות שהתקבלו ביממות שלפני הטבח ובפרט בלילה שלפני לא התקיימו על פי תורת לחימה כנהוג בשב"כ. כמו כן, נרשמו פערים בהבנת תמונת האיסוף, בדגש על פערי האיסוף ואי-מיצוי כלל המידע שהיה קיים בקהיליית המודיעין בלילה.
"חטיבת המחקר של שב"כ התריעה באופן ברור על הגירעון ההרתעתי, שיוביל את היריבים השונים ובהם חמאס לתעוזה גוברת"
הדרך ל-7.10: כך תפס השב"כ את חמאס לאורך שנים
מהעימותים בגבול לשומר החומות
- החל מיולי 2018 ועד ל"שומר החומות" במאי 2021 – התקיימה אל מול הרצועה מדיניות שהובילה למציאות "הסדרית" שעיקרה, מדיניות המכוונת לריסון חמאס, בתמורה להסכמה של ישראל לסדרה של צעדים אזרחיים וכלכליים.
- הכוונה בעיקר להעברת כספי סיוע קטרי לטובת תשלום במזומן של משכורות פקידי חמאס, העברת כסף מזומן למשפחות בהיקפים רחבים ואספקת דלק לחשמל.
- מרחב הדייג עד 15 מייל, התחילו פרויקטים אזרחיים ברצועה ואושרה כניסה של כ-5,000 סוחרים. במקביל, פותחו מענים שעיקרם הגנתיים ובמרכזם הקמת המכשול והקיר הסולארי.
- שב"כ ראה ב"שומר חומות" "ניצחון חמאסי" מובהק. בשב"כ המליצו על מדיניות יזומה ואי-הגררות לסבבי לחימה.

חמאס הלך והתחזק - בזכות איראן והכסף הקטארי
בארגון הטרור ניצלו את השנים לבניית כוחם הצבאי בזכות המשענת האסטרטגית של איראן והכסף הקטארי. בתוך כך, חמאס הקים לו צבא מאורגן, חמוש, מבוצר ומאומן שבנוי מחמש חטיבות, כוחות מיוחדים, מערך מודיעין ויכולות מיוחדות באוויר, בים וביבשה.
השנים שלפני הטבח
- החל משנת 2021 – חמאס הגביר באופן דרמטי את מאמציו להכווין טרור נגד ישראל – גם מתחומי יהודה ושומרון. בשב"כ המליצו להכין תוכניות לסיכול הטרור מרצועת עזה.
- שנת 2023 – התאפיינה בהתרעות שניתנו על ידי שב"כ. ההתרעות נגעו במוטיבציה של היריבים לתקוף את ישראל בצל ההשפעה של השסע החברתי, והמהומות בהר הבית ובבתי הכלא.
- לקראת חגי תשרי – השב"כ הצביע על כך שישראל נכנסת לתקופה לא יציבה. בהתאם, התקיים דיון מוכנות למערכה ברצועת עזה וננקטו מספרים צעדים אופרטיביים בהתאם.
"האפשרות שחמאס ניהל מהלכי הונאה, טקטית או אסטרטגית, לא נדונה באופן מספק ולא הובאה כאפשרות ממשית. זאת, בצל היעדר גוף בקרה אפקטיבי שיציף את האפשרות הזאת בזמן אמת ויעמידה כאפשרות ממשית לאורך זמן"
בוקר 7.10: צעדי השב"כ בשעות הראשונות לטבח
- המרכזים שנפתחו: חפ"קי לחימה, חפ"ק ייעודי לפיקוח אחרי חטופים, חמ"ל לזיהוי נעדרים וחפ"ק לאיתור חוליות חודרות, חפ"ק לסיכול בכירי חמאס ברצועת עזה ובחו"ל, חמ"ל ניל"י לאיתור וסיכול פושטים אשר לקחו חלק בטבח וחזרו לשטח הרצועה.
- מתקן לחקירה מהירה של מחבלי הנוח'בה: המקום נפתח במהירות ותוגבר באנשי מקצוע. החקירות הניבו מודיעין ביחס לחטופים ואפשרו מלכוד בתים לקראת התמרון ואיתור "חוליות רדומות".
- שב"כ שלח כוח ייעודי לצפון לטובת מוכנות לחדירת כוח רדואן. כוח זה נתקל במחבלים וגם שם נפגעו עובדי שב"כ. כמו כן, הוקצאו משאבים ליהודה ושומרון ולזירת ישראל. שב"כ מכווין התארגנות מהירה רב זירתית שאפשרה לעבור למתקפה ולאיין סיכונים מזירות אחרות.


תמצית השינויים שבוצעו בצל לקחי התחקיר:
- הקמת מכלול בקרה על מודיעין התרעתי "און ליין".
- בחינת עומק, אתגור תפיסות ומימוש שינויים בחטיבת המחקר.
- הקמת יחידת כספי טרור משותפת עם צה"ל.
- הקמת מחלקת חוקרים לטיפול בנחקרים מרצועת עזה.
- שינוי פריסת יחידות היומינט אל מול רצועת עזה – מעבר לחלוקה גיאוגרפית (במודל יהודה ושומרון).
- יצירת מודלי התרעה בכל חטיבה סיכולית.
- חידוד חלוקת האחריות עם צה"ל בכל הזירות – בביצוע.
- עבודת מטה רחבה לשיפור מערך המידע, בדגש על השילוביות עם 8200.
בסביבת ראש הממשלה תקפו את התחקיר: "במקום לשתף פעולה עם מבקר המדינה, ראש השב״כ רונן בר מציג 'תחקיר' שלא עונה על אף שאלה. מסקנות תחקיר השב״כ לא הולמות את גודל הכשל והמחדל העצומים של הארגון והעומד בראשו. ראש השב"כ כשל באופן מוחלט בכל הקשור להתמודדות של הארגון נגד החמאס באופן כללי, ובאירוע השבעה באוקטובר בפרט".
עוד נטען כי "בהערכת המודיעין שנמסרה לראש הממשלה ב-3 באוקטובר 2023 קבע ראש השב״כ בר באופן נחרץ שחמאס שואף להימנע ממערכה נגד ישראל, והוא אף ראה פוטנציאל לשימור יציבות בעזה לאורך זמן אם ישראל תיתן לעזה אופק כלכלי חיובי. החמור מכל - השב"כ והעומד בראשו לא טיפלו ולא התייחסו - ולו ברמה הבסיסית - בתוכנית 'חומות יריחו' לחיסול ישראל (שלא הוצגה לראש הממשלה לפני השבעה באוקטובר) - לא בהערכות המצב השוטפות ולא בליל השבעה באוקטובר".
ראש השב"כ: "שירות הביטחון הכללי לא מנע את טבח 7 באוקטובר. כמי שעמד בראש הארגון, אשא עול כבד זה על כתפיי כל חיי. מהתחקיר עולה שאילו שב"כ היה פועל אחרת, בשנים שקדמו למתקפה ובליל המתקפה, הן ברמה המקצועית והן ברמה הניהולית, הטבח היה נמנע".
"זה לא תו התקן שציפינו מעצמנו והציבור מאיתנו. התחקיר מלמד כי בשב"כ לא היה זלזול ביריב, ההיפך – יוזמה לפעולה, חתירה למגע וניסיון לגדוע את האיום בעודו באיבו, ולמרות זאת כשלנו. הדרך לתיקון, כפי שמודגש בתחקיר, דורשת מהלך רחב של ברור האמת. לכן ביקשתי ממנהלת התחקיר ומפורום מטה השירות, לבחון ולדון לא רק בסיבות הישירות לכשל, אלא גם בהסתכלות רחבה על כל תהליכי העבודה הרלוונטיים בארגון, כחלק מהפקת הלקחים וכהזדמנות לשינוי רחב. אבל היא דורשת גם מוכנות לשינוי בממשק הביטחוני – מדיני, אחרת, הכשלים עלולים לחזור גם בעתיד".
"תחקיר השב"כ נכתב בראש מורכן בפני אלה שנלקחו מהם חייהם, בפני אלה שנפגעו בגופם ובנפשם, בפני אלה שנגזלה מהם חרותם, שנחטפו והוחזקו באכזריות, בפני בני המשפחות והחברים אשר נושאים עימם את הכאב ואת הקושי ובפני אלה שנאלצו לעזוב את בתיהם. תחושת האחריות הכבדה והחוב המוסרי שלנו לקורבנות ולכל מעגלי הנפגעים היו לנגד עינינו לכל אורך הדרך של תהליך התחקיר הפנימי. אנחנו מחויבים לתקן את הנדרש כדי למנוע, ככל שניתן, הישנותם של אסונות נוספים".