צה"ל הודיע הבוקר (רביעי) כי במהלך הלילה מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו שני כטב"מים שהיו בדרכם לשטח הארץ מכיוון מזרח, ולא חדרו. בצה"ל מעריכים כי הכטב"מים הללו הגיעו מעיראק, זירה אווירית שישראל מתמודדת מולה בנוסף ללבנון ולתימן.
ישראל מתמודדת עם שיגורי כטב"מים לשטחה מהזירות הללו כמעט מדי יום, מתוך מטרה של ארגוני הטרור לנסות ולפגוע בשטח ישראל. המיליציות השיעיות, מתימן דרך עיראק וסוריה, משגרות את הכטב"מים בצורה מסונכרנת כדי לנסות להקשות על מערכות הגילוי והיירוט של ישראל.
מערך ההגנה הרחב שמתפעלת ישראל
סיוע בין-לאומי: ישראל פועלת בשיתוף פעולה עם ארצות הברית ומדינות ברית ההגנה האזורית. המדינות הללו מסייעות גם בגילוי המטרות - וגם ביירוט אם נדרש.
מערך הגנה מהאוויר: מטוסי קרב מבצעים פטרולים בשמיים מסביב לשטח המדינה -ממזרח, מדרום וממערב. מכ"מי המטוסים מסייעים בגילוי מטרות, חופשיים ממגבלות טופוגרפיות שונות שיש למכ"ם שעל הקרקע. מטוסי הקרב יכולים ליירט את אותן מטרות באמצעות חימושיהם.
בשבוע שעבר נהרג מפיצוץ כטב"ם בתל אביב יבגני פרדר, בן 50. אירוע הפיצוץ התרחש סביב השעה 3:10 לפנות בוקר, לאחר שכלי טיס חדר למרכז העיר מתימן, ולא הופעלה התרעה. מדובר בכטב"ם אחד שהצליח לחדור מתוך ארבעה נוספים ששוגרו - ויורטו בידי צבא ארה"ב. הכטב"ם הגיע מכיוון מצרים לים התיכון, ומשם לתל אביב.
אותו הכטב"ם שהתפוצץ הוא סמאד-3. מדובר בכטב"ם מתקדם, שהמאפיין הבולט ביותר שלו הוא טווח הפעולה המורחב שהושג באמצעות תוספת של מכל דלק מיוחד. מכל זה, המכונה "מכל דלק תואם-צורה", מותקן על גב הכטב"ם באופן שמשתלב עם מבנהו האווירודינמי. מבחינת ממדים, הסמאד-3 דומה לקודמו, הסמאד-2, עם מוטת כנפיים של כ-4.5 מטרים.
על רקע אתגר היירוט, בטקס סיום קורס טיס 188 שנערך לפני כשלושה שבועות, הבהיר מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר: "אתגר ההגנה הרציפה על כל גבולותינו הוא תובעני ומאתגר. אנו משקיעים ביישומן של טכנולוגיות ומערכות פרי התעשיות הישראליות ושיטות לחימה חדשות".