אחרי המכשול הימי והיבשתי בעזה והמכשול בגבול הצפוני, עכשיו מגיע תורו של המכשול בדרום הר חברון. כבר שנים שדרכי העפר היורדות מדרום הר חברון לכיוון ערד פרוצות ומשמשות פלסטינים תושבי חברון והסביבה להברחות, פעילות פלילית וכמובן טרור.

סא
סא"ל אור תובל

גם המחבלים שביצעו את הפיגוע בשרונה מרקט בשנת 2016 הגיעו מהכפר יטא לתל אביב ממש בדרכים הללו. כעת, אחרי חודשים של פריצת דרכים והקמת מוצבים נראה שבניית המכשול שנמצאת בשלביה האחרונים מצדיקה את עצמה.

"התכלית המרכזית שלו למנוע חדירה של רכבים מורכב מתעלה, מסוללה, מבולדרים", הסביר סא"ל אור תובל מג"ד 605. "בגדול, לא מאפשר חציה של רכבים משטחי איו"ש. בגדול וגם בקטן הוא סוגר ועוטף ובעצם מונע חדירה של מסתננים מדרום הר חברון פנימה לתוך עורף מדינת ישראל".

המכשול החדש בדרום הר חברון (צילום: דובר צה
המכשול החדש בדרום הר חברון|צילום: דובר צה"ל

ובאמת, בזכות פעילות מאומצת של גדוד 605 בחמשת החודשים האחרונים היקף ההסתננויות ירד באופן דרמטי. סא"ל תובל שיתף על הפעילות המבצעית האחרונה: "בחודשים האחרונים החרמנו פה סדר גודל של 180-170 רכבים. ב-2017 החליטו לשים פה מצלמות ולספור כמה רכבים חוצים פה בחודש. הגיעו ל-1,300 רכבים שחוצים פה בחודש. היום אנחנו עומדים על אפס רכבים שחוצים בחודש".

הפסטורליה הזאת הביאה גם את הג'יפאים לחזור לטייל כאן בסופי שבוע, במקום שעד לא מזמן היה אוטוסטרדה של מבריחים ושב"חים. "יש פה תפיסת הגנה די מורכבת", טען סא"ל תובל. "המכשול הוא חלק מרכזי ממנה. בסוף החבר'ה בערד, סך הכול, וגם בעורף ישראל, יכולים לישון בצורה, בעיניי, הרבה יותר בטוחה".