תאונת ההתרסקות הקטלנית: יממה אחרי ההתרסקות, בצה"ל מתמקדים אמש (שלישי) בתושייה של קצין הסיור הימי, סרן רון בירמן, שנפצע - אך חזר וניסה לחלץ את שני הטייסים הנוספים. אחרי שהמסוק כבר שקע, הוא התקשר למפקד הטייסת ודיווח על מה שקרה. עם זאת, עדיין יש שאלות פתוחות – ובחיל האוויר לא יודעים לומר מדוע הטייסים שנהרגו, סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל, לא הצליחו להשתחרר.
התרסקות המסוק מול חופי חיפה - סיקור מיוחד
- "נפרדנו בשבת, בפעם האחרונה. הוא לא חשב להיות טייס": קרובי הטייסים סופדים
- התרסקות המסוק: השאלות המרכזיות וכיווני החקירה
- סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל הם טייסי חיל האוויר שנהרגו בהתרסקות
- שני טייסי חיל האוויר נהרגו בהתרסקות מסוק מול חופי חיפה
מרגע שהמנוע עלה באש והחשמל נפל בתא הטייס, הצוות הבין שהם לא יגיעו אל היבשה והם ניסו להנחית את המסוק על המים בצורה הבטוחה ביותר, דבר שהם מתורגלים בו. קצין הסיור הימי כבר פותח את הדלתות של המסוק וניסה להעיף אותם החוצה. כשהמסוק נוחת על המים, הוא קפץ החוצה - כשהוא הבין שהם לא איתו, הוא חוזר למסוק וניסה לחלץ אותם. בשלב הזה, המסוק כבר שוקע מתחת למים והוא התרחק מהמקום, הוא התקשר למפקד הטייסת ודיווח על מה שקרה.
מפקד חיל האוויר, עמיקם נורקין, ומפקד חיל הים, דוד סער סלמה, הגיעו לבית החולים כדי לבקר את סרן רון בירמן. "התאונה קרתה באזור 20:50, הצלחתי לחלץ את עצמי מהמסוק הטובע ולאחר מכן, לאחר ניסיונות רבים להוציא את החברים שלי שחייני ופוגל, חולצתי על ידי צוות שיטור ימי", אמר סרן בירמן. "אני מאחל המון המון כוח ואהבה למשפחות, ללילך ומשפחת שחייני, אני אוהב אתכם ותהיו חזקים".
"בערך בשעה 20:00 מסוק עטלף המריא מרמת דוד לבצע טיסת אימונים עם 3 אנשי צוות", תיאר אתמול דובר צה"ל רן כוכב את השתלשלות האירועים בהתרסקות. "בדרך חזרה בערך ב-20:50, הוא התקרב לחופי ישראל, כנראה כתוצאה מתקלה טכנית במנוע שמאל הוא מבצע נחיתת אונס, שאנחנו קוראים לה נחיתת ציוף. המסוק מנפח מצופים בחלקו התחתון. הטייסים מצליחים לייצב את המסוק והטייס מצליח לחלץ את עצמו. הוא בעצמו ניסה לחזור ולהבין מה קרה, הוא מנסה לחלץ את שני הטייסים הנוספים, אך לצערנו הוא לא מצליח בכך".
השאלות שנותרו פתוחות
מהרגע שהוקמה החקירה בראשות אלוף משנה ט', טייס מסוקים ותיק ומנוסה, הצוות עוסק בכמה דברים מרכזיות. בדיקת המערכות של המסוק טרם הסתיימה, אך בדובר צה"ל מעריכים שמדובר בתקלה במנוע השמאלי. לאחר שהקצין הסיור הימי התאושש, הוא סיפק גרסה ראשונית למה שהתרחש ברגע ההתרסקות.
בחקירת המקרה עורכים גם בדיקה מול מערך הבקרה בחיל האוויר שיודע לנטר את נתיב הטיסה ואת גובה הטיסה, זאת על מנת לשחזר את כל הפעולות שהטייסים עשו במהלכה ולהביןאם משהו השתבש בהתנהלות של המסוק באוויר. המסוק נעלם מהמכ"ם ואז התקבלו במשטרה דיווחים על התרסקות המסוק בים.
הצטברו תיעודים רבים של עדי ראייה שצילמו את המסוק רגע לפני ההתרסקות. בחקירה עוברים גם על אותם צילומים כדי לבדוק את האש שפרצה - להבין מתי היא התלקחה ואיפה בדיוק. ה"עטלף" מתוצרת יורוקופטר נחשב מסוק ימי אמין ונמצא בשירות צה"ל כבר יותר מ-25 שנים. לא מוכרות בו תקלות טכניות מהסוג הזה. כלי הטיס בנוי כך שאם מתחילה שרפה סביב ממסר ראשי, מהר מאוד חייבים לנחות בגלל שצינורות ההידראוליקה עוברים סמוך, מה שיכול להצית התלקחות מהר מאוד.
כמו כן, שברי המסוק מעידים כי הוא התפרק כשפגע במים ולכן מערכת ההצפה שלו לא תעבוד. לבסוף, ההערכה היא כי הצוות והמסוק נכנסו למים בלי שליטה. השרפה גרמה ככל הנראה לפגיעה במערכת ההיגוי והחשמל. בתוך כמה ימים כבר יגיעו למסקנות ראשונות. על גוף המסוק יראו את סימני השריפה והם אלו שיובילו לפתרון התעלומה.
מבדיקה ראשונית של המקרה, פחות מיממה לאחר התרסקות מסוק חיל האוויר מול חופי חיפה, פרטים חדשים מתבררים על מה שככל הנראה הוביל לאסון. לפי הפרטים שנבדקים, קצין הסיור הימי שניצל סיפר למקורביו שמנוע שמאל של המסוק לפתע החל להתלקח - ומיד החל הצוות בביצוע נחיתת חירום.
ראשית, הנמיכו אנשי המסוק גובה ומהירות במטרה לבצע נחיתת אונס במים. בהתאם לתרגולת, פתח קצין הסיור הימי את דלתות המסוק מגובה נמוך שבו ניתן לקפוץ למים. הוא פתח את הדלתות, הדף אותן - וקפץ החוצה. בכך ניצלו חייו.