ביום שאחרי התרסקות המסוק הקטלנית מול חופי חיפה, שבה נהרגו שני טייסי חיל האוויר סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל ונפצע קצין חיל הים, בצה"ל ממשיכים לתחקר את התאונה הקשה ולנסות להבין מה גרם לה. סימני שאלה רבים אופפים את האירוע - אלו השאלות המרכזיות שבהן מתמקדים בחקירה.

מהרגע שהוקמה החקירה בראשות אלוף משנה ט', טייס מסוקים ותיק ומנוסה, הצוות עוסק בשלוש נקודות מרכזיות: איסוף והוצאת שברי המסוק מהים, איסוף השברים מקו החוף ובדיקת המערכות של המסוק. הדבר יאפשר לנתח את ההיבטים הטכניים על מנת להבין מה בדיוק קרה, ואולי למצוא את הרכיב שכשל אם אכן יש כזה. לאחר שיתאושש, יתחקרו במקביל גם את קצין הסיור הימי ששרד את ההתרסקות כדי להבין ממנו מה קרה במסוק העטלף בדקות שקדמו לתאונה.

מסוק, התרסקות, צה
זירת ההתרסקות אמש|צילום: AP / FLASH 90, פלאש 90

נוסף על כך, יערכו בדיקה מול מערך הבקרה בחיל האוויר שיודע לנטר את נתיב הטיסה ואת גובה הטיסה, על מנת לשחזר את כל הפעולות של הטייסים במהלכה ולהבין אם משהו השתבש בהתנהלות של המסוק באוויר. הם לא הספיקו לדווח ברשת הקשר וגם לא נקלטה תשדורת של פריצה כלשהי ברשת הקשר עם דיווח מסוים. המסוק נעלם מהמכ"ם ואז התקבלו במשטרה דיווחים על התרסקות המסוק בים.

לאורך הערב הצטברו תיעודים רבים של עדי ראייה שצילמו את המסוק רגע לפני ההתרסקות. בחקירה יעברו גם על אותם צילומים כדי לבדוק את האש שפרצה - להבין מתי היא התלקחה ואיפה בדיוק. בתוך כך, כל כיווני החקירה נבדקים – מתקלה טכנית ועד טעות אנוש או שילוב של השתיים.

מסוק עטלף (צילום: חדשות  12)
מסוק העטלף|צילום: חדשות 12

בחקירה נבדקת האפשרות אם מדובר בתקלת תחזוקה או בתקלה טכנית שעלולה לקרות. ה"עטלף" מתוצרת יורוקופטר נחשב מסוק ימי אמין ונמצא בשירות צה"ל כבר יותר מ-25 שנים. לא מוכרות בו תקלות טכניות מהסוג הזה. כלי הטיס בנוי כך שאם מתחילה שרפה סביב ממסר ראשי, מהר מאוד חייבים לנחות בגלל שצינורות ההידראוליקה עוברים סמוך, מה שיכול להצית התלקחות מהר מאוד. בתוך כך, נבדק אם אנשי הצוות חרגו מפרוטוקול הטיפול.

מכיוון שמדובר במסוק שטס בים, יש לדקדק בטיפולים שלו ובבדיקות השגרתיות בגלל הצטברות קורוזיה. על כן יבדקו אילו פעולות אחזקה נעשו בו. אנשי הצוות טסו בגובה נמוך וזו כנראה הייתה התקלה הקשה שבעקבותיה לא היה להם זמן לדווח על מצוקה. קצין הסיור הימי נכח בבטן המסוק, והטייסים בתא הטייס. אפשר להעריך שהפגיעה הייתה קודם בחרטום ועל כן השניים לא שרדו אותה. הקצין מחיל הים כנראה נמצא בירכתי המסוק וייתכן שהצליח לצאת מהתאונה בחיים בכך שהתיר את עצמו מהרתמות ושחה החוצה.

הקצין ששרד ישפוך אור על האירוע. הוא עף למים מהפגיעה ככל הנראה ולטייסים לא היה סיכוי להינצל בגלל שהם נהרגו מהפגיעה במים - או שאיבדו הכרה וטבעו כשהמסוק צלל. כמו כן, שברי המסוק מעידים כי הוא התפרק כשפגע במים ולכן מערכת ההצפה שלו לא תעבוד. לבסוף, ההערכה היא כי הצוות והמסוק נכנסו למים בלי שליטה. השרפה גרמה ככל הנראה לפגיעה במערכת ההיגוי. הסיכוי לוורטיגו נמוך ובשלב זה כבר די ברור שזו תקלה מסוג טכני - עכשיו צריך להבין באיזו תקלה מדובר.

בתוך כמה ימים כבר יגיעו למסקנות ראשונות. על גוף המסוק יראו את סימני השריפה והם אלו שיובילו לפתרון התעלומה.

סא
סא"ל שחייני (מימין) ורס"ן פוגל (משמאל) שנהרגו בתאונה|צילום: דובר צה"ל

שמותיהם של סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל שנהרגו בהתרסקות המסוק הותרו לפרסום הבוקר (שלישי)שחייני, בן 38 במותו, היה סגן מפקד בסיס חיל האוויר ברמת דוד, ממחנה יהודית, נשוי ואב לשלושה. פוגל, בן 27 במותו, מחיפה, היה טייס מסוקים בטייסת "מגיני המערב" (193). פוגל הועלה מדרגת סרן לדרגת רב-סרן לאחר מותו. מצבו של הקצין שנפצע בינוני בתאונה השתפר.

תאונת התרסקות בים, מסוק עטלף (עיבוד: ללא)
חלקי המסוק שנמצאו|עיבוד: ללא

"אנחנו בתחילתה של החקירה וכל הכיוונים פתוחים", אמר הבוקר דובר צה"ל תא"ל רן כוכב בריאיון ל-103FM. "ראיתי חלק מהפרסומים שראו כדור אש שאולי מעיד על תקלה טכנית, אבל אני לא יודע את התשובה בוודאות. הם פגעו במים ללא הודעת קשר לפני הפגיעה במים. הטייסים נמצאו בתוך תא הטייס, לשמחתנו אחד מאנשי הצוות, קצין חיל הים, פצוע ובחיים ומניח שאחרי שיתאושש נוכל לתחקר אותו להבין מה קרה".