בשנים האחרונות ישראל הפכה למעצמת סושי, ואפשר להבין מדוע. הרשתות השונות מתגאות לרוב במנות עם דגים טריים וחווית אירוח נקייה ואסתטית, ממש כמו בסושיות ביפן. אלא שלעיתים כל הניקיון והטריות - נעלמים ברגע שפותחים את דלת המטבח ומגלים ג'וקים, עכברים, מוצרים שפג תוקפם, וזוהמה אחת גדולה.
בחודשים האחרונים הצטרפנו לביקורות של משרד הבריאות והרשויות המקומיות ברשתות הסושי הגדולות בישראל - אושי אושי, צ'וקה, ג'ירף, ג'פניקה, אצה, הסושיה ונגיסה.
בכל הרשתות נבחרו הסניפים הרלוונטים ע"י הפקחים, והביקורות נערכו בצורה מתמשכת ומקיפה ביותר. הביקורת הראשונה נערכה לפני 6-3 חודשים, והביקורת החוזרת נערכה בשבועות האחרונים. זאת כדי לגלות - באיזו מסעדה המשיכו להפר את ההנחיות ובאיזו תיקנו את הליקויים.
צ'וקה, סניף קניון הזהב בראשון לציון
את המסע התחלנו עם רשת צ'וקה, שמונה 21 סניפים ברחבי הארץ.
בביקורת הראשונה ד"ר דיאנה זילברמן, רופאה וטרינרית עירונית, גילתה בסמוך לכניסה למטבח מאפרות מלאות בבדלי סיגריות. בנוסף, התגלו גם נתחי דגים בטמפרטורה גבוהה ומוצרים שהופשרו לפני 3 ימים, זאת למרות שהמלצת המפקחת היא לשמור בהפשרה רק ל-24 שעות, ולהשתמש מיד לאחר ההפשרה.
בביקורת הראשונה נמצאו מוצרים שנשמרו זמן ארוך מדי, חוסר ניקיון, דגים בטמפרטורה גבוהה שעלולה לעודד התפתחות חיידקים, ובעיית ג'וקים ועכברים במסדרון שמוביל למטבח, ונמצא באחריות קניון הזהב.
לאחר מכן הגיעה ד"ר זילברמן לביקורת נוספת, שבה נמצא כי חלק מהליקויים תוקנו, אך עדיין נמצאו מוצרים שפג תוקפם ושהמפקחת השמידה. כמו כן, לטענת בעלי הרשת נערכה הדברה בקניון.
צ'וקה, סניף קניון רמלה
הגענו לביקורת עם צוות משרד הבריאות איילת רדזינר וליליה בורכוב. בביקורת הראשונה, נמצאו ליקויים בתשתית ובתהליך הכנת המזון - שתוקנו בביקורת השנייה. מה שממחיש שלעיתים באותה הרשת - יש שני סניפים עם ממצאים שונים.
אצה, סניף מודיעין
צוות המפקחות הגיעו לביקורת הראשונה, שנערכה בסניף לפני כ-3 חודשים, לאחר שהתקבלו תלונות על חשד לתחלואת סועדים לאחר אכילה במסעדה. כבר בפתח הסניף - המפקחות ראו משלוחים שממתינים זמן רב בדלפק. בנוסף, בביקורת התגלה שהסניף התפצל לשתי מסעדות - הראשונה סושי והשנייה מסעדת המבורגרים, שפעלה בניגוד לנהלים וללא אישור משרד הבריאות.
למרות שבביקורת השנייה בעלי הסניף סגרו למשך שבוע ושיפרו, לטענת הרשת, את מרבית הליקויים, בעלי הרשת החליטו לסגור את הסניף במודיעין בשל אי עמידה בנהלים.
תגובת רשת צ'וקה: "אנו רואים את הימצאות הליקויים בחומרה רבה ומיד עם קבלת הממצאים ביצענו בדיקות, עיבוי וחידוד נהלים בכל סניפי הרשת ותיקון הליקויים בסניפים שהוזכרו. המקרים המוזכרים בכתבה הינם כשל נקודתי שאינו מעיד על כלל התנהלות אבטחת המזון ברשת. בריאות הציבור וטריות המזון הם ערך עליון עבורנו".
תגובת רשת אצה: "סגרנו את סניף הזכיין בסמוך לביקורת השנייה כי גם מה שהוגדר כשיפור, לא עומד בסטנדרט הרשת. כל יתר סניפי הרשת שנבדקו נמצאו תקינים. ההמבורגר אינו קשור לאצה אלא לזיכיון אחר של הזכיין. הסניף ייפתח רק בבעלות חדשה"
תגובת קניון הזהב: "להנהלת הקניון תוכנית הדברה וניקיון סדורה. פעמיים בחודש מתבצעת הדברה במעברים הציבוריים בקניון, בבורות הביוב, במעברי השירות ובפחי האשפה. במידה ויש שוכר בקניון המתלונן על מזיקים בשטח בית העסק שלו הנהלת הקניון מפנה אותו לחברת ההדברה לטיפול נוסף בנושא. עד כה לא הוגשה כל תלונה ממסעדות "צ'וקה" בנושא ההדברה. בעקבות פנייתכם תיעשה בדיקה עם חברה חיצונית נוספת לבדיקה מעמיקה יותר".