זה לא סוד שזמני ההמתנה בבתי החולים הם ארוכים – כאלה שלעיתים אף מעמידים את החולים בסכנת חיים ממשית. לראיה, כשניסינו לתאם תור באחד ממוקדי הזימון, התבשרנו שישנו תור פנוי רק ב-11 בספטמבר, כחצי שנה מהיום. לכאורה מדובר בדרך ללא מוצא, אך האמת היא שעבור החרדים ישנם נציגים מיוחדים שיודעים לתת מענה זמין ומהיר – לפתור בעיות ולקדם תורים.

כמו בקופות החולים, גם בבתי החולים יש מי שדואג לקהילה החרדית. הם נקראים "מתאמי קשרי קהילה" – נציגים שתפקידם לסייע לקהילה החרדית ולספק מענה ישיר לצורכיהם. "אנחנו נמצאים במדינת ישראל לצערי", אומר אחד מהם. "כל דבר הכי קטן זה בירוקרטיה מטורפת".

שיבא תל השומר, בית חולים (צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90 )
מיון, בית החולים שיבא|צילום: AP / FLASH 90, פלאש/90

כדי לבחון את האפליה מקרוב, בדקנו מה זמני ההמתנה במוקד הכללי לעומת אלה שמציעה המתאמת. במוקד הכללי בישרו לנו שיש תור פנוי רק בעוד 3 חודשים, ואילו מתאמת קשרי הקהילה בשיבא עדכנה אותנו שיש תור פנוי – בהמתנה של שבוע וחצי בלבד. כך היה גם בבית החולים הדסה עין כרם – שם, לאחר שיחה עם המתאמת, קוצר זמן ההמתנה מ-3 חודשים לשבוע.

בבית החולים אסותא שבאשדוד התבשרנו שאין כלל תורים זמינים לבדיקה, אולם לאחר פנייה למתאמים הצלחנו לקבל תור מוקדם בבית החולים מעייני הישועה – במרחק המתנה של שבוע בלבד.

אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות)
חדר המיון, בית החולים הדסה עין כרם|צילום: יונתן זינדל, פלאש 90, חדשות
בית החולים הציבורי אסותא אשדוד
בית החולים אסותא, אשדוד

נועה, מתאמת קשירה הקהילה בשיבא, הודתה כי השירות קיים בבתי חולים נוספים. "השירות ניתן בדרך בכלל לנשים ויולדות, אבל שיבא עשו את זה גם בשאר בית החולים". נועה טענה כי השירות ניתן לכולם, אך בבתי החולים החולים לא טורחים לפרסם את השירות הכמעט סודי.

"התפקיד שלנו למנוע בזבוז. יש משהו בתפיסה החרדית, שהם יודעים לבוא בהקפצה"

מתאמת קשרי קהילה, הדסה עין כרם

אל המתאמת של בית החולים הדסה הגענו דרך הרב של בית החולים. "שירות לא מיועד רק לדתיים", טענה. "אם מישהו צריך עזרה מיוחדת וזה מסתדר, אז בשביל זה – אפשר להיעזר". על השאלה מדוע זה מפורסם רק בקרב הקהילה החרדית, השיבה: "מונעים ככה בזבוז. יש משהו התפיסה החרדית, שהם יודעים לבוא בהקפצה".

התגובות

מבית החולים שיבא נמסר: "תפקיד מנהלי קשרי קהילה מיועד לכלל הציבור והוא חלק ממהפכת השירות והצבת המטופל במרכז. המקור התפקיד נועד להנגיש שירותים לאוכלוסיות הזקוקות לסיוע, ולאור הביקוש הרב ובשל העובדה ששירות זה מסייע למטופלים הרבים שבוחרים לבוא לשיבא – הוחלט להרחיבו לטובת הציבור כולו".

מבית החולים הדסה עין כרם נמסר: "אנו פותחים שערינו בפני כל האוכלוסייה ומעניקים את האפשרות להסתייע בצוותי בית החולים. הקדמת תורים מתבצעת על סמך תורים שבוטלו בלבד".

מהמרכז הרפואי שמיר נמסר: "המרכז הרפואי מעודד יולדות מכל המגזרים ליהנות משירותי המיילדות ומלונית היולדות שלנו".

מבית החולים אסותא אשדוד נמסר: "אנו פועלים להנגיש את השירותים למגזרים השונים, לרבות למגזר החרדי. קידום תורים נעשה אך ורק על פי שיקול רפואי".

מבית החולים מעייני הישועה נמסר: "המרכז הרפואי מעיני הישועה מצטיין בזמינות תורים גבוהה לכל המגזרים. במטרה להביא לניצול מיטבי של התורים, מתבצע וידוא הגעה טלפוני ומתנהלות רשימות המתנה. באמצעות כלים אלו אנו משתדלים לסייע ולהקדים תורים ככל יכולתנו, בהתאם לרמת הדחיפות הרפואית וללא הבדל מגזרי".