כעת כשעונת הרחצה החלה באופן רשמי ומותר ללכת להתרחץ בים - זה זמן טוב להיזכר בכל היתרונות הבריאותיים של הים. לחוף הים יש לא מעט יתרונות, פיזיים ונפשיים שהוכחו במחקרים שונים. הנה כמה מהם:

>> לייק בפייסבוק כבר עשיתם?

משפר את בריאות העור

מי ים מכילים כמות משמעותית של מינרלים, כמו נתרן, כלוריד, סולפט, מגנזיום וסידן. לכן מים מלוחים נחשבים יעילים לשיפור בריאות העור בקרב אנשים שסובלים מבעיות בעור, כמו פסוריאזיס ואקזמה. אנשים הלוקים במחלות אלו לרוב נוטים לרחוץ בים המלח ומדווחים על שיפור במצב העור שלהם לאחר מכן. 

ישנן ראיות שתומכות בכך שמגנזיום (מינרל המצוי במים מלוחים) תורם לבריאות העור בקרב חולי אקזמה, ככל הנראה בשל כך שהמינרל יכול לתרום לשיפור הלחות בעור וכך למעשה מונע יובש, שיכול להחמיר אעת האקזמה. כאמור, במי ים ישנם מינרלים נוספים כמו נתרן ויוד, שהופכים אותו לאנטי-ספטי, כלומר מי ים עשויים לתרום גם להחלמה של פצעים. אך שימו לב שפחות מומלץ להיכנס לים עם פצעים פתוחים, כיוון שהם עלולים להזדהם, בשל חשיפה לחיידקים שונים שיכולים להזיק.

אישה משתזפת בים (צילום:  Olesya Kuprina, shutterstock)
משפיע על המוח באופן חיובי|צילום: Olesya Kuprina, shutterstock

מרגיע כמו מדיטציה

נמצא קשר בין פעילות גופנית הנעשית בסביבות טבעיות ובין שיפור הבריאות הנפשית. נראה שאימונים הנעשים במקומות כמו חופי ים ופארקים ירוקים תורמים יותר לבריאות הנפש מאשר אימונים במקומות שהם לא בטבע. הסיבה לכך היא שכאשר אתם מתאמנים באוויר הפתוח ובסביבות טבעיות אתם נהנים מכמה יתרונות גדולים במקביל: היתרונות המשקמים והמרגיעים של סביבה טבעית - והיתרונות של פעילות גופנית. לכן שחייה בים היא אופציה מעולה ליהנות מכל היתרונות הללו. 

בשנת 2014, ביולוג יומי בשם וולאס ג'יי בדק בספרו "Blue Mind" מדוע אנשים מרגישים שהם במצב מדיטטיבי ורגוע כשהם שוהים או שוחים בים. מתברר שאחת הסיבות לכך היא דפוסי הנשימה שלנו במהלך שחייה וצלילה, שלמעשה מעוררים את מערכת העצבים הפאראסימפתטית, שאחראית לפעולות הרגעה כשהגוף נמצא במנוחה ובהתאם לכך "משתיקה" את המחשבות במוח. בנוסף לכך, היא מעוררת הורמונים וגלים במוח שמשפיעים עליו באופן חיובי. 

עוד ב-mako בריאות:
>> אתם ביקשתם: תפריטים לדיאטה של אדל
>> וואו: זה מה שקורה בעור כשמפסיקים להתאפר
>> בלי שיעול: הסימנים לקורונה שמופיעים בילדים

טוב לאלרגיות ובעיות בסינוסים

חשיפה לסביבה מלוחה ושחייה במי ים יכולות לעזור להפחית תסמינים של אלרגיה, נזלת אלרגית ותסמינים נשימתיים אחרים. הסיבה לכך היא שלסביבה המלוחה יש השפעה הדומה לשטיפת אף עם מי מלח - היא יכולה להפחית דלקת בדפנות הסינוסים. מורין ג'נקינס, מנהלת השירותים הקליניים באגודה הבריטית לאלרגיות ציינה בעבר לדיילי מייל כי אנשים שגרים בסמוך לים ונוהגים לשחות בים נוטים להיות בעלי מערכת נשימה בריאה יותר.

עם זאת, עדיין אין הוכחות מדעיות חד-משמעיות לכך שמי ים אכן יכולים להיות יעילים לאנשים הסובלים מבעיות נשימתיות. גם תחושת חוסר-המשקל בזמן ששוהים במים יכולה להיות מרגיעה ואף יכולה להאט גלים במוח. בנוסף לכך, טיפולים כמו הידרותרפיה ושחייה נמצאו כמפחיתים תסמינים של דיכאון וחרדה.

אישה בים (צילום:  Elovich, shutterstock)
השפעה מרגיעה על השרירים|צילום: Elovich, shutterstock

ההשפעה הייחודית של מים קרים

ידעתם שמים קרים מעוררים קולטני טמפרטורה מתחת לעור שמשחררים הורמונים, כמו אנדורפינים, אדרנלין וקורטיזול? לכל ההורמונים הללו יש השפעה תרפויטית על מצבים בריאותיים הקשורים לשרירים ולעצמות, כמו פיברומיאלגיה, המתבטאת בכאבים כרוניים בכל הגוף. בנוסף לכך, חשיפה חוזרת למים קרים יכולה לשפר את תפקודה של מערכת העצבים הפאראסימפתטית ובכך עשויה לתרום לתפקוד איברים בגוף.