הגורמים העיקריים בהליך בירור התאונה הם המשטרה, חברות הביטוח והמעורבים בתאונה עצמם. המשטרה, אמונה על ההיבט הפלילי ומתוקף כך, תפתח בחקירה שבסופה תגיש כתב אישום לבימ"ש לתעבורה או תסגור את התיק ללא כתב אישום.

עניין הביטוח נחלק לשניים, נזקי גוף ונזקי רכוש. במידה שהצדדים לא יגיעו להסכמות ואחד הצדדים יגיש תביעה, תוגש זו על פי כללי המשפט האזרחי וידונו בפני שופט אזרחי בהתאם לדין האזרחי (דיני הנזיקין, הביטוח וכיוב').

בהליך האזרחי יהיו הצדדים זה נגד זה ומנגד, הצדדים להליך הפלילי הם מדינת ישראל נגד הנאשם.

לפניה ישירה אל עורך דין גלעד משולם, לחץ/י כאן

בכתבה זו אתייחס לתחום הפלילי - דיני התעבורה בלבד ולא בענייני נזקי גוף או רכוש.

נודע למשטרה על תאונת דרכים, תפתח המשטרה בחקירה. את החקירה ינהל בוחן תאונות דרכים שתפקידו לאסוף ראיות, להבין את התאונה ולהמליץ בפני התובע המשטרתי מי גרם לתאונה וכיצד. לחילופין, ימליץ הבוחן לסגור את התיק במידה שאין די ראיות להוכחת אשמה של אף גורם.

התובע, יבחן את המלצת הבוחן ואת הראיות שאסף בעין משפטית כעורך דין ויחליט האם לאמץ את החלטת הבוחן. במידה שיחליט תובע שיש די ראיות, יגיש התובע כתב אישום לבית המשפט לתעבורה. כאן יהפוך ה"חשוד" ל"נאשם".

תפקידו של עורך דין תעבורה בהליך פלילי של גרימת תאונת דרכים נחלק לשלושה שלבים עיקריים:

שלב ראשון - שלב החקירה

משך שנותיי הרבות כתובע במשטרת ישראל הגשתי אלפי כתבי אישום בגרימת תאונות דרכים. ברבים מהמקרים, הגורם העיקרי להגשת כתב אישום נגד נהג היה הגרסה שמסר בחקירתו, שהפלילה אותו והובילה את החקירה להמלצה להעמידו לדין. במקרים רבים לו היה הנאשם מדבר פחות או יודע מה זכויותיו, היה התיק נסגר מידית. דוגמה קלאסית היא אי ציות לרמזור אדום. בתאונות מסוג זה, במידה שאין עד אובייקטיבי שיעיד מי עבר באדום ובחקירה נוצר מצב של "מילה נגד מילה", ייסגר בדר"כ התיק ללא כתב אישום. כאשר מגיע נהג ובחקירתו לוקח אחריות על הכניסה לצומת בניגוד לרמזור אדום כגורם לתאונה, יוגש כתב האישום נגדו.

תשומת לב כי גם אמירות אחרות שיגיעו אל תיק החקירה יסבכו באופן משמעותי את החשוד, למשל נהג שמסתובב בזירה ומתנצל בפני כולם על התאונה שגרם. לכן חשוב מאד להתקשר לעורך דין תעבורה מיד (!) עם קרות התאונה. לפעמים הייעוץ שתקבל והגרסה שתמסור, יקבעו אם יוגש נגדך כתב אישום, באילו סעיפים והאם ייסגר התיק ללא כתב אישום.

פעמים רבות נהג בטוח כי הוא האשם אך מבחינה משפטית איננו אשם. לעולם לא מומלץ לקחת אחריות, טרם הבנת המצב החוקי.

עורך דין תעבורה יוודא בשלב זה כי תמסור את הגרסה הטובה ביותר עבורך, בנסיבות העניין. ברוב המקרים, מי שקיבל ייעוץ משפטי פרקטי מהרגע הראשון, יחסוך לעצמו הרבה כאב ראש (וכסף) בשלבים הבאים.

שלב שני - הגשת כתב האישום

במידה שהתיק לא ייסגר, יוגש נגד מי מהמעורבים כתב אישום. בשלב זה גם קמה לנאשם זכות לעיין ולהעתיק את חומר החקירה.

עו"ד תעבורה יקבל את החומר מידי התביעה המשטרתית ויבחן אותו ביסודיות. לאחר שיבין את חוזקות התיק ואת חולשותיו, יסביר לנאשם את מצבו ואת המשמעויות והאפשרויות העומדות בפניו וכמו כן, את הסיכויים והסיכונים. בשלב הבא יציג ללקוח את דרכי הפעולה האפשריות ויבחר ביחד איתו דרך פעולה.

כאן גם ינסה הסנגור לאבחן, ככל האפשר, את הנזק שגרם הנאשם לעצמו בשלבי החקירה, במידה שלא התייעץ עם עו"ד תעבורה וככל האפשר לצמצמו.

בשלב הראשון, ינסה עו"ד תעבורה לסיים את התיק בהסכמות עם התביעה. כדי להרשיע בדין פלילי על התביעה להוכיח את אשמתו של הנאשם מעל לכל ספק. תפקידו של עורך הדין כאן, להציג את הכשלים בפני התביעה ולשכנע את התובע שהכשלים שמצא, מעוררים ספק שיקשה להוכיח את האשמה בבית המשפט.

ככל שישכנע כי הכשלים שמצא מרחיקי לכת, יוכל עורך הדין לגבות מהתביעה מחיר גבוה יותר בדמות הקלה בעמדה העונשית המקורית. מדובר בהליך של "קניית סיכונים". התובע יסכים להקל ככל שבעיניו, רב הסיכון לזיכוי והסנגור יאלץ להתפשר על הסדר פחות מקל, ככל שהראיות מוצקות ומכאן רב הסיכון להרשעת הנאשם.

במידה שסנגור יעריך שהתובע לא נתן משקל ראוי לכשלים וכי בניהול משפט יוכל להשיג תוצאה טובה יותר, ימליץ ללקוח לנהל משפט. ברור כי ניהול משפט כרוך בסיכון. כאשר עולים העדים לדוכן, צצות "הפתעות" וקמים אתגרים חדשים ובלתי צפויים, אשר עלולים לגרום לנאשם להצטער כי לא קיבל את הצעת התביעה להסדר טיעון טרם המשפט.

במידה שיושגו הסכמות, ייחתם הסדר טיעון שיוצג על ידי הצדדים לבית המשפט, שבדרך כלל יכבד את ההסדר ויגזור את דין הנאשם על פי ההסדר המקל.

שלב שלישי - ניהול משפט

במידה שלא הושגו הסכמות או שלדעת עורך הדין יש סיבה אחרת לניהול משפט, ימליץ ללקוח לנהל משפט. ניהול משפט הנו מורכב ובלתי מתפשר ודורש ניסיון רב ומיומנות.

כאן תפקידו של עורך הדין לעורר ספק לטובת הנאשם שיביא לזיכויו או לכל הפחות, לשכנע את בית המשפט כי גם אם אין די ספק כדי לזכות את הנאשם, מעלים הכשלים ספק שמצדיק הרשעה בסעיפי חוק חמורים פחות או לחילופין כי העונש הראוי הינו נמוך ככל האפשר מעמדת התביעה.

לסיכום, היית מעורב בתאונת דרכים, פנה ללא דיחוי לייעוץ עו"ד מומחה. רק כך תבטיח כי לא תחמיר את מצבך וכי גם אם מצבך בכי רע - יהיה זה הרע במיעוטו.

סעו בזהירות.

עו
עו"ד גלעד משולם|צילום: צילום עצמי

עורך דין גלעד משולם עוסק בדיני תעבורה, בייצוג נהגים בבתי משפט לתעבורה בכל רחבי הארץ בעבירות תעבורה כגון מהירות מופרזת, נהיגה בחוסר זהירות, נהיגה בפסילה, נהיגה בקלות ראש, נהיגה בשכרות, נהיגה ללא רישיון, נהיגה תחת השפעת סמים ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.