אחרי ההודעה של מנהל התעופה הפדרלי של ארה"ב על ביטול האיסור לטיסות לנתב"ג - הבלגן חוגג. אל שדה התעופה בעובדה, שהפך לנמל תעופה חלופי לטיסות בינלאומית, הגיעו היום (ה') עדיין טיסות של מספר חברות איטלקיות. אלא שהטרמינל הקטן לא הצליח לקלוט את מאות הנוסעים ביחד, וחלקם נאלצו להמשיך ולהמתין במטוסים בשדה במשך שעות ארוכות.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"אני על המטוס כבר חמש שעות ויש עוד חמישה מטוסים לפניהם שצריכים להתפנות", סיפר נוסע שנתקע בשדה התעופה בעובדה. אורית, תושבת נהריה, ממתינה כבר זמן רב למטוס שיגיע מאיטליה, ותקועה ביחד עם מאות נוסעים בתוך הטרמינל.
"יצאנו ב-21:30 מנהריה והגענו בסביבות 23:30 לנתב"ג. עמדנו בתור מטורף כמעט שעה רק כדי להירשם. אחר כך עלינו לאוטובוסים לשדה התעופה בעובדה, הגענו לפה בסביבות 04:30 לפנות בוקר", תיארה אורית את המסע הארוך אליו נקלעה. "הילדים לא ישנו, היינו אחד על השני עם המזוודות, לא היה מקום לזוז. כולם התחילו לצעוק על המנהל של שדה התעופה והוא ענה: 'מה אני אעשה? אני לא בן גוריון, אני בסך הכל מנהל של שדה תעופה קטן שעושה טובה'".
לדבריה, קיים מחסור בדיילות קרקע שיטפלו בנוסעים בשדה התעופה. "פקידה אחת מטפלת במאות אנשים. אנחנו מחכים ומחכים ולא יודעים להגיד לנו מתי נטוס, והמטוסים פה, מחכים, הם לא מעלים אותנו".
בתוך כך, עם הסרת האיסור, נוסעים שהתכוונו להמשיך ולעשות את דרכם לישראל, אחרי שנתקעו במדינות מעבר לים, סיפרו כי נאלצו לשוב על עקבותיהם מאחר שטיסות שהוחזרו - שוב בוטלו.
ההחלטה בוטלה, עומס רב נוצר בנמלי התעופה
הבוקר הודיע מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב, כי הוא חוזר בו מהחלטתו שלא לאפשר לחברות אמריקניות לטוס לישראל, החלטה שהתקבלה בעקבות המצב הביטחוני הרגיש ולאחר שרקטה התפוצצה באזור יהוד, מרחק קצר יחסית מגדר נמל התעופה בן גוריון.
לאחר ההכרזה הרשמית של ה-FFA, הודיעו החברות דלתא, יונייטד ויו אס אירווייס כי הן מחזירות את טיסותיהן לישראל - החל מהערב. למרות זאת, בעקבות העומס הרב שנוצר בנמלי התעופה בשיא עונת הקיץ - כנראה שיעבור עוד זמן, עד שהנוסעים בחברות התעופה השונות יגיעו למחוז חפצם.
ביום שלישי בערב חברות התעופה, שטסות לנתב"ג וכפופות להוראות המינהל הפדרלי - ביטלו את טיסותיהן. בעקבותיהן, החלו גם החברות האירופיות להודיע על ביטול טיסות לארץ. ראשית היו אלה קבוצת לופטהנזה ואייר פראנס, ולאחריהן כל חברות התעופה הגדולות במערב אירופה: איבריה, אליטליה, ברסלס אירליינס, איזי ג'ט ועוד. יוצאת הדופן הייתה בריטיש אירוויז הבריטית שהמשיכה לטוס לארץ כמתוכנן.
אזרחים זעמו: אל-על הפקיעה מחירים
חברות תעופה ממזרח אירופה לעומתן, המשיכו לטוס לארץ כמעט כרגיל. בין החברות שפעלו כמתוכנן היו: חברת לוט מפולין, CSA הצ'כית, UIA מאוקראינה, בלאייר מבלרוס וכל שלוש חברות התעופה הרוסיות שטסות לארץ - אירופלוט, טרנסאירו ורוסיה. בנוסף, חברות התעופה מבולגריה ומסלובקיה המשיכו את לוח הטיסות הרגיל שלהן. יוצאת דופן בולטת היא חברת הלואו קוסט ההונגרית Wizzair, שהשביתה את כל ששת יעדיה מנתב"ג במהלך האיסור האמריקני.
בעקבות ההחלטה של חברות התעופה הרבות, שלא להוציא טיסות לנמל התעופה בן גוריון, אלפי ישראלים נותרו תקועים מחוץ לגבולות המדינה. במקביל, נשמעה ביקורת חריפה על חברת התעופה הישראלית אל-על בטענה שהפקיעה לכאורה מחירים עם ביטול הטיסות של החברות הזרות. באל-על הכחישו בתוקף כל הפקעה, וטענו כי המחירים הגבוהים של טיסותיהם הם תוצר של עונת הקיץ וההזמנה של הכרטיסים ברגע האחרון.