לפני 25 שנים, בחורף 1988, קבוצת נשים מארצות הברית ביקשה לשאת תפילה לשלום המדינה במסגרת תפילות "ראש חודש". ענת הופמן, צעירה ירושלמית, התנדבה לסייע בארגון התפילה באזור "עזרת הנשים". אלא שאז, המתפללים החרדים בכותל לא אהבו את הרעיון ותקפו את הנשים, שחזרו לארצות הברית. בחורף ההוא - נשתלו זרעי מאבקן של "נשות הכותל" שהוביל לשינוי ההיסטורי.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

הופמן, נשארה בארץ בכדי להמשיך להמשיך את המאבק בחרדים וברב הכותל על הזכות להתפלל בעזרת הנשים עם טלית, תפילין וספר תורה. המאבק שלה לבש צורה ממוסדת והפך לארגון "נשות הכותל". הגורמים האורתודוקסיים ברחבת הכותל נוהגים לכנות את הופמן "הפרובוקטורית". "אם אנחנו מסתכלים על מנהיגים יהודים בכל הדורות תמיד קראו להם פרובוקטורים", אומרת הופמן, "כל מי שרוצה לעשות איזשהו שינוי ומזעזע את המערכת אחת הדרכים למזער אותו היא להגיד שהוא מבצע פרובוקציה. אני לא מכירה 25 שנים של פרובוקציה".

שנה אחרי אותה תפילה בחורף 88', הטקס הנשי הפך לקבוצה. נשות הכותל התייצבו מדי ראש חודש מחדש בעזרת הנשים ובמקביל עתרו לבג"ץ על זכותן להתפלל על פי אמונתן ברחבה. עשור שלם הן נגררו בין בית המשפט לוועדות ממשלתיות ודבר לא קרה. בעשור השני לפעילות הקבוצה, עם הצטרפותם של קונסרבטיבים והרפורמים לדרישה לשוויון באופי התפילה בכותל, בית המשפט הכיר בזכותן של נשות הכותל ושלח אותן להתפלל באזור הדרומי של הכותל - על מנת שלא לפגוע ברגשות האורתודוקסים.

ענת הופמן: גיבורת יהדות אמריקה

ניתן להניח שהיום רבים מצטערים על ההחלטה שהתקבלה בקיץ שעבר: לשלוח שוטרים לעצור בכוח את ענת הופמן ואת חברותיה. האירוע היווה נקודת תפנית לאחר שבית המשפט התיר לנשים להתפלל כראות עיניהן בכותל. "התמונה של אישה שנעצרת בארץ ישראל בגלל שהיא התעטפה בטלית, דבר המקובל ברוב בתי הכנסת בארצות הברית, היא עניין בלתי נתפס עבור היהודי האמריקני", הסביר שמואל רוזנר, חוקר המכון למדיניות העם היהודי. "ענת הופמן היא גיבורה יהודייה בעיני רוב רובה של יהדות אמריקה. היא נראית להם כמו רוזה פארקס שסירה לרדת מהאוטובוס שיש בו הפרדה. ענת הופמן היא רוזה פארקס הישראלית", הבהיר.

נשות הכותל (ארכיון) (צילום: חדשות 2)
"הופמן הפכה לגיבורה בעיני יהדות אמריקה",|צילום: חדשות 2

אלא שישנם כאלו שחולקים על פועלה של הופמן. "בסוף היינו מגיעים כאן לבעירה ענקית", טען מנגד רב הכותל שמואל רבינוביץ', "אם מישהו באמת חושב שהכותל צריך להיות כותל אחר וכותל של שנות האלפיים, הוא יכול להקים לעצמו כותל אחר. למה הם צריכים דווקא את הכותל הזה?", שאל הרב בתמיהה.

כשבאו נשות הכותל לתפילת ראש החודש הזה, הן הבינו שעליהן להתפשר אחרת יאבדו את מקומן בספר דברי הימים. עכשיו, כשהכותל יחולק מחדש, אף אחד לא יוכל לשכוח את אותן מעטות שעמדו מול רבים רבע מאה שלמה לשם המאבק על צביון המדינה.