מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מיכה לינדנשטראוס, הגיש היום את הדוח השנתי של נציבות תלונות הציבור, שחושף נתונים מדאיגים על שיעור התלונות המוצדקות נגד גופים ציבוריים. עוד עולה מהדוח, כי המוסד לביטוח לאומי הוא בעל מספר התלונות הרב ביותר בשנה החולפת.

במהלך שנת 2011 התקבלו 14,880 תלונות בנציבות תלונות הציבור - מספר שיא מאז הקמת הנציבות. 26% מהתלונות היו על משרדי הממשלה השונים, כ-27% היו על מוסדות המדינה, בהם המוסד לביטוח לאומי, משטרת ישראל וצה"ל. כ-24% התלונות היו על גופי השלטון המקומי.

את מספר התלונות הרב ביותר בשנה האחרונה גרף המוסד לביטוח לאומי, עם לא פחות מ-1,388 פניות. למקום השני הגיעה משטרת ישראל עם 785 תלונות, ולמקום השלישי משרד האוצר עם 508 תלונות.

בתחתית הרשימה נמצאת חברת החשמל, שקיבלה במהלך שנת 2011 "רק" 139 תלונות. על עיריית באר שבע התקבלו 126 תלונות, ובמקום האחרון משרד הרווחה והשירותים החברתיים עם 117 בלבד.

הכי הרבה מתלוננים - על המוסד לביטוח לאומ (צילום: חדשות 2)
הכי הרבה מתלוננים - על המוסד לביטוח לאומ|צילום: חדשות 2

29% מהתלונות - מוצדקות

מבדיקת המבקר עולה כי 29% מנושאי התלונות שלגביהם התקבלה החלטה בשנת 2011 היו מוצדקים - נתון גבוה מהמקובל בעולם. יש לציין כי בנתון זה לא נכללו 2,558 נושאים שהבירור בעניינם הופסק בשל מציאת פתרון לאחר התערבות הנציבות.

את הנתון הגבוה ביותר בשיעור תלונות מוצדקת קיבלה רשות השידור. כ-55% מתלונות הציבור על הרשות נמצאו מוצדקות לאחר בדיקת הנציבות. אחריה ניצב דואר ישראל, לאחר שכ-50% מהתלונות שהתקבלו עליו היו מוצדקות.

גם בבדיקת התלונות על משרדי הממשלה התגלו שיעורים גבוהים של תלונות מוצדקות. 46% מהתלונות על משרד התמ"ת נמצאו מוצדקות, כ-45% מהתלונות על משרד התחבורה היו מוצדקות ו-38% מהתלונות נגד משרד האוצר.

הנציב העניק 5 צווי הגנה

גם על משטרת ישראל התקבל שיעור גבוה של תלונות שנושאיהן נמצאו מוצדקים - כ-34%. 32% מהתלונות שהוגשו נגד צה"ל נמצאו גם הן מוצדקות לאחר בדיקת הנציבות.

בשנה החולפת התקבלו בנציבות 66 תלונות של עובדים שטענו כי נפגעו בעקבות מעשי שחיתות במקום עבודתם. במהלך עבודת הביקורת התגלה כי 25 מהתלונות שנבדקו בנושא היו מוצדקות. כחלק מהטיפול העניק נציב תלונות הציבור צו הגנה קבוע לעובד, וארבעה צווים זמניים נוספים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק