עומסים לא הגיוניים, תורים שלא נגמרים ותסכול רב: מבקשי מקלט שמגיעים כדי לחדש את אשרת השהייה שלהם בישראל מדווחים על תנאים קשים ובלתי אפשריים, זאת לאחר שמשרד הפנים סגר לטענתם לשכות רבות בשל התייעלות. חלקם מעידים על יחס מזלזל וחוסר התחשבות, ועל המתנה אינסופית מול לשכות מעטות ועמוסות בממתינים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
לטענת המוקד לפליטים ולמהגרים, בעבר פעלו 24 לשכות רשות אוכלוסין, בהן מבקשי מקלט יכלו לחדש את אשרות השהייה שלהם - שהם בתוקף בדרך כלל מחודש עד לשלושה חודשים. עם זאת, החל מחודש דצמבר, בו התקבל התיקון לחוק למניעת הסתננות, פועלות רק שבע לשכות כאלה, שפתוחות לפרקי זמן קצרים - יומיים בשבוע, שעתיים בכל פעם.
הלשכות שפועלות הן: תל אביב, פתח תקווה, חיפה, באר שבע, נצרת וראשון לציון, ומבקשי מקלט רבים מנסים את מזלם כל פעם בלשכה אחרת. יש כאלה שגם ישנים שם בלילות ומחכים שעות ארוכות, ולמרות זאת הם לא תמיד מצליחים להיכנס פנימה.
"אני כבר חודש וארבעה ימים בלי ויזה. בעל הבית ישר פיטר אותי. יש לי שני ילדים ואין לי איך לקנות להם אוכל. קיבלתי במשרד הפנים פתק עם תאריך ל-21 בינואר. הלכתי כמה פעמים ולא קיבלו אותי. בדיוק מתי שהגיע התור שלי, הבת שלי הייתה חולה", סיפר מבקש מקלט מאריתריאה, שחיכה במשך שעות רבות מחוץ ללשכה הישנה במגדלי עזריאלי. "הבאתי למשרד הפנים מכתב מהרופא, והמנהלת אמרה לי 'לא אכפת לי מהילדה שלך. אתה צריך לבוא בזמן. לא באת? אין ויזה'".
"צעד לא מספק"
במקביל, הרשויות ממשיכות בעבודתן ועוצרות את מי שאין לו אשרה. אלה שנעצרים נשלחים לכלא סהרונים, בדרך כלל לשלושה חודשים, ומשם נשלחים ישירות למתקן חולות - ללא הגבלת זמן, זאת למרות שניסו לטענתם לחדש את האשרה.
הלשכה בתל אביב, הממוקמת מול קניון עזריאלי, הועברה לרחוב תובל פינת האומנים "על מנת לטייב את התהליך". הלשכה החדשה, נפתחה כדי לספק מענה ופתוחה ברציפות מ-08:00 עד 20:00 בערב - במטרה עומסים. למרות זאת, מבקשי המקלט טוענים כי יש פעמים שהיא נסגרת מוקדם או יותר או נפתחת באיחור.
"הגעתי למשרד הפנים בחיפה בארבע בבוקר. היו הרבה אנשים שכבר ישנו שם משבת בערב. ספרתי 175 אנשים שישנו שם בלילה. אני ארבעה ימים בלי ויזה וכל יום מנסה משרד פנים אחר", אמר מבקש מקלט אחר מאריתריאה. "אנשים נוסעים מצד אחד של הארץ לצד שני, מחפשים ויזה כי בלי ויזה אי אפשר לחיות כאן".
משרד הפנים: "המטרה היא שירות מקצועי ויעיל"
"פתיחת הלשכה לזמן ארוך יותר היא צעד בכיוון החיובי, אך עדיין איננו מספק", ציינו במוקד לפליטים ולמהגרים. "אנו קוראים למשרד הפנים להתחייב מידית ובכתב כי לא יינקטו צעדי אכיפה נגד מבקשי מקלט או נגד מעסיקיהם כל עוד אין אפשרות לחדש את האשרות".
כמו כן קראו במוקד לפתוח שוב את כלל הלשכות, כפי שהיה בעבר. על פי נתוני המוקד, כ-50 אלף מבקשי מקלט מסודן ואריתריאה צריכים לחדש את האשרה, שניתנת לתקופה של בין חודש לשלושה חודשים, אך משרד הפנים אישר רק כ-2,000 בקשות בחודש ינואר.
ממשרד הפנים נמסר בתגובה: "מתן השירות למבקשי האשרות הוא חלק ממסגרת רחבה של שירותים הניתנים על ידי רשות האוכלוסין וההגירה לאוכלוסייה. מתוך מודעות והבנת הצרכים של מבקשי האשרות, הוחלט במעד של התייעלות לייעד ימים ושעות מיוחדים למתן השירות. אי לכך, נפתחו הלשכות בשעות מיוחדות וניתן שירות רק למבקשי האשרות. במקביל, נעשים כל העת שינויים ושיפורים, אם אנו נדרשים לכך. בכל יום של קבלת קהל ניתן השירות למאות, אם לא אלפים, מהבאים לכלל הלשכות הפתוחות. המטרה היא אחת: מתן שירות מקצועי, יעיל ומהיר".
"במסגרת מערך שיפור השירות הכולל, ננקטו מספר צעדים שמטרתם לתת שירות טוב ואיכותי וביניהם, מעבר השירות בת"א למבנה ייעודי והרחבת שעות השירות לכל יום, כל היום (שעות קבלת קהל שיתר הציבור אינו מקבל...). בתוך המבנה ישנו מרחב המתנה מסודר ומצוייד וכן מסביב למבנה ישנו מתחם המתנה מצויד. סה"כ שני האזורים מכילים מאות ממתינים בתנאים טובים כמקובל. אחרים אשר ממתינים מחוץ למתחם נמצאים במרחב ציבורי אשר אינו באחריותנו. צר לנו שגם כאשר ננקטים צעדים שנועדו להיטיב, יש מי שמוצא מן השלילי ולו רק מתוך חוסר בקיאות וחוסר הבנה".
"רשות האוכלוסין וההגירה מבצעת, כאמור, הערכות מצב שוטפות במטרה לבחון האם יש צורך בשינויים ואם כן אז מה סוג השינויים הדרוש ומתוך מחשבה זאת, נלקחות בחשבון הערות והארות. עם זאת, אנו מודעים לכך שיש מי שבאמתחתו רק הערות ותלונות ושאינו מברך על השינויים ועל השיפורים שנעשו".