קו הרכבת המהיר מירושלים לתל אביב נחנך היום (חמישי), בטקס בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ. למרות החגיגות, נכון לעכשיו הקו המהיר יפעל במתכונת מצומצמת ובכלל לא יגיע לתל אביב אלא ייעצר בנתב"ג - 17 שנים לאחר שפרויקט הרכבת השאפתני החל.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
בטקס, שנערך בתחנה התת-קרקעית החדשה שנבנתה בכניסה לירושלים סמוך לתחנה המרכזית, אמר ראש הממשלה כי "זהו רגע היסטורי. אני משתמש במונח הזה בזהירות, הנה העת הזו הגיעה אחרי מאמץ כביר. זה באמת עידן חדש". השר כץ הוסיף: "זה אכן רגע היסטורי - נסיעה ראשונה בקו הרכבת החדש לירושלים. יום חג לירושלים".
למרות החגיגיות, יש עדיין כמה סוגיות שמעיבות על הפתיחה של הקו: מעבר לעובדה שנוסעים לתל אביב יידרשו להחליף בנתב"ג רכבת, נוסעים נדרשים להזמין כרטיסים מראש באתר הרכבת מבעוד מועד - ולא צתאפשר קנייה בקופות. כשניסינו להזמין כרטיסים בעצמנו לנסיעה הקרובה שתיערך בשלישי, במוקד של רכבת ישראל לא היו ערוכים להזמנה טלפונית שכזאת.
תחילה חשבה הנציגה שמדובר בקו הישן והארוך שיוצא מתחנת מלחה בבירה. רק כשהבהרנו שמדובר בקו החדש, השיבה הנציגה: "לא קיבלנו עדכונים על זה". באשר לשאלה מתי הרכבת תחל בפעילות סדירה תשובתה הייתה: "אני לא יודעת, אתה תוכל לראות את זה באתר".
פרויקט בניית הרכבת החשמלית יצא לדרך עוד ב-2001 ועלותו מוערכת בכ-2 מיליארד דולרים. למרות הלחץ של משרד התחבורה להפעיל את הקו - וההצהרות החוזרות ונשנות של השר כץ על הפתיחה החגיגית שנמצאת מעבר לפינה - נדמה שהבעיות בחניכת הפרויקט לא מפסיקות.
לפני שבועיים נערך תרגיל לקראת החניכה, שדימה תרחישי חירום שונים, אלא שהתרגיל הופסק במפתיע בעקבות אי הסכמות בין כוחות הכיבוי למשטרה - וכך נדחו האישורים הנדרשים לרכבת. המהירות המרבית של הרכבת היא 160 קמ"ש והנסיעה בין שתי הערים - לכשתושלם הבנייה באופן סופי - תארוך פחות מחצי שעה.
בכל שעה ייצאו 4 רכבות שאמורות לשרת כ-50 אלף נוסעים מדי יום. התכנון הוא שבהמשך יוארך הקו, והתחנה הסופית של הרכבת לא תהיה בכניסה לעיר ליד התחנה המרכזית, אלא שהיא תימשך עד לחומות העיר העתיקה, לתחנת "דונלד טראמפ" כמחווה לנשיא האמריקני על ההכרה בירושלים כבירת ישראל.