כיממה לאחר התמוטטות העגורן בבת ים, מתחזקת היום (שלישי) ההערכה כי המנוף בבת ים קרס בשל תקלת בטיחות, ונבדקת האפשרות שבסיס המנוף היה רעוע. במקביל נמשכת חקירת המשטרה, לאחר ששני מנהלי האתר עוכבו אתמול לחקירה. היום חל שיפור נוסף במצבו של המנופאי שנפצע: לאחר שפונה במצב קשה, הוא התעורר. מצבו של המנופאי הוגדר אמש בינוני והוא עדיין מונשם - וצפוי להיות בטיפול נמרץ עד השבוע הבא.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
מנופאים ואנשי מקצוע שהגיעו לאתר הבנייה טענו כי בסיס המנוף לא הוחדר באופן בטיחותי - ולכן הבסיס ניתק והמנוף קרס: "מבחינתנו אין שום שאלה", אמרו. יובל עטיה, מנכ"ל חברת נתיבים ומבנים שהפעילה את המנוף, טען אתמול כי זו הפעם הראשונה שאירוע מסוג זה קרה לחברה. "ככל הנראה מדובר בכשל טכני", העריך עטיה בריאיון ל"תכנית חיסכון" ששודר אמש.
המנכ"ל: "אין לי מושג איך זה קרה"
"מדובר במנוף עם רישיונות והיתרים, מסודר ומאורגן", אמר עטיה. "להערכתי זה כשל טכני, שמוקדם לדעת ממה נגרם. זה מנוף שהוצא לו היתר בנייה כדין. אין לי מושג איך זה קרה. כשאדע, ולבטח נתחקר את זה, נלמד את הנושא ונהיה יותר חכמים".
היום שחזרו פצועי הקריסה את האירוע: איגור שוחט נסע אתמול מבת ים לרמת גן כשלפתע קיבל טלפון. הוא עצר בצד הדרך ואז המנוף קרס על מכוניתו ומחץ אותה. בנס הוא הצליח להיחלץ מהרכב המעוך בעזרת עוברי אורח שהבחינו בדרמה. "שנייה לאחר שעצרתי המנוף קרס על הרכב שלי ועל רכבים נוספים", סיפר שוחט לחדשות 2 Online ממיטתו בביה"ח וולפסון בחולון.
"הייתי בתוך המכונית ליד ההגה", הוסיף איגור. "המנוף חצה את האוטו, במרחק חצי מילימטר ממני. אזרחים שעברו בדרך פשוט שלפו אותי מהרכב. אני זוכר את הלחץ שאני לא מצליח לצאת מהאוטו וריח של דלק מתחיל להתפזר בתוך המכונית", תיאר שוחט את הרגעים המצמררים. "ההרגשה היא שאני לא מבין אם אני חי, או לא חי, או אם אחיה. זה היה יכול להיגמר תוך שנייה. גם אם המנוף לא גרם למוות, האוטו היה עלול להתפוצץ מדליפת הדלק. זה אחד הדברים המזעזעים שבן אדם יכול לעבור".
גם עמי קאופמן ובתו אמה בת ה-9 ניצלו בנס לאחר שרכבם נמעך מהמנוף. "נסענו לכיוון הבית, שמעתי ברדיו תכנית כלכלית בה דיברו על התאונות באתרי הבנייה ועל שביתת המנופאים", שחזר. "שלוש דקות אחר כך נכנסתי לחנייה בבית שלי סוגר את האוטו ונפל מנוף על האוטו כשהבת שלי יושבת מאחור".
"לא הצלחתי לצאת בהתחלה, לא הצלחתי לפתוח את הדלת. שמעתי את הבת שלי צועקת", סיפר. "איכשהו הצלחתי לשלוף אותה החוצה. המנוף נפל על הצד שלה. רצנו משם 50 מטר והתחלתי לזעוק לעזרה. שכנים טיפלו בנו עד שהגיעו אמבולנסים. הבת שלי הייתה בשוק ובכתה, היום כששאלתי אותה היא אמרה לי שהיא לא זוכרת כלום", ציין. "אולי עדיף ככה אבל היא בסדר ואנחנו בסדר".
נסיבות הקריסה טרם התבררו, אך מבחינה ראשונית עולה כי מזג האוויר לא היווה גורם לתאונה. מהמידע שעלה מתחנות מטאורולוגיות שונות באזור, הרוחות לא עלו על 15 קמ"ש בזמן המקרה, וכי לא עבר ענן גשם באזור, העלול ליצור משבי רוח עזים. ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי "ממידע ראשוני שנאסף עד כה עולה כי מדובר בעגורן שהוקם באתר הבנייה לפני כשבועיים כך שאחד מכיווני הבדיקה יתמקד בהלימה בין הקמת העגורן לנדרש בהנחיית מפקחת העבודה הראשית במשרד העבודה והרווחה, ולפיה טרם הקמתו יש לבצע סדרת בדיקות מקדימות, ובהן בדיקת ביסוס הקרקע עליה וקבלת אישור בודק מוסמך טרם הפעלתו הסדירה".
לפני כשבועיים דיווחנו על תנאי הבטיחות וההעסקה הבעייתיים של המנופאים והמחאה למען העובדים שלא הובילה לשינוי בשטח. כשבוע לאחר מכן, 150 מפעילי מנופים התפטרו מתפקידם במחאה על כשלי הבטיחות ותנאי העבודה הירודים.המנופאים המוחים טוענים כי כ-150 עובדים בפרוייקטים רבים של נדל"ן בכל רחבי הארץ הדגישו כי לא מדובר במחאה זמנית אלא בהתפטרות קבועה מעבודתם.