חשש לעומסי תנועה כבדים (צילום: חדשות 2)
זמן נסיעה ארוך בכ-40%|צילום: חדשות 2

נוסעים באוטובוס וסובלים מהפקקים בגוש דן? עכשיו נחשף בכמה זמן זה מעכב אתכם: מסמך פנימי שנשלח לגורמים במשרד התחבורה, והגיע לידי חדשות 2 Online, חושף לראשונה נתונים על עומסי התנועה בגוש דן כתוצאה מעבודות הרכבת הקלה. מהמסמך עולה כי חלה האטה דרמטית בזמני הנסיעה של האוטובוסים בגוש דן, עד כדי התארכות משך הנסיעה בכ-40% בממוצע. בעוד הנהגים מדווחים על זעם רב מצד הנוסעים ונאלצים לוותר לפעמים על הפסקות אוכל ושירותים, גורמים המעורים בנושא מזהירים: זה עוד יחריף.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

המסמך, שיצא מטעם חברת "דן" והגיע לגורמים רבים במשרד התחבורה, מביא כדוגמה את קו 239 - שנוסע מאזור רידינג בתל אביב ועד לרחוב הטייסים בעיר. נסיעתו של הקו התארכה מ-70 ל-90 דקות. גם קו 1, הארוך בחברה, היה מגיע מפתח תקווה למרכז תל אביב בשעתיים ורבע, אך כיום הנסיעה בו יכולה להימשך גם יותר משלוש שעות.

מהשבת הקרובה: תחבורה ציבורית בקריית אונו וגני... (צילום: החדשות)
90 דקות במקום 70|צילום: החדשות

נוסעים מתעכבים, נהגים רעבים ומותשים

גורמים המעורים בנושא אומרים כי התחבורה הציבורית על סף קריסה, וללא טיפול ראוי הנוסעים יעברו למכוניות פרטיות ויעמיסו עוד יותר על הכבישים. אלו שיכולים לעשות זאת אכן עוברים לרכב פרטי, אך אלה שידם אינה משגת נאלצים לספוג את התארכות הזמנים - שרק הולכת ומתגברת.

פקוק בדרך להקפות. ארכיון (צילום: פלאש 90, חדשות)
מי שיכול, חוזר למכונית הפרטית|צילום: פלאש 90, חדשות

מעבר לנוסעים, המצב שנוצר הוביל נהגי אוטובוסים רבים להתלונן בפני מעסיקיהם על נוסעים זועמים שדורשים מהם לתת להם לרדת באמצע פקק - דבר שנוגד את החוק. עוד מפורט במסמך כי חלק מהנהגים התלוננו על כך שהם אינם מספיקים לערוך הפסקות ולאכול במהלך המשמרות, ובמקרים קיצוניים אף נאלצו לעצור את הרכב בצד הדרך על מנת שיוכלו לעשות את צרכיהם.

במסמך מופיעות המלצות ודרישות, שעשויות לשפר את המצב העגום: הוספת נתיבי תחבורה ציבורית ואכיפה קפדנית של הנסיעה בצירים אלו, כמו כן גם דרישה לפיצויים שיוכלו לכסות את ההפסדים שנגרמים מהתארכות הנסיעה ומנטישתם של הנוסעים.

_OBJ

משרד התחבורה מבטיח: אוטובוסים נוספים בקרוב

מנת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) נמסר בתגובה: "הטענות של חברת דן ממוענות למשרד התחבורה בגין רצונה לקבל תוספת תקציב להגדלת מצבת הנהגים, ולהקפאת הבקרה על הקווים הנוסעים בסמוך לאתרי העבודות ואין כל קשר להאטה בנסיעה. אנו מתנצלים בפני הציבור בתל אביב ובגוש דן על הקושי הקיים ונחושים להמשיך ולבנות את קווי הרכבת הקלה שיהוו אלטרנטיבה איכותית ומהירה לאוטובוסים".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה פועל ככל הניתן כדי להקל על הנהגים והנוסעים במהלך עבודות ההקמה של הרכבת הקלה בתל אביב. בימים אלה פועל המשרד מול עיריית תל אביב והרשויות הרלוונטיות להרחבת נתיבי התחבורה הציבורית באזור העבודות של הרכבת הקלה. משרדנו מעמיד כיום לרשות הציבור שמונה חניוני 'חנה וסע' ללא תשלום בפאתי תל אביב ובערים שמסביבה, מהם פועלים שאטלים או קווים סדירים של תחבורה ציבורית במחירים מוזלים ישירות לאזורי התעסוקה והמסחר בתל אביב".

עוד הדגישו במשרד כי "בקרוב יוצבו מצלמות בנתיבי התחבורה הציבורית, ופקחים עירוניים של הרשויות המקומיות יקבלו סמכויות אכיפה בנת"צים, דבר שיאפשר לכלי רכב ציבוריים לנסוע בחופשיות בכבישים פנויים תוך עקיפה של הפקקים ולהגיע במהירות למחוז חפצם". משרד התחבורה גייס כ-80 אוטובוסים עירוניים, מתוכם כ-20 מטרוניות, לצורך המאבק: "כמו כן ניתנה הנחייה למפעילים להצטייד בכ-250 אוטובוסים נוספים כמענה לעמידה ברמת השרות הנדרשת. אוטובוסים אלה יופעלו בקרוב".

לפניות לכתב: AzriA@ch2news.co.il

הצטרפו לדף הפייסבוק של עזרי עמרם