אנשים עם מוגבלויות המתגוררים באילת נאלצים להתמודד עם קשיים רבים בשל המרחק הגיאוגרפי הרב ממרכז הארץ. לעתים הם נדרשים להגיע לטיפולים באזור מספר פעמים בשבוע ועל כן, שדה התעופה בעיר הדרומית מצויד במיטב המכשירים המתקדמים שמאפשרים להם עלייה נוחה למטוס. אלא שלעומתו, שדה דב בתל אביב אינו מצויד במתקנים הללו - כך לטענת כמה מהם, שציינו כי המצב הוביל לשימוש במתקנים ישנים שגורמים להם לתחושת השפלה באופן העלאתם למטוס.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"זה משפיל מאוד, אין דרך אחרת להגיד את זה. מעמיסים אותי כמו משא למטוס, כמו שק תפוחי אדמה", תיארה ליאת איזגי, שסובלת משיתוק בגפיה התחתונות, את החוויה שהיא עוברת בכל פעם. "במתקן המצוי בשדה דב, מרים אותי אדם שאינו הוכשר למשימה".
"זה גם מפחיד מפני שאני חוששת ליפול וזה גם לא-שיוויוני ולא מכבד", היא מסבירה. "אני צריכה לחכות למרגלות המטוס עד שכל הנוסעים יעלו - בקור או בחום. זה פשוט סיוט. יש מקרים שמכניסים אותנו לפני כולם, ואז כולם עומדים ומסתכלים איך מעמיסים אותי".
"מפחדים מהעלייה למטוס יותר מהטיסה עצמה"
איזגי הוסיפה כי היא טסה מאילת למרכז הארץ לפחות פעם בחודש ולדבריה, כמה מחבריה אף נאלצים לטוס לטיפולים כמה פעמים בשבוע. "חלקם מעדיפים שלא לעבור את דרך הייסורים הזו ובוחרים לנסוע בחלק מהפעמים ברכב הפרטי. זהו חוסר שיוויון וכבוד; אנחנו לא חפץ. יש כאלה שמפחדים מהעלייה למטוס יותר מהטיסה עצמה".
עמית נצר, המתגורר גם הוא באילת, בכלל נמנע מלטוס בשל מה שתיארה איזגי. "זה פשוט כיסא שמעבירים אותי אליו ומרים לאורך המדרגות", הוא מספר. "זה ככה בכל המקומות שאין בהם את הרכב עם המעלית ובעיקר במקומות עם המטוסים הקטנים. מעבירים אותך לכיסא והוא עולה את המדרגות, או שפשוט מרימים אותך עם הידיים. זה גם משפיל וגם מסוכן. בקלות יכולה לקרות תאונה - אז החלטתי החלטה מושכלת שלא לעבור את זה. אני מעדיף כמה שעות נוספות באוטו".
לאחר שהגיעו תלונות לנציבות לשיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, החליטו הגורמים הרלוונטים לערוך סיור בשדה דב. בסיכום הסיור, שהגיע לידי חדשות 2 Online, נכתב: "נמצא כי ההעברות מהמתקן ואל המתקן בוצעו בידי אנשים שאינם מיומנים לכך ולעיני כל".
כמו כן, הומלץ על ידי הנציבות "כי הצוותים המעבירים יקבלו הדרכה מאיש מקצוע כדוגמת מרפא בעיסוק או פיזיותרפיסט באשר לאופן הנאות בו יש להעביר אנשים עם מוגבלות, על מנת לאפשר העברה מכובדת ובטוחה לאדם ולמעבירים". כמו כן צוין כי יש לדאוג לדיסקרטיות בזמן ההעברה ולא לבצעה לעיני קהל - לרבות נוסעים אחרים.
עוד צוין כי ברשות שדות התעופה מכירים בכך שישנה אפשרות עדיפה להעלאת הנכים למטוס, אך בשל מחירו של המתקן ובשל כך ששדה דב צפוי להיות מפונה עד אמצע 2016 - הוא לא נרכש.
רחלי רגב, מנהלת מרחב אילת והערבה של עמותת "נגישות ישראל", מסרה לחדשות 2 Online כי "לא ייתכן שבשל שיקולי תקציב, תיפגע הנגישות ואנשים עם מוגבלות יעברו דרך ייסורים בעלייתם למטוס. זהו פיתרון לא שיווני, לא בטיחותי ולא מכבד".
מרשות שדות התעופה נמסר: "הטיפול בנוסע עם מוגבלויות נמצא באחריות חברות התעופה, היא אחראית להובלת הנוסע החל מכיסא הגלגלים וכלה בהעלאתו למטוס. רשות שדות התעופה הציבה אוטובוס מיוחד בשדה דב הכולל מתקן נשלף המיועד לעלייה חלקה של כסא גלגלים אל האוטובוס. יתרה מכך, בשדה דב הוצב 'אוטובוס פרטי' (ללא נוסעים בתוכו) העומד לרשות נוסע בעל מוגבלויות שאינו חפץ להיות עם שאר הנוסעים מפאת נוחיות ואינטימיות . הדבר נכון לנוסע היוצא משדה דב או הנוחת בו. אחריות הזמנת האוטובוס הפרטי מוטלת על חברת התעופה".
עוד צוין: "עם זאת, שתי החברות הטסות לאילת מצוידות בכסא מיוחד ומותאם לסוג המטוסים של החברות זהו כסא המונע בחשמל . הנוסע עובר/מועבר לכסא הייחודי אשר 'יודע לטפס' בכבש במטוס. כל נוסע כזה מלווה על ידי שני עובדים של חברת התעופה ומותאם למעבר בתוך המטוס היות שכסא גלגלים רגיל רחב מדי ואין אפשרות להוביל את הנוסע עד למושבו במטוס. שדה דב עבר בדיקות נגישות בשנה שעברה ולא נמצאו ממצאים מגבילים או משפילים".
מישראייר נמסר כי "בשדה דב ישנו מתקן בשם 'מעלון'. במתקן זה משתמשים ברוב שדות התעופה בעולם והוא מותאם במיוחד למטוסי ATR".
מארקיע נמסר כי "ארקיע פועלת בהתאם להוראות הדין בכל הקשור לנוסעים עם מוגבלויות, ומייחסת חשיבות רבה לטיפול המוענק להם. ארקיע לקחה לתשומת ליבה את ההערות שהועברו אליה בעקבות הסיור שנערך בשדה דב על-ידי נציבות שוויון לאנשים עם מוגבליות - סיור שכלל גם הדגמת שירות ה'נגישון'. בעקבות הסיור נערכה לעובדים שתפקידם לסייע לאנשים עם מוגבלויות הדרכה על-ידי מדריך מוסמך; כמו כן ארקיע עושה ככל שביכולתה על מנת לשמור על דיסקרטיות הנוסעים הנזקקים לשירות. באחרונה אף רכשה ארקיע 'נגישון' חדש לרווחת אנשים עם מוגבלויות".
לפניות לכתב: AzriA@ch2news.tv