פגיעה בפרטיות: מדוע בקופת חולים כללית דורשים לחשוף מידע רפואי בפני מוקדן? נשים שונות נדרשו לחשוף, בפני אדם לא מוסמך, מידע רפואי רגיש כתנאי לשיחה עם רופא או כתנאי לקביעת תור דחוף. לא מדובר במקרה אחד בלבד: לחדשות 2 הגיעו מספר עדויות. בקופת חולים כללית התנצלו והודיעו כי ירעננו את ההנחיות.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
ר', בשנות השלושים לחייה, סבלה מבעיה גניקולוגית שהרגישה לה דחופה. כשהתקשרה לקבוע תור לגינקולוג התורן במרפאה לבריאות האישה של שירותי בריאות כללית בהרצליה, שם היא מטופלת באופן קבוע, הסבירו לה שהנהלים השתנו: יש לנו תורים פנויים, אבל את התור תצטרכי לקבוע דרך המוקד הארצי.
כשהתקשרה לשם, הופתעה מהשאלות של המוקדן: "הוא שואל אותי ואני מרגישה חדירה לפרטיות. הגוף שלי ישר מתכווץ". כשר' התעקשה לדבר עם האחראי, הוא התעקש: לא מדובר בטעות של המוקדן שדיבר אתה, זאת המדיניות.
גם א' חוותה חוויה דומה לאחר שסירבה לפרט באוזנו של המוקדן את פרטי הבעיה. הנציג הטלפוני מצדו השיב לה: "גברתי, אם את לא מסבירה לי למה זה דחוף, אני לא יכול לזמן לך תור דחוף". א' ענתה: "מה זאת אומרת? אני לא יודעת מי אתה, אתה לא רופא, יש חסיון רפואי, עם כל הכבוד!".
המשמעות היא, שא' נדרשה להמתין 9 ימים לתור "לא דחוף". כלומר אם תספר מה הבעיה תקבלי תור היום, ואם לא אז לא ניצן לקבל "תור דחוף". "הופתעתי, ומאוד התרגזתי", סיפרה, "גבר זר שואל אותי מה הבעיה הגינקולוגית האישית שלי, בטלפון? מי הוא?".
כמובן שמלבד הפגיעה לכאורה בפרטיותו של המטופל, מוקדן טלפוני שאינו רופא או אחות, עלול חלילה לטעות באבחנה שלו האם מקרה מסוים הוא דחוף או לא, ולטעות כזאת עלול להיות מחיר כבד. פרופסור דני פילק, מעמותת "רופאים לזכויות אדם": "האמת שהופתעתי. כדי להיות מסוגל לעשות תעדוף, ולהגיד כן - את צריכה להגיע דחוף, או לא - את לא צריכה להגיע דחוף - זה דורש ידע שלפקיד, מטבע הדברים, לא מצופה שיהיה לו את הידע הזה".
גם במשרד הבריאות הופתעו מההתנהלות של כללית. בתגובתם הדגישו שרק רופא או אחות רשאים לקבוע מהי מידת הדחיפות, ושהסיבה הרפואית היא לא עניינו של אף גורם מנהלתי, כולל המוקדנים, כמובן.
תגובת שירותי בריאות כללית: "על מנת לחסוך זמן יקר ולתת שירות מיידי ויעיל, הנציג במוקד שואל שאלה מדריכה ומנהלתית כדי לזמן את התור הדחוף בהתאם לצורכי המטופל. ניתן לתאם תורים דחופים במרכזי בריאות האישה באופן ישיר וגם במוקד, לצערנו המידע שנמסר היה שגוי. אנו מתנצלים על עגמת הנפש שנגרמה למטופלת, ונרענן את ההנחיות בנושא".