פרסום ראשון: מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב הודיע לחברי הנהלת המשרד על חזרה הדרגתית ללימודים מיד אחרי חופשת הפסח, שתהיה במשמרות או בלמידה לסירוגין - כך נודע היום (שלישי) ל-N12. אם החזרה תיעשה במשמרות, הלימודים יתקיימו בקבוצות - בבוקר ובצהריים. אם החזרה תיעשה בימי למידה לסירוגין, כל תלמיד יגיע ללימודים שלוש פעמים בשבוע, לכ-4 שעות ביום.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
החזרה ללימודים תחל עם תלמידי החינוך המיוחד. בהמשך ישובו למסגרות תלמידים ונוער בסיכון, אחריהם גני הילדים ולאחר מכן בתי הספר היסודיים. בהמשך יחזרו תלמידי התיכונים שיקיימו את בחינות הבגרות במתכונת המיוחדת שקבע משרד החינוך ואז גם יופעלו מוסדות החינוך הבלתי פורמלי. בכל פעם שתשוב קבוצה ללימודים, הדבר ייעשה במודל של משמרות או למידה לסירוגין.
על פי תכנון משרד הבריאות, תלמידי החינוך המיוחד צפויים לחזור לשגרה ראשונים. מאחורי ההחלטה עומד החשש מכך שהילדים עלולים לחוות הידרדרות אם יישארו בבית. עם זאת, בהסתדרות המורים רואים זאת אחרת: מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן-דוד, פנתה למשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, בבקשה לשקול פעם נוספת את השבת הלימודים במוסדות החינוך המיוחד.
החשש של המורים הוא שלא יהיה ציוד מיגון מתאים וששמירת מרחק מהתלמידים תהפוך למשימה מסובכת, שכן ילדים עם צרכים מיוחדים חייבים חום אנושי ומגע. במכתב ששיגרה בן-דוד לגרוטו כתבה: "אני פונה אליך לאחר מאות פניות של מורות בחינוך המיוחד, קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק ועוד ועוד עובדים במקצועות הפרא רפואיים שעוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות, סביב הרצון והלחץ של הורים המשוועים להחזיר את ילדיהם למסגרת, לשגרה, לטיפולים ולכל הצרכים החסרים בתקופה קשה זאת".
"ברור לי כי לחלק מההורים והילדים המצב הוא בלתי אפשרי", המשיכה בן-דוד. "לעיתים המחיר הוא רגרסיה בהתקדמות הילד. עם זאת, חייבים להבין כי במסגרות החינוך המיוחד הפוטנציאל להדבקה והידבקות, הן של הילדים והן של הצוות המטפל הוא עצום. חלק מהילדים סובלים ממערכת חיסונית חלשה וממחלות רקע, בעיות נשימה , בעיות לבביות ועוד. יש אצלנו ילדים שכל וירוס קטן מוביל אותם לשהייה ממושכת בבית ולעיתים גם אשפוז בבית חולים".
"העבודה בחינוך המיוחד דורשת טיפול צמוד - החל מניגוב הפרשות ועד לעזרה בהאכלה ובלבישת בגדים", פירטה. "הנחיות משרד הבריאות מדברות על מיגון מלא וכיצד הדבר יתאפשר מבחינת מיגון הצוות שזקוק למיגון כמו לצוות רפואי - בצורה מלאה ומיגון הילדים במסכות ושמירת מרחק. אוסיף את העובדה כי כל ילד זקוק למגע, חיבוק נשיקה. בוודאי ילדים בחינוך המיוחד שמגע וקירבה מהווים חלק מהטיפול".
לטענת בן-דוד, מעבר לביטחונם של הילדים קיימת גם סוגיית ביטחון הצוות. "בגן עובד צוות רב מקצועי שחלקו מצוי בקבוצת סיכון עקב גיל או מחלות רקע", כתבה למשנה למנכ"ל משרד הבריאות. "עובדים אלה שואלים ובצדק אם המערכת יכולה לדאוג לביטחונם. לצערי, אני מעריכה כי עובדים רבים לא יגיעו לעבודה מתוך חשש לשלומם ושלום בני משפחותיהם".
בסיום המכתב ציינה בן-דוד: "מעבר לילדים ולצוות יש מערך שלם שנמצא במגע עם הילדים - הסעות, נהגים, מלווים ועוד ילדים ממסגרות אחרות שנוסעים איתם באותה הסעה. כלומר, חשיפה רחבה. בבואך להתייחס לסוגיית פתיחת בתי הספר של החינוך המיוחד, אבקשך לקחת בחשבון את סוגיות כבדות משקל אלה טרם הפתיחה. ליבי עם ההורים והילדים. ליבי גם עם עובדי ההוראה. יש לקחת קודם כל בחשבון את השמירה על חיי אדם".