אם חשבתם שאתם חיים במדינה ליברלית ודמוקרטית, טעות מרה בידכם. במקומות רבים בישראל של היום חלה עדיין הפרדה מוחלטת בין נשים לגברים על בסיס יום-יומי: לא רק באוטובוסים, אלא גם במכולת, בקופת חולים או סתם כך ברחוב.
כך למשל בפאתי שכונת מאה שערים, סמוך מאוד למרכז העיר ירושלים, חלה הפרדה מוחלטת בין גברים לנשים. בסניף שירותי בריאות כללית יש כניסה נפרדת, חדרי המתנה נפרדים ורשימת כללים נוקשים לשמירה על כשרות המקום, ובין היתר נכתב בה כי יש להגיע בלבוש צנוע. גם לילדים מומלץ להיבדק רק בידי בני מינם, ולרופא יש להיכנס בבגדים שמאפשרים לחשוף רק את חלק הגוף הנבדק.
גם במרכול בבני ברק יש הפרדה מוחלטת בין המינים. בשעות הבוקר הוא פתוח לנשים בלבד, אחר הצהריים בדרך כלל לגברים. הכול כדי שחלילה, שני המינים לא יצטופפו יחד בין המדפים. כשניסינו לברר מה עושים הגברים במרכול בשעות השמורות לצרכניות, התברר שהם עובדי המקום.
לאחרונה הגיעה ההפרדה לשיא חדש: לרחוב. בחגיגות שמחת בית השואבה שנערכו השנה במאה שערים, הגברים נדרשו להתהלך בצד אחד של המדרכה ואילו הנשים בצד השני. "לא לעמוד באמצע! לא לעמוד באמצע הכביש, רק בצדדים!", צעקו הכרוזים ברחוב.
בקרוב: "קו חם" לנשים חרדיות שמוחות על ההפרדה
מספר ארגונים חברתיים שמו להם למטרה להילחם בתופעה, שלדבריהם הופכת את המדינה לבית כנסת אחד גדול. לאחרונה חלחלה ההפרדה גם לרחבת הטקסים של הכותל המערבי ולסניפי בנקים ודואר. זאת, כמובן, בנוסף לקווי אוטובוס 'מהדרין', שלאחרונה קבעה ועדה של משרד התחבורה כי הם טומנים בחובם אפליה והשפלה לנשים.
"הסדרי ההפרדה פוגעים לא רק באנשים שלא שייכים לקבוצה החרדית", אמרה עו"ד עינת הורוביץ, מהמרכז לפלורוליזם יהודי של התנועה הרפורמית. "אנחנו מקבלים תלונות מנשים חרדיות שמתלוננות על ההפרדה, מתלוננות על ההשפלה המאוד קשה שהן חוות, ועוד יותר מזה, מתלוננות על העובדה שהן לא יכולות להביע את הקול הזה בתוך החברה החרדית".
"מי שלא רוצה, יכול ללכת לקופת חולים במקום אחר, מי שלא רוצה, יכול ללכת למכולת אחרת, הרי לא כופים את זה על אף אחד", אמר חיים מילר, יו"ר התנועה למען ירושלים ותושביה, שמשתייך לזרם החרדי. "כל אחד יכול לעשות כרצון עיניו, לבוא ולהתערב בתוך השכונות החרדיות, איך מפרידים שם ואיך עושים שם, הרי על כך בוכה הנביא: חיה ותן לחיות".
במסגרת המאבק הציבורי ייפתח בקרוב קו חם לנשים חרדיות שרוצות להתלונן על התופעה. אולי באמצעותו נדע האם ההפרדה היא באמת רצון הכלל או כלי לדיכוי נשים.