תושב עכו נעזר פעמיים בשירותים שמציע ארגון המתנדבים "ידידים - סיוע בדרכים", הפועל בהתנדבות מלאה ומספק עזרה ראשונה לא רפואית בדרכים ובבתים בכל שעות היממה. לאחר שקיבל הודעות טקסט מהארגון - הוא הגיש נגדו בקשה לתובענה ייצוגית, בטענה שהם עברו על חוק הספאם.

בינואר 2022 הוא פנה למוקד של ארגון "ידידים" בפעם הראשונה, וביקש סיוע לאחר שנתקע עם רכבו במעגן מיכאל. זמן קצר לאחר שחולץ, קיבל שתי הודעות טקסט מהארגון. בעקבות כך הגיש תביעה קטנה נגד "ידידים", בטענה שאלו היו הודעות ספאם מטרידות - וההליך הסתיים בפשרה שבמסגרתה הוא פוצה באלף שקלים.

בספטמבר 2024 שוב פנה התובע למוקד "ידידים" וביקש חילוץ לאחר שנתקע עם רכבו באשקלון. 11 ימים לאחר מכן הגיש פעם נוספת תובענה ייצוגית נגד הארגון בטענה שההודעה שנשלחה אליו נעשתה ללא הסכמתו ולכן מדובר בספאם. את הבקשה לאישור התביעה הייצוגית הגיש בשם התובע עו"ד אברהם בנימין מירושלים.

בבקשה לתביעה נאמר כי ארגון "ידידים" לא קיבל את הסכמתו של התובע לשליחת הודעות הטקסט הללו, וכי ההודעות "מפרות את הדרישות הצורניות הקבועות בדין, כאשר לא מצוין בהן שם הנתבעת ודרכי יצירת קשר עמה, לצורך מתן הודעת סירוב, ואף אינן מאפשרות הסרה באותה הדרך שבה שוגרו, כנדרש בדין, ואף לא ניתן להשיב להודעה זו, משום שלא נשלחה ממספר טלפון, אלא נשלחה תחת השם "YEDIDIM". עוד צוין בבקשה לתביעה "למען הגילוי הנאות" כי "התובע סולד מאוד מקבלת דברי פרסומת בניגוד לרצונו ולדין, והגיש בעבר מספר תובענות, קטנות וייצוגיות, בנושא זה".

"מדובר בשחקן חוזר בעולם התובענות הייצוגיות"

בתגובה שהגיש ארגון "ידידים" לבית המשפט, באמצעות עורכי הדין רונית סיטון זלקינד ושי ממת ממשרד פירון שמייצגים את הארגון פרו בונו, נאמר כי זו לא הפעם הראשונה שהתובע מגיש תביעות כאלו לבית המשפט. "המבקש, שחקן חוזר בעולם התובענות הייצוגיות, נוהג לנצל באופן שיטתי את המערכת המשפטית לצרכיו האישיים ואת הפרצות הקיימות בתובענות ייצוגיות מכוח חוק התקשורת".

"כחלק מהשיטה שלו, הוא אוגר דברי פרסומת, נמנע במכוון משליחת הודעות סירוב, ולאחר מכן, שולח מכתבי התראה בניסיון לסחוט תשלומים מעסקים שונים. מדובר בתופעה מדאיגה ומניפולטיבית ובניצול לרעה של ההליך המשפטי", הוסיפו..

עורכת דין רונית סיטון זלקינד (צילום: סטודיו תומאס-Tal-T14)
עורכת דין רונית סיטון זלקינד|צילום: סטודיו תומאס-Tal-T14

"הפנייה האחרונה שלו לעמותה לעזרה הייתה 11 ימים בלבד לפני שהגיש את הבקשה לאישור התובענה הנוכחית כייצוגית, ולמרות שהעמותה נאותה לסייע לו, ללא כל עלות ובהתנדבות - בחר להגיש את בקשת האישור כנגדה בסכומי עתק בסך מיליוני שקלים. לא מן הנמנע כי הפנייה האחרונה לעמותה נועדה לצרכים מלאכותיים וכדי להצטייד בראיות כנגד העמותה", כתבו עורכי הדין.

הם הוסיפו כי לאורך 20 שנות פעילותה של עמותת 'ידידים', מעולם לא הוגש כנגדה כל הליך משפטי בטענה להפרת הוראות חוק התקשורת - למעט תביעה קטנה על ידי אותו התובע. "עובדה זו מדברת בעד עצמה ומעידה על כך שהעמותה פועלת כדין ושהציבור מעריך את פועלה ואת עשייתה הציבורית. במקרה הנוכחי, כל סכום שייפסק לטובת התובע הייצוגי ישולם מכספי תרומות הציבור. העמותה נועדה לסייע לציבור הרחב, והניסיון לנצל אותה למטרות אישיות הוא פסול ומעורר שאט נפש".

"חרף חשיבות פעילותה - אין המטרה מקדשת את האמצעים"

מטעם התובע נמסר בתגובה: "בניגוד להשמצות ולשקרים של ארגון ידידים, לרבות הטענה השקרית כי המבקש פנה אליהם מספר ימים לפני הגשת התביעה ונעזר בשירותיהם, המבקש ומשרדנו נקטנו לאורך כל הדרך בגישה מתונה, לפנים משורת הדין, מתוך התחשבות בעמותה ובאופי פעילותה ההתנדבותי. המבקש כבר זכה בתביעה קטנה (שהוגשה ככזו מתוך התחשבות) נגד העמותה בגין שיגור ספאם, ואף התרה בה מפורשות בבית המשפט כי המשך ההפרות יוביל לתביעה ייצוגית, הדברים תועדו בפרוטוקול בית המשפט".

"למרות זאת, ולמרות פניות חוזרות ונשנות, לעמותה ולמנהליה, מצד המבקש ומצד גורמים שונים להפסקת ההטרדה, העמותה ממשיכה בשלה. העמותה הודתה בשלושה הליכים שונים כי היא משגרת פרסומות למאות אלפי נמענים ללא הסכמתם, תוך ניצול ציני של מאגר מספרי הטלפון של אזרחים שנזקקו לעזרתה בשעת מצוקה", הוסיפו מטעמו.

"כתב התשובה של העמותה, שהתקבל אך לפני יומיים, מעיד כי גם לאחר הגשת התביעה הייצוגית, היא ממשיכה בהפרותיה, בהסתמך על כך שרוב הנפגעים לא יטרחו להגיש תביעה, בשל אופייה ההתנדבותי (ולא משום שאינם מוטרדים). הבקשה, הנתמכת בתצהירים של נפגעים נוספים, הוגשה רק לאחר שכל ניסיונותינו, לרבות פנייה מקדימה שנעשתה לפנים משורת הדין, נדחו על ידי העמותה בהתחמקות, שקרים, והשמצות".

"חרף חשיבות פעילותה, המחוקק קבע במפורש כי גם עמותות כפופות לחוק הספאם, שכן אין המטרה מקדשת את האמצעים", סיכמו.