חבר קיבוץ עין גדי, נרי אראלי, מכיר את כבישי אזור ים המלח ככף ידו. לכן, הוא הופתע מאוד לגלות סדקים חדשים בצידו של כביש 90. אראלי עוסק זה שנים בתחום שמירת הסביבה ונעשה מודאג למדי מהסדקים שראה, שלא נתקל בכאלו קודם לכן. "יכולות לקרות שתי תופעות: אחת היא שהסדקים האלה ילכו ויעמיקו, יצטרכו כל פעם לתקן את זה ובעצם זו תהיה נקודת חולשה בכביש. אפשרות אחרת היא שהסדקים האלו יגרמו להיווצרות של בולען מתחת לכביש, ואז הכביש ייפול לבולען, אבל אי-אפשר כרגע לדעת איזה מהאפשרויות תתרחש", סיפר אראלי.
אראלי מסביר שהסדקים, המתרחשים מעת לעת ממילא, מועצמים על ידי המים הנשפכים מדופן בריכה מספר 5 של מפעלי ים המלח אל הקרקע הסמוכה ומפנה קריאה למפעלים לפעול כדי למנוע את זליגת המים. "סדקים מתפתחים בקצב איטי מאוד. בהתחלה יש רק מין פס כזה על הכביש בטיילת שליד ושלא ממש רואים, אבל זה הופך לאט-לאט הסדקים האלה. מה שקורה הוא שמים נשפכים מעל לדופן של בריכה מספר 5 לתוך חלל תת-קרקעי שנמצא מתחת לכביש, החדירה מקטינה את נפח האדמה שנמצא מתחת לכביש - וכך נוצרים הסדקים. צריך לציין שסדקים גאולוגיים כאלה נמצאים לכל אורך השקע הסורי-אפריקאי".
הסדקים החדשים הללו נפערו בנקודה לאורך הכביש, כשני קילומטרים צפונית לרצועת המלונות שבעין בוקק, סמוך לנקודת ההתחלה של בריכות האידוי של מפעלי ים המלח. בולענים, שהם כאמור החשש הגדול יותר באזור הזה, מתרחשים בעיקר צפונית לשם. בעבר כשנפערו בולענים בקרבת כביש 90 המרכזי הוסט מסלול הכביש במספר מטרים מזרחה או מערבה, אך בנקודה הזו, בה הכביש עובר במרווח צר בין החוף לבין המצוק שממערב לו לא ניתן יהיה להסיט את הכביש. אם ייגרם נזק משמעותי, הכביש עלול להיות חסום לתקופה ממושכת ולמעשה לקטוע את הגישה לאזור המלונות מכיוון צפון.
"הדבר הראשון להבהיר הוא שזו לא אותה תופעה של הבולענים שאנחנו מכירים אותם באגן הצפוני של ים המלח", מרגיע פרופ' זהר גבירצמן, ראש המכון הגאולוגי, שצפה בסרטונים המתעדים את הסדקים "שם זה בולען שאתה הולך ויכול להיות שמתחת לרגליים שלך יש איזה חלל תת-קרקעי, סוג של מערה כזו שנוצרה כבר וממתינה ואז בבת אחת הוא יכול ליפול. יש גם מקומות שבהם זה קורה יותר בהדרגה. זה לא המקרה הפעם. אך בכל אופן הפעם קורה משהו משמעותי. בקרקעית הבריכה הזו מצטבר מלח עשרות שנים, בתהליך התעשייתי נוצר קרום של מלח שגדל עד 20 ס"מ בכול שנה. מה שקרה עכשיו, ככל הנראה, הוא שמפלס הבריכה הוא כנראה נמוך באופן חריג בחודש האחרון. יכול להיות שמים מתוקים המיסו את המלח והרחיבו את הסדק. יש סדקים שנוצרים מהרבה סיבות, ולא בהכרח שברים טקטוניים. אבל ברור שהסדקים שאנחנו רואים שם הם סדקים שמפתחים הרבה יותר מהר מתהליך טבעי.
"תופעה שכבר מוכרת הרבה שנים באזור הזה היא שמעיינות מתוקים זורמים אל הבריכה וכרגע מכיוון שמפלס המים ירד אז המים המתוקים וגם מי הבריכה מתנקזים לתוך הסדק הזה, מה שהופך את שפת הכביש ליותר תלולה וחלקים שלו מתחילים להיסדק. ועדיין, זה ניחוש, לא ירדנו עדיין לבדוק את זה", הסביר פרופסור גבירצמן.

"יש תמונות מגוגל שרואים סדקים בכביש כבר ב-2022", מציין גבירצמן. "בשבוע שעבר ביום הסתכלנו על מערכת הניטור הלוויינית שלנו בשבועות האחרונים ואנחנו יכולים לזהות את שקיעות הקרקע, אבל לא ראינו את הדבר הזה לפני כן. כלומר, התהליך שמוכר כבר שלוש שנים לפחות, הואץ מאוד עכשיו. עד כמה שאני יודע נתיבי ישראל כבר בדקו את זה והציבו מודדים כדי לוודא שזה לא נהרס מהר מידי, אבל כנראה שבחודש האחרון קרתה האצה".
תגובות הגורמים הרלוונטיים
תגובת המועצה האזורית תמר:
"כביש 90 מטופל ע"י נתיבי ישראל שכבר שלחו את אנשי המקצוע שלהם לבחון את העניין, בנוסף הנושא מטופל ע"י החברה הממשלתית להגנות ים המלח (חל"י) יחד ומול אנשי המקצוע של המועצה שנמצאים במעקב מול הגורמים. הממצא כבר מטופל בשטח על מנת לאפשר את המשך הנאת וחווית הביקור לאלפי המבקרים באזורנו".
תגובת נתיבי ישראל:
"התופעה נובעת מקרבת בריכות האידוי של מפעלי ים המלח לכביש, אשר גורמים לשינויים במפלס המים ולהיווצרות לחצים משתנים על הקרקע. לאור היכרותנו עם הנושא, החברה ערכה סדרה של בדיקות מעמיקות עם אמצעים טכנולוגיים שהוכיחו כי אין חשש לבולען, אולם אנו מקפידים לערוך בדיקות רבעוניות באזור והחברה גם טיפלה בסדק שנוצר בכביש 90 באזור המדובר. החברה מסתייעת בגאולוג מומחה שהציע פתרון מערכתי לסוגיה בדמות הקמת קיר הפרדה בין הכביש לבריכות המפעלים ולכן מתוכננת פגישה של כל הנוגעים בדבר- חברת נתיבי ישראל, המועצה והמפעלים לבחינת הפתרון המוצע. חשוב לומר שהכביש בטוח לתנועה והחברה בניטור קבוע לבחינת מצבו".
תגובת החברה הממשלתית להגנת ים המלח (חל"י):
"חשוב לציין כי הסדקים התפתחו בכתף הביטחון על הכביש, ולא בכביש עצמו כך שאין כל סכנה בטווח המיידי לכביש (הנמצא באחריות נתיבי ישראל). כתף המגן של כביש 90, היא מבנה הנדסי התומך בכביש ומבטיח את יציבותו. הסדקים הקיימים יתוקנו כפי שנעשה בכל כביש במדינת ישראל. מדובר באזור גאולוגי ייחודי, לאורך השבר הסורי-אפריקאי שבאופן טבעי התזוזות מאפיינות אותו וגורמות לעתים מזדמנות לסדקים בכביש. לכן, לא מדובר באירוע חריג, אלא במצב שחוזר על עצמו מפעם לפעם וזוכה למענה וטיפול. יודגש כי בניגוד לנטען, הסדקים לא נגרמו מחלחול הבריכה, אלא מחדירה של מים מתוקים מצידו המערבי והסיבה לכך היא הירידה הקיצונית השנה במפלס של בריכה מספר 5, כתוצאה מהפסקת התזרים הארוכה של מפעלי ים המלח, שנדרשה לצורך עבודות תחזוקה המבוצעות על ידם בתעלת ההזנה".
לפניות לכתב: yoghevk@n12.tv