דגל אדום: על פניו הים של עכו נראה שקט, ירוק ומזמין. אולם כשיורדים לגובה המים ניתן לראות את עומק הסכנה. לא הגלים והזרמים הם שמסכנים את הרוחצים, אלא בני אדם וסירות המנוע המסוכנות. רק לאחרונה אירע מקרה חמור כאשר תושב שכם, נער בן 16 ששהה סמוך מאוד לשובר הגלים, ניסה להרים את הראש ונחתך למוות על ידי מנוע של סירה מהירה. מתברר שיש מי שצעקו לעזרה שנים קודם וכעת חוששים מפני האסון הבא.

רמי לבר, מייסד עמותת מועדון הימייה בעכו (צילום: n12)
רמי לבר, מייסד עמותת מועדון "הימייה"|צילום: n12

רמי לבר, תושב המקום שהקים את עמותת "הימיה" עבור נערים ומבוגרים עם צרכים מיוחדים, דיבר על החשש מסירות המנוע המהירות. "אנחנו, לצערי הרב, לא יכולים לחתור באזור של החומות בגלל כל המצב עם סירות הטורנדו", סיפר באכזבה, כשעל פניו ניכר שהוא מבין שהנוף הימי משתנה לנגד עיניו. 

"אני יושב עם חניך חסר ישע ואני עצמי חסר ישע מול הכלים הגדולים ששטים במהירויות עצומות מסביבנו", הוסיף. "יום אחד ראיתי לפתע מול העיניים מחזה לעולם לא אשכח. סירת טורנדו עלתה על קיאק שלי, שהיו בו חונך וילד עם צרכים מיוחדים".

"החניכים פשוט נעלמו לי מתחת לטורנדו, באיזשהו שלב השתכנעתי שיש לי הרוגים"

רמי לבר, מנהל עמותה ימית בעכו

עוד הוא שחזר: "הם פשוט מול העיניים נעלמו לי מתחת לטורנדו. באיזשהו שלב השתכנעתי שיש לי הרוגים. לפתע סירת הטורנדו בלמה ונעצרה לידי. הנהג אמר: 'סליחה, לא היה בכוונה', שם גז ונעלם. אם הוא לא היה ברגע האחרון מדומם את המנועים, הוא היה טוחן עם הפרופלורים לפחות חמישה אנשים".

מצילים טובע בים (צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
סכנת סירות הטורנדו נמשכת, הרשויות מסירות אחריות|צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

סירות הטורנדו הן אטקרציית האקסטרים של נמל עכו. ארבע חברות שונות של מקומיים מפעילות אותן. התשלום משתנה, אבל יהיה במזומן, ועל קבלה אין מה לדבר. המטיילים מגיעים, חושבים על קצת אדרנלין, ופחות על בטיחות. הסירות אמנם אמורות לצאת מהנמל במהירות איטית ולשמור על מרחק של 400 מטרים מהחוף ומהחומות – אך בפועל נראה שהמשיטים לא מעודכנים בפרטים.

"לפני שבוע ראיתי סירה מפליגה ונושאת עליה כמות קיצונית של אנשים", סיפר לבר. "אף אחד לא היה עם חגורת הצלה. כשאתה עף מסירה כזאת במהירות גבוהה – לפגוש את הים זה כמו לפגוש רצפת אספלט".

ומי אחראי למחדל?

מנהל הנמל מטעם משרד התיירות הסיר אחריות מכך שהסירות לא אמורות לשוט ליד החומות. אנשי השיטור הימי מחלקים לעיתים דוחות שלא ממש מרתיעים ונציג רשות הספנות, זה מי שאמור לפקח על הבטיחות ולחקור לעומק את התאונות, הודה שהרשויות חוששות להתעמת עם מפעילי הטורנדו. "אין משילות בנמל עכו", קבע בשיחה עם כתבנו. "המדינה לא שולטת בנמל עכו כמו שהיא לא שולטת בדרום. המדינה לא מצליחה לאכוף את מרותה".

הסירות בים (צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
"אין משילות - המדינה לא שולטת בעכו כשם שהיא לא שולטת בדרום"|צילום: סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

ביום שישי הקרוב המתנדבים ובעלי הצרכים המיוחדים בעמותתו של לבר ישובו לים. הם לא יצפו בשלווה אל האופק, אלא ייאלצו להביט סביב עם חשש כבד. "אני מתבייש להגיד, אבל אני פעיל בעמותה בפחד", סיכם לבר. "אני בא בימי שישי, ואני מקווה לחזור בחיים אל המשפחה שלי".