שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, העניקה היום ראיון מיוחד לדרור גלוברמן במסגרת "ועידת התחבורה של המחר של קשת" ודיברה בין היתר על המשבר העמוק עם כחול לבן, הסיכויים להמשך כהונתה של הממשלה הנוכחית, וגם על מצב התחבורה הפרטית והציבורית בישראל. איך תיקרא הרכבת הקלה שצפויה להיפתח בדצמבר 2022? צפו בראיון המלא.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות
השרה רגב תחילה התייחסה לדחיית האישור של תקציב המדינה והצלתה של המדינה מבחירות, הצלה שנראית יותר כמו דחייה זמנית. רגב מסבירה כי בשל מצב התחלואה בישראל, השרים הבכירים לא נפגשים הרבה, מה שמקשה מאוד על המשא ומתן בין הצדדים: "זה משפיע על התקשורת והדינמיקה. כשנפגשים, מסתכלים אחד לשני בעיניים ואפשר ללכת לצד ולפתור דברים אבל המציאות היא מציאות לא פשוטה".
רגב המשיכה ותקפה את כחול לבן על כך שהממשלה הגיעה למבוי סתום: "לא הלכנו לממשלה הזו מתוך הבנה שאנחנו הולכים לירח דבש אבל החריקות כאן הן קשות, בלתי אפשריות לפעמים. אנו מרגישים שאנו נמצאים בממשלה בתוך ממשלה, אחד יורד על השני, אחד מדבר על השני, תוקפים כל הזמן את נתניהו מתוך הממשלה אנשים מכחול לבן. לא מגיעים ולא מצביעים בחלק מהחוקים שהם בעצמם מעבירים בוועדת שרים לחקיקה".
כשנשאלה רגב האם בני גנץ יהיה ראש ממשלה היא ענתה: "אנחנו מתכוונים לעמוד בהסכם. אמר את זה רה"מ מספר פעמים. השאלה לאילו הסכמים נגיע עם כחול לבן, והיה ולא נגיע איתם להסכמים, לצערי, כמו שזה נראה, אז כנראה הממשלה לא תגיע לסוף ימיה".
רגב הסבירה פעם נוספת מה הביא למשבר העמוק בקואליציה: "הדבר היחידי שביקשנו לשנות הוא נושא התקציב כי מה לעשות הנגיף לא עובד לא אצלנו ולא אצל בני גנץ. חוץ מתקציב המדינה אנו עומדים בכל ההסכמים. כרגע אין בינינו הבנות, אני מקווה שבמאה הימים הקרובים נגיע להסכמים ואנחנו נסגור את הדברים. תחושת הבטן שלי היא שאם כחול לבן יתנהגו בצורה של ממשלה ושל משילות ולא יתקפו אותנו ויאפשרו לנו לעבוד כגוש אחד - אני חושבת שנצליח למשוך את הממשלה הזו כמה שיותר. והיה ולא - הם יצטרכו לבוא לאזרחים ולהסביר למה הם תוקפים ולמה הם מפריעים לעבוד".
"לא נשנה את הסטטוס קוו"
שרת התחבורה נכנסה לתפקידה לא מזמן, וכבר מקדמת יוזמות שמטרתן לנסות ולהביא עד כמה שאפשר הקלה בנושא התחבורה הציבורית וגודש הפקקים במדינה. תחילה התייחסה רגב לנושא התחבורה הציבורית שנמצאת הרחק מאחור בהשוואה למדינות מפותחות אחרות. כשמוסיפים לבעיות אלה את הנחיות קבינט הקורונה וצמצום מספר הנוסעים - התוצאה היא עומס אדיר וחוסר מענה של החברות.
"הבוקר שלחתי ליולי אדלשטיין תמונה של מה שקורה בתחנות האוטובוס כדי לראות כיצד אנו משנים את ההנחיות הנוכחיות של תפוסה של 30 איש באוטובוס בלבד", הסבירה לנו השרה. "אני רוצה להגדיל את התפוסה באוטובוסים משום שכרגע אנחנו לא יכולים לתת את המאה אחוז של הציפייה של האזרחים. אני מקווה שניכנס לדיונים בעניין עם קבינט הקורונה משום המציאות הזו היא בלתי אפשרית".
"בעוד חמש שנים יהיה ברור לכולם שתחבורה ציבורית זה אין ורכב זה אאוט", אומרת רגב. "משום שאתה מסתכל על מה שקורה ואתה מבין שאזרחים לא יוכלו לזוז עם הפקקים. מסקרים שנעשו האזרחים מוכנים לוותר על הרכב בתנאי שתהיה להם תחבורה נגישה. אנו פועלים להגדלת התחבורה הציבורית ועל התשתיות הקיימות היום".
בנוגע לנושא התחבורה הציבורית בשבת, שגורמת לישראלים רבים להחזיק ברכב פרטי בשל הצורך לנוע בימים אלה, השרה רגב אמרה בנחרצות: "אנחנו לא נשנה את הסטטוס קוו של נסיעה ציבורית בשבת. ראשי ערים רשאים לעשות מה שהם רוצים לפי צווי העזר העירוניים שלהם אבל אנחנו לא נאפשר תחבורה ציבורית בשבת".
ועידת התחבורה של המחר שודרה כאן ב-N12 וב-mako בשידור ישיר