סוף סוף החופש הגדול הגיע ואיתו גם הזמן הפנוי שאפשר לנצל לטובת גלישה אינסופית במרחבי הרשת. היוטיוב, הטיקטוק והאינסטגרם מוצפים משתמשים שהפכו, כמעט בן לילה, לכוכבי נוער. ביקשנו משני משפיענים שכאלה, לכל אחד מהם מאות אלפי צפיות ולייקים, לעשות לנו סדר בעולם הילדים הנוכחי ואיך לדעתם צריכה להיות להתנהל מערכת היחסים בין ההורים לילדים סביב הטיקטוק.

עידן תלם - "אינדה גיים"

גיל: 22

רשת חברתית: בעיקר יוטיוב, היום מעלה גם לטיקטוק ולאינסטגרם

מספר עוקבים: 510 אלף מנויים ביוטיוב, כמעט 200 מיליון צפיות בעמוד ו-102 אלף עוקבים באינסטגרם.

הוא כמובן לא הראשון, אבל עידן תלם, עשה קריירה מהיוטיוב. יש לו מאות סרטונים, מיליוני סאבים (מנויים) ואפילו תוכנית אירוח לילדים בהנחייתו. עידן, שמוכר לילדים שלכם כ"אינדה גיים" ("אף אחד לא קורה לי עידן, רק אינדה"), הגיע לתחום הגיימינג כמעט במקרה. "כשהייתי צעיר שיחקתי בקלאש רויאל והייתי ממש טוב. השתתפתי בטורניר עולמי של המשחק וזכיתי במקום הראשון. הפרס שקיבלתי היה למימוש במשחק והמון ילדים פנו אליי וביקשו שאצלם איך זה נראה ואסביר איך ניצחתי. עשיתי סרטון כזה, שהיה די חובבני, ומשם הכל היסטוריה".

 בישראל, תחום היוטיוברים והגיימיניג לא מפותח כמו בחו"ל. עידן היה אחד החלוצים בתחום בארץ. "בשנים האחרונות אני רואה שינוי גדול מאוד בסטנדרטים לתוכן. פעם היה יותר קל להביא צפיות והסטנדרטים לעריכה ורעיונות היו יותר נמוכות".

"התכנים ברשת זה סוג של לופ אינסופי שצריך להיות במעקב עליו כל הזמן. השיטה שלי היא להקשיב לקהל ולמה שהוא אוהב או שונא, ממקום בונה ולא ממקום רע. יש פחד מלהיכשל או להיות לא רלוונטי. אני כל הזמן בעירנות מוגברת כדי לוודא שאני קיים והקהל עדיין כאן", הוסיף עידן.

"יש פחד מלהיכשל או להיות לא רלוונטי. אני כל הזמן עירני למה שקורה כדי לוודא שאני קיים והקהל עדיין כאן"

הקהל של עידן מאוד מגוון: ילדים מגיל 7 ועד גיל 20 כש-70% ממנו הם בנים שעוקבים באדיקות אחרי כל סרטון שהוא מעלה. למרות שהקהילה שלו אינטרנטית עידן יודע שמה שחשוב זה החיים האמיתיים: "אני מקבל פידבקים בכל הפלטפורמות - אינסטגרם, יוטיוב, טיקטוק, מיילים… בפועל הכי מרגש כשמזהים אותי ברחוב, בים או בקניון. בהתגובות במציאות זה הלם כי זה הכי אמיתי שיש ולא רק מספרים וירטואליים ברשת".

הוא מבין שמספר הצופים אליהם הוא מדבר הוא עצום  ויש לו את היכולת להשפיע על מה ואיך הם צורכים. "אני מודע לאחריות העצומה שיש לי כלפי הצופים בערוץ. זאת הסיבה שאני לא מקלל, לא נכנס לנושאים רגישים או שנויים במחלוקת ולפעמים אני מנסה להעביר מסרים חשובים שקשורים לעמוד שלי כמו התמכרות למשחקי וידאו או התמכרות לפורטנייט". בגלל שהוא מקפיד להבהיר לצופים שהחיים האמיתיים הם מחוץ לקופסא הוא מאמין שהורים צריכים להיות בעד משחקי מחשב. "חשוב לי שההורים ידעו שדברים מדהימים יכולים לצאת ממשחקי וידאו - הבנה טכנולוגית, אנגלית, קואורדינציה, כל עוד משחקים בפרופורציה".

"התגובות במציאות זה הלם כי זה הכי אמיתי שיש ולא רק מספרים וירטואליים ברשת"

במקום לעודד את הילדים לצאת, הוא מזמין את ההורים לנסות ומבטיח שגם להם יש תוכן ייעודי. "הרשת היא הדבר הכי דומיננטי שיש לצעירים וכדאי גם להורים לנסות כי זה כמו ביצה ותרנגולת - אם הרבה הורים יחפשו תוכן אז יהיה להם הרבה תוכן לחפש".

 

קים בן שמעון

גיל: 16

רשת חברתית: בעיקר טיקטוק, פעילה גם באינסטגרם

מספר עוקבים: 378.6 אלף עוקבים בטיקטוק, 7.5 מיליון לייקים ו-131 אלף עוקבים באינסטגרם.

הטיקטוקרית קים בן שמעון רק בת 16 וכבר מובילה עדת מעריצים (ובעיקר מעריצות). 130 אלף עוקבים באינסטגרם ו-400 אלף עוקבים בטיקטוק שצופים בקים מתעדת את חייה. היא משתדלת להעלות לפחות שלושה סרטונים ביום ושכל סרטון יהיה לא פחות ממושלם: "אני מעלה סרטונים כמו התוכן שאני אוהבת לראות. מי שאוהב יופי ומי שלא מתחבר זה גם בסדר. אני מעלה מה שמעניין אותי".

גם היא, כמו עידן, התחילה בקטן ובמקרה: "התחלתי במיוזקלי (האפליקציה הקודמת לטיקטוק) ואת הסרטונים שצילמתי שם העלתי בכלל לאינסטגרם כי זה הביך אותי. פתאום אני רואה שהסרטונים עובדים ואחרי תקופה התחלתי להעלות גם למיוזיקלי וקיבלתי המון תגובות ואהבה. ואז עברתי לטיקטוק שהיא אפליקציה הרבה יותר מגוונת ומכילה".

"מעלה רק מה שמעניין אותי"

@kim_benshimon

מה הדבר הראשון שתעשו אחרי החיסון?##לוקחים_אחריות_כולנו_מתחסנים #כולהתחסן #ב#שיתוףמכבי

♬ צליל מקורי - Liel Eli

אחיה הגדול של קים הוא כוכב הרשת והשחקן קווין רובין. קים כבר מזמן לא רק "אחותו", אבל דרכו ידעה מה מצפה לה. "תמיד יש תגובות לא טובות. אני ממש זוכרת את התגובה הרעה הראשונה שקיבלתי, מישהו העיר על האופי שלי על סמך סרטון ריקוד שהעלתי. ממש בכיתי לאמא שלי כי האדם שהגיב בכלל לא מכיר אותי ואז הבנתי, ולמדתי את זה גם מקווין, שאם רוצים להיכנס לעולם הזה צריך עור של פיל ואסור לקחת ללב. מאז אני מתייחסת רק לתגובות חיוביות".

נדמה שהטיקטוק השתלט על חיינו ואין בן נוער שלא חי את האפליקציה. קים מסבירה שהכיף בטיקטוק זה שהוא פתוח לכל סוגי התוכן. "בטיקטוק אתה יכול להעביר את עצמך בכל מיני דרכים. זה לא מקובע לתמונה או "סטורי" (סרטונים קצרים באינסטגרם שנעלמים אחרי 24 שעות). אתה יכול להעביר בטיקטוק כל דעה שיש לך דרך סרטון ותמיד, מאחורי כל סרטון, יש המון מחשבה".

"אני ממש זוכרת את התגובה הרעה הראשונה שקיבלתי. אחריה הבנתי שאם רוצים להיכנס לעולם הזה צריך עור של פיל ואסור לקחת ללב"

@kim_benshimon

כמה זמן לוקח לכם להתארגן ? ##foryou

♬ Beach Bunny by Cloud 9 - Quinn

 

דרך העמוד שלה, מנסה קים לקדם תכנים בעד נשים ומבהירה להורים שטיקטוק היא פלטפורמה חיובית כל עוד יש סביבה שיחה פתוחה. "חשוב שההורים יהיו חלק וידעו שלילדים שלהם יש טיקטוק. הפלטפורמה עצמה לא מסוכנת ויש בה המון דברים טובים".

וכשירות לציבור ביקשנו מקים כמה עצות לטיקטוקרים מתחילים: "כדי להצליח צריך קודם כל להתמיד ולעשות תוכן שמעניין אותך. חשוב גם להיות בטוח בתוכן שלך ולהשקיע - לדעת את המילים של השירים, התנועות לריקוד והכי חשוב - לצלם במקום יפה".

אוליביה רודריגו

גיל: 18

רשת חברתית: טיקטוק, אינסטגרם ומוזיקאית.

עוקבים: 13.3 מיליון עוקבים באינסטגרם ו-8.8 מיליון עוקבים בטיקטוק.

אחרי אלבום אחד בלבד, אוליביה רודריגו היא כבר אדם שווה להזכיר ברשימה כזאת. רק לפני כמה חודשים הוציאה רודריגו את סינגל הבכורה שלה "Drivers License" ששבר פעמיים, יום אחרי יום, את שיא ההשמעות של ספוטיפיי עבור מספר ההשמעות היומי הגבוה ביותר. כמה חודשים אחר כך הסינגל השני שלה נכנס לבילבורד והיא הפכה לאומנית הראשונה ששני הסינגלים הראשונים שלה נכנסו לעשירייה הפותחת במצעד. ואלבום הבכורה של הזמרת הפך לאלבום הנמכר ביותר של אישה בארצות הברית, שבר שיא השמעות בספוטיפיי וכל 11 השירים בו נכנסו למצעדי הסינגלים. נדמה שהיא נמצאת בכל מקום. 

 

@livbedumb

♬ drivers license - Olivia Rodrigo

את הקריירה שלה היא התחילה, כמו כוכבים רבים אחרים, ככוכבת דיסני. היא התפרסמה בשנת 2016 בסדרה "ביזארדבארק" בערוץ דיסני ובהמשך הופיעה גם בסדרה המוזיקלית "היי סקול מיוזיקל: המחזמר: הסדרה" של דיסני+. 

אוליביה רודריגו (צילום: אינסטגרם, olivia.rodrigo)
נמצאת בכל מקום, אוליביה רודריגו|צילום: אינסטגרם, olivia.rodrigo

מייקל לי

גיל: 21

רשת חברתית: כמעט בכל רשת - טיקטוק, אינסטגרם, יוטיוב, פייסבוק וטוויטר.

עוקבים: 2.7 מיליון עוקבים באינסטגרם, 49.1 מיליון עוקבים בטיקטוק ו-1.3 מיליארד לייקים בטיקטוק.

מייקל לי, בן ה-21, הוא רקדן, כוריאוגרף וגם טיקטוקר במשרה מלאה. את דרכו הוא התחיל אי אז בשנת 2012 ביוטיוב, אך הפריצה הגדולה הגיעה בשנת 2016 באפליקציית מיוזקלי (האפליקציה שקדמה לטיקטוק, לצילום ושיתוף סרטונים). אפשר למצוא אותו תחת השם justmaiko עם יותר מ-48 מיליון מנויים בטיקטוק ו-1.3 מיליארד לייקים. הוא מפרסם בעיקר ריקודים, כיאה לאפליקציה, אבל מעלה גם מדריכי ריקוד ומדי פעם משתף גם בחייו האישיים. הוא נחשב לאחד הגברים המצליחים באפליקציה, כשהוא אחראי על שניים מעשרת הסרטונים המצליחים ביותר בטיקטוק אי פעם. 

@justmaiko

Legendary @terrycrews

♬ original sound - Michael Le


 

 אדיסון ריי

גיל: 20

רשתות חברתיות: טיקטוק ואינסטגרם.

מספר עוקבים: 81.5 מיליון עוקבים בטיקטוק, 5.3 מיליארד לייקים ו-38.5 מיליון עוקבים באינסטגרם.

@addisonre

LINK IN BIO

♬ Obsessed - Addison Rae

אי אפשר לסיים כתבה על משפיענים ברשתות החברתיות בלי להזכיר את אדיסון ריי. ריי, בעלת עמוד הטיקטוק השני הנעקב ביותר בעולם, ונחשבת לגורו בכל הקשור. היא מספרת שתכננה דווקא לשדר משחקי ספורט בתור מקצוע, אבל מהר מאוד הבינה שהעתיד שלה נמצא בטיקטוק. את הסרטונים הראשונים העלתה ביולי 2019 ומאז היא כבר הספיקה להגיש פודקאסט עם אמה, דיגמנה לכל המותגים הגדולים, כיכבה בסרט והשנה גם הוציאה שיר. על פי דירוג המגזין האמריקני פורבס שבדק מי הם האנשים המרוויחים ביותר בפלטפורמת הטיקטוק - ריי נמצאת בראש הרשימה עם הכנסות משוערות של כ-5 מיליון דולר בשנה.

גם קים בן שמעון קבעה שהאיידול שלה היא אדיסון ריי והיא רוצה להיות כמוה.

אדיסון ריי, 2020 (צילום: Anna Webber/Getty Images for alice + olivia)
המרוויחה הגדולה מהטיקטוק|צילום: Anna Webber/Getty Images for alice + olivia