ביום שלישי הקרוב תשדירי הבחירות יציפו את המסך שלנו ויכניסו לעניינים גם את מי שלא דובר "פוליטיקאית", או נשאר מנומנם עד עכשיו. על פי התנאים שקבעה ועדת הבחירות, חבילת הבסיס לכל מפלגה היא 7 דקות שידור בערוצי הטלוויזיה ו-15 דקות בתחנות הרדיו. כאשר כל ח"כ מכהן מוסיף למפלגה שלו 2 דקות בטלוויזיה ו-4 נוספות ברדיו. השנה סדר התשדירים נקבע, לראשונה, בהגרלה. המפלגות מזדרזות, כיאה למערכת בחירות העידן הדיגיטלי להציף את הרשת בתשדירים, אבל יש כמה מהן ששומרות את התותחים הכבדים ליום הראשון. קבלו הצצה ראשונה לחלק ממה שתראו ביום שלישי

על פי הנוסחה של ועדת הבחירות ה"ליכוד ביתנו" היא המפלגה שמקבלת הכי הרבה זמן אוויר, ובכל זאת הלכו במפלגה על קמפיין צנוע ושקט. אולי בעקבות הביקורת סביב הופעתה של שרית חדד. הפעם ללא אפקטים או גרנדיוזיות, המפלגה העבירה לנו כדוגמא קמפיין ממלכתי, כיאה לראש ממשלה מכהן. בו נראה נתניהו כשהוא  עומד במשרדו, תחילה כשברקע ספריה ותמונות של משפחתו, ומשם הוא פוסע לעבר מפה גיאוגרפית, עליה הוא פורט את הישגיו בקדנציה האחרונה.  

התנועה - התקווה

התנועה ברשות ציפי לבני מעמידה במרכז הקמפיין שלה את המילה תקווה. "התשדיר שייצא ביום שלישי יהיה מרגש, נוגע ומבטא בצורה הטובה יותר את לב הקמפיין שלנו, שאומר שהתקווה תנצח את הפחד", אומר שמוליק כהן, מנהל הקמפיין, "אנחנו נראה בקמפיין הכל, יהיו סרטים שיתעסקו בארכיונים, כמובן שציפי תדבר כי היא מבטאת בצורה הטובה ביותר את תפיסת העולם שלנו, והיו גם סרטונים שבהם תשולב אנימציה ורעיונות שקשורים לעולמות אחרים של ויזואליה". 

ובאשר למסרים? בתנועה מבטיחים שמדובר במסר מפתיע. כהן מסביר: "הקמפיין שלנו הוא מאוד אופטימי, אנחנ עוסקים באדם ובמה שהוא מרגיש, אנחנו אומרים לאנשים אל תפחדו, אתם רוצים לנצח. זה הקמפיין שמדבר במונחים לאומיים ולא במונחי נישה. לכל אדם יש תקווה שמה שלא טוב ישתפר ואנחנו אומרים - תלך עם זה, אל תפחד אל תיתן שיפחידו אותך, תצמד לאמת. המשפט הכי חשוב שציפי אומרת בתשדיר זה: 'אין לאף אחד זכות לקחת מאנשים את התקווה'".

העבודה – נו בולשיט

במפלגת העבודה גייסו את הפרסומאי ואיש הניו מדיה ערן גפן לתפקיד מנהל הקמפיין, מה שאומר שהוא יבוא לידי ביטוי לא רק בתשדירים אלא גם במדיות אחרות: "יש לנו אסטרטגיה שבינינו אנחנו קוראים לה נו בולשיט", אומר גפן, "ישבנו וחשבנו איך עושים קמפיין בחירות עם כמה שפחות קלישאות וכמה שיותר לדבר בגובה העיניים ולהגיע בצורה בלתי אמצעית לבחורים, מה שהפך את העבודה שלנו למאוד קלה. עבדנו ללא תסריטים או טקסטים שכתובים מראש, לא שלי עצמה ולא אף אחד אחר מהנבחרת. פשוט לקחנו מצלמה ואמרנו להם תסבירו למה אתם פה, הכל היה לא כתוב, הם דיברו בדם ליבם. זה התחיל בהתעקשות של יחימוביץ', שחשוב לה שידברו אידיאולוגיה ואני חייב להגיד שגם מבחינה פרסומית זה עבד ממש יפה.

"מבחינת האג'נדה, הקמפיין מתעסק בנושאים המטרידים את המפלגה, הנושא הכלכלי-חברתי וגם הבעיות שמטרידות את כולנו לצד ההצעות לפתרונות ועוד נושאים על סדר היום, כמו מדינה שפויה, נגד ההקצנה וכו'. נתנו לאנשים לדבר בגובה העיניים ישר למצלמה בלי תיווך על הדברים שלדעתם הכ חשובים, אותו דבר ברדיו פתחנו מיקרופון ונתנו לאנשים לדבר", מסביר גפן.

מבחינה ויזואלית, גפן מספר שהם דווקא בחרו ללכת על הישן והטוב: "יהיו הפתעות, אבל לא גימיקים של פרסומאים. ההפתעות יהיו בתוכן האידיאולוגי, לא תראי אצלנו קונצים, אנימציות, פוטושופ, זיקוקי דינור או מצלמת רחף מעל החקלאי בשדה עם דגל ישראל ברקע. חלק גדול מהזירה היום היא הניו מדיה ואני מניח שלכן הביאו אותי ולא פרסומאי קלאסי. אנחנו מאמינים שחלק גדול מסדר היום ומהשיח הזרחי מתרחש בזירה הזאת, ואנחנו ננסה לדבר ישירות לאנשים"

הבית היהודי: לא תראו מנהיג על כורסא עם דגל מאחור

_OBJמפלגת הבית היהודי לא נשארת שאננה אל מול הנסיקה בסקרים ובקמפיין שלה המפלגה מתכוונת לשמור על הרוח הרעננה שלהם: "אנחנו לא הולכים להראות תשדירים עם מנהיג יושב על כורסא ודגל מתנופף מאחוריו, וציפורים והוא מלטף ילדים וחיטה שנופלת מהשמיים", מסביר משה קלוגהפט, מנהל הקמפיין של הבית היהודי, "הדברים האלה עבר זמנם, אנחנו הולכים להראות הרבה מאוד את עם ישראל ואת הציבור הרחב שבא אלינו עם חומרים. פנינו לאנשים ואמרנו 'אתם הפרסומת הכי טובה שלנו', זה היה הסלוגן ואנשים פנו אלינו עם המון חומרים שהם כתבו עלינו וביקשו להצטלם ולהגיד דברים, כך שהציבור עומד במרכז הקמפיין שלנו. כמובן שגם נפתלי בנט ייתן אמירה מרגשת, מהלב. חוץ מזה יהיו עוד כמה דברים מפתיעים שלא ידעתם על המפלגה שלנו, הרשימה שלנו היא הרשימה הכי צעירה בכנסת, הכי קרבית בכנסת, יש לנו ממפקד מגל"ן לשעבר, נפתלי הוא בוגר סיירת מטכ"ל, איילת שקד הייתה בסיירת גולני ועוד ועוד. יש לנו רשימה חברתית עם הקיבוצניק היחיד בכנסת, הבאר שבעי היחיד ורשימה שיש בה 3 נשים ב-12 המקומות הראשונים, זאת קבוצת הנשים היחידה שנבחרה כולה ללא שיריון".

כמו כן מפלגת הבית היהודי לא הולכת להתייחס במתקפת נגד לאמירות של "הליכוד בייתנו" אודותיה: "אנחנו ניתן ללכוד לעשות את התעמולה בשבילנו, הם עושים את מצויין", אומר קלוגהפט, "אנחנו בתשדירים, כמו במציאות, נהיה המפלגה היחידה שלא מדברת נגד. אין אצלנו שלום או חלום, בלון או טילון ואין אצלנו מודעות באדום ושחור שמספרות כמה המפלגה האחרת רעה וגרועה. אנחנו לא חושבים שזה נכון, אנחנו מציגים את העמדות שלנו ואת האנשים שלנו ואנחנו חושבים שככה היה ראוי שיקרה גם במפלגות אחרות גם, כי כנראה שחוסר השלווה מביאה אותם למקומות קצת שונים"

יש עתיד: משתמשים בכישוריו הטלוויזיונים של לפיד

במפלגת יש עתיד לא מתכוונים להמציא את הגלגל אלא להשתמש בכישורו של מי שעומד בראש המלגה יאיר לפיד, לדבר אל המצלמות: "התשדירים יתמקדו במסר המרכזי של המפלגה", אומרת נילי רייכמן דוברת יש עתיד, "אנחנו נדאג למעמד הביניים ובכך שאפשר לשנות את המציאות במדינת ישראל, כדי שמי שנותן גם יקבל".

ש"ס: מניפים שלושה דגלים ולא שוכחים להיות הומוריסטים

במפלגת ש"ס מפתיעים עם קמפיין הומוריסטי בחלקו, כמו למשל בסרטון החדש שבו מככבת דמותו של אביגדור ליברמן, לצד התשדירים הקלאסיים. "התשדירים שלנו יבטאו את האסטרטגיה הכללית של המפלגה שמתחלקת לשלושה דגלים", אומר לנו היום גורם במטה ההסברה של ש"ס, "הדגל הראשון והמרכזי ביותר הוא הכלכלי-חברתי. בכל דגל אנחנו נראה את הפוזיטיב והנגטיב, וכאן הנגטיב הוא שאם הליכוד יהיה חזק השכבות החלשות יפגעו כפי שהיה ב-2003. הדגל השני הוא הדגל הדתי מסורתי, הסלגון שלנו הוא ש"ס מדינה עם נשמה. והנגטיב – אביגדור ליברמן ישתלט על הליכוד ביתנו והבחירה בהם היא בחירה בדרכו של אביגדור ליברמן. אם ש"ס לא תהיה חזקה הליכוד ילך עם ליברמן למדינה אזרחית. והדגל השלישי הוא הדגל העדתי. ש"ס דוגאת לספרדים. הנגטיב פה הוא על כל המפלגות האחרות מציגות ייצוג נמוך של מזרחים.

"אופי הקמפיין הוא לא דיפנסיבי אלא אופנסיבי. אנחנו תוקפים ולא עוסקים בהתגוננויות. הקמפיין לא עוסק בלהשיב על טענות אלא להציג. בנוסף, אנחנו מתכוונים להציג הישגים אל מול המפלגות האחרות שרק עכשיו קמו. נפתלי בנט למשל לא יכול להציג הישגים היא הוא חדש וכך הלאה במפלגות אחרות".

 

מרצ: מפלגה ותיקה, ועדיין צעירה

במרצ החליטו השנה לתבל את תשדירי המפלגה בהומור, יחד עם דגש על ותק המפלגה תחת הסלוגן "מרצ לא תזגזג", רועי ילין מנהל ההסברה של המפלגה מסביר: "חלק מהתשדירים כבר נמצאים בערוץ היוטיוב שלנו, כמו למשל התשדיר עם רננה רז וזה של זהבה גלאון. הדברים משתנים כל כך מהר אז חלק מהתשדירים עוד לא נסגרו. אנחנו נפיק עוד ועוד תשדירים והם יהיו ברוח של מה שכבר הוצאנו". המסרים שלנו הם שמרצ היא מפלגת השמאל היחידה אחרי שגם העבודה וגם ציפי ליבני מתנכרים לשמאל ואנחנו הולכים להדגיש את הערכים המרכזים של השמאל כמו שלום, צדק חברתי, זכויות אדם ואזרח, הפרדת דת ומדינה".

השפה הגרפית והוויזואלית של קמפיין הבחירות, כפי שמסביר ילין, היא שמבדילה את הקמפיין שלהם מהמפלגות האחרות, למרות שהוא נשמע דומה להפליא למה שמתואר ב"התנועה": "אנחנו מעריכים שהקהל שמצביע שמאל קצת מתסוכל ולא במצב רוח מרומם ולכן התשדירים יהיו אופטימים וקלים ולא בעלי אסטרטגיה של הפחדה ושחור, אלא יותר ינסו להפיח תקווה וחזון ולהבליט את האני מאמין שלנו. וגם להבליט משהו חשוב עבור הבוחרים שלנו וזה העקביות והמחויבות של מרצ, וזה גם הסלוגן של הקמפין", מסביר ילין.