אתמול דיווחנו כי חמישית מהציבור טרם החליט למי הוא יצביע - היום אחוז המתלבטים יורד בכ-3% ועומד על 17%, כך עולה מסקר שערך מכון המחקר פאנלס עבור חדשות 2 באינטרנט.
פחות מיממה עד לפתיחת הקלפיות: מספר הקולות הצפים ירד לעומת הימים האחרונים, אולם עדיין מדובר בשיעור גבוה בהרבה ממה שהכירה ישראל במערכות הבחירות האחרונות. 17% מהמשיבים בסקר, כאמור, טרם החליטו כיצד להצביע ויקבלו את ההחלטה, כלל הנראה, רק ברגע האחרון מאחורי הפרגוד.
שאר הנשאלים - 83% מהציבור - יודעים בוודאות איזה פתק יכניסו למעטפה. השאלה מתייחסת רק לאלו מהמשיבים שאכן מתכוונים להצביע.
נתון מעניין נוסף נוגע לאחוזי ההצבעה - שעל פי הסקר עשויים להפתיע. 72% מהנשאלים בטוחים שהם יגיעו לקלפי ו-20% נוספים אומרים שהם חושבים שהם יגיעו. לצורך ההשוואה, בבחירות 2006 אחוז ההצבעה עמד על כ-63.5% בלבד. בתחילת הקמפיין רבים צפו כי אחוז ההצבעה יירד גם יחסית לבחירות הקודמות, אולם על פי הסקר - בהחלט תיתכן הפתעה לטובה.
ההערכה היא כי התחזקותו של ליברמן שהובילה גם לצמצום פערים בין בנימין נתניהו וציפי לבני, הוסיפה עניין רב לבחירות המתבטא גם באחוז ההצבעה. כשהתוצאות נראות פתאום פחות "סגורות מראש" המצביעים כנראה מרגישים שיש להם השפעה.
אפילו הגשם הצפוי לפקוד אותנו מחר לא משפיע במיוחד על רצון משתתפי הסקר להגיע לקלפי - גם אם הם יצטרכו להצטייד במעיל ומטריה. לא פחות מ-68% משוכנעים שמזג האוויר לא ימנע מהם להגיע לקלפי. 19% נוספים חושבים שזה לא ישפיע.
ההערכות במערכת הפוליטית היא שאחוז הצבעה גבוה משרת את המפלגות הגדולות באופן מסורתי - קדימה, ליכוד ועבודה. הקהלים של המפלגות האלה נתפסים בדרך כלל כקהלים אדישים שפחות חשוב להם לעשות את המאמץ ולהגיע לקלפי. המפלגות הסקטוריאליות-אידאולוגיות שלרוב מביאות אחוז גבוה לקלפי עלולות להיפגע מאחוז הצבעה כללי גבוה בקרב הציבור.
לכל הסקרים של חדשות 2 באינטרנט