תוכנית הגמישות הניהולית יוצאת לדרך: שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הכריזה היום (שני) על מהלך שייחל בשנת הלימודים הבאה (תשפ"ג) ונועד לדייק את המענים החינוכיים לתלמידים, תוך הגדלת האפקטיביות הבית ספרית. בהתאם לתוכנית, בתי הספר והרשויות המקומיות יקבלו לראשונה תקציב גמיש בסך כ-2.4 מיליארד, שינוהל על ידם באופן עצמאי.

שאשא-ביטון הודיעה על התוכנית החדשה במסיבת עיתונאים משותפת, שהתקיימה במעמד מנכ"לית משרד החינוך דלית שטאובר, יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר המועצות האזוריות שי חג'ג'. מדובר בתקציב שיוקצה מדי שנה, באופן דיפרנציאלי, בהתאם למדד הטיפוח של כל בית ספר ולמספר התלמידים הלומדים בו.

בית ספר (צילום: 123rf)
בתי הספר והרשויות קבלו לראשונה תקציב גמיש בסך כ-2.4 מיליארד. אילוסטרציה|צילום: 123rf

איך זה יעבוד? 

התקציב יועבר לבתי הספר באמצעות חשבונות ייעודיים, והוא יכלול 2.1 מיליארד שקלים - תקציב גמיש. בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים יקבלו בממוצע תקציב גמיש שינוע בין 300,000 שקלים למיליון שקלים. בנוסף, החטיבות העליונות יקבלו גמישות תקציבית במסגרת המשאבים הקיימים - לצד תוספת התקציב שניתנה להם, וכן לרשויות ולמועצות יועבר תקציב גמיש כולל בסך של 300 מיליון שקלים.

בינואר 2023 מנהלי בתי הספר יקבלו כרטיסי אשראי ובו כל התקציב המיועד להם. בכרטיס זה הם יוכלו לרכוש את השירותים החינוכיים שנדרשים להם. המהלך יחל במתכונת פיילוט, תוך בחינה והתאמת המענים. 

יפעת שאשא ביטון (צילום: מאיר כהן)
שאשא-ביטון הכריזה על תוכנית הגמישות הניהולית|צילום: מאיר כהן

מה המשמעות?

לראשונה משרד החינוך מצמצם את סמכויותיו לטובת העברתם אל בתי הספר ואל הרשויות. אלה יחליטו אילו מענים מדויקים יש לתת לתלמידים, ואף לרכוש אותם באופן עצמאי. הם יוכלו לקדם באופן עצמאי יוזמות חינוכיות ולרכוש שירותי חינוך מעבר לאלה שמעניק המשרד.

מתכונת עבודה חדשה זו תעצים את היכולות של בתי הספר והרשויות ותאפשר להם לתת לתלמידים מענים מדויקים ומהירים, בהתאם לצרכים המשתנים שלהם. היא תגדיל את האפקטיביות הבית ספרית ותעמיק את השותפות עם ההורים.

תמונת אילוסטרציה (צילום: רויטרס, חדשות)
התוכנית תגדיל את האפקטיביות הבית ספרית |צילום: רויטרס, חדשות

לצד זאת, המשרד ילווה את הטעמת התהליך באופן דיפרנציאלי, בהתאם למורכבות בית הספר והיכולת שלו  להתמודד עם הרחבת הסמכות והאחריות הניהולית שתינתן לו. כמו כן, המשרד יקים יחידת אנליטיקה שתבחן באופן שוטף את האפקטיביות של המענים שניתנים לתלמידים.

באילו תחומים מדובר?

במסגרת תכנית הגמישות, יקבלו המנהלים תקציב לניהול הצרכים של בית הספר ב-6 תחומים: מענים פדגוגיים ורגשיים, חינוך חברתי קהילתי והעשרה, מנהיגות חינוכית, מענים לאוכלוסיות במיקוד, רווחת התלמיד ותשתיות בית ספריות. המשמעות - יותר תקציבים לטיפול רגשי, לתגבור לימודי והעשרה, וכן לתלמידים מרקע מוחלש.

שאשא-ביטון: "המהלך יאפשר לקדם פדגוגיה חדשנית, איכותית ומתקדמת"

שרת החינוך שאשא-ביטון אמרה כי "זהו צעד נוסף בקידום מערכת החינוך, הפיכתה לאפקטיבית יותר וחיזוק המנהלים וצוותי ההוראה. מהלך זה יחזק את הגיבוי, יוסיף להם סמכויות ותקציב לניהול אפקטיבי ומיטבי, יאפשר להם לקדם פדגוגיה חדשנית, איכותית, מתקדמת ומותאמת לצרכים המשתנים והמגוונים של התלמידים בקהילה שבה הם חיים".

 

יו"ר השלטון המקומי ביבס בירך על המהלך: "העברת סמכויות ממשרד החינוך לשלטון המקומי ומתן גמישות ניהולית ופדגוגית היא לא פחות ממהפכה במערכת החינוך. באמצעות ניצול יעיל יותר של משאבי הציבור ויצירת מענים מדויקים, נוכל לשפר ולפתח את מערך השיעורים הקיים - בהתאם לצורך וליכולת כך שתלמידים מכל הארץ יזכו לקבל חינוך אישי שמתאים להם".

חיים ביבס והשרה שאשא-ביטון, בועידת החינוך של המרכז (צילום: המרכז לשלטון מקומי)
חיים ביבס: "העברת הסמכויות - לא פחות ממהפכה במערכת החינוך"|צילום: המרכז לשלטון מקומי

יו"ר המועצות האזוריות חגג' הוסיף: "אני מברך על התוכנית, שתאפשר פיתוח מערכת חינוך צומחת ומיטבית, תוך יצירת שיח משותף והקלות משמעותיות בבירוקרטיה. אנחנו כאן כדי לסייע וללוות את מנהלי אגפי החינוך לבנות את התוכנית בצורה הנכונה ביותר".