"נכשלתם": כך אמרה יעל ויניק, תלמידת כיתה י"ב בגימנסיה העברית בירושלים, לחברי וחברות הוועדה לקידום מעמד האישה ושיוויון מגדרי בכנסת, בדיון שהתקיים היום (שלישי). הוועדה התכנסה כדי לעסוק בפרשת האונס בתיכון בתל אביב, וברקע הדיון מרחפת פרשה חמורה נוספת, הפעם בדרום הארץ, שעליה מוטל בשלב זה צו איסור פרסום.

הנושא המרכזי שלשמו התכנסה הוועדה בכנסת הוא התמודדות מערכת החינוך עם אלימות מינית, שהביטוי החריף ביותר שלה לאחרונה הוא כאמור הפרשה שבה נער בן 15 הואשם בעבירות של אונס קטינה, מעשים מגונים וניסיון אונס. "אני מודאגת שהילדים לא מוגנים", אמרה יו"ר הוועדה ח"כ עאידה תומא סלימאן. "הנתונים אמורים לזעזע את כולנו, אני רוצה להבין איך מערכת החינוך שומרת על הילדים".

במהלך הדיון יעל ויניק, הלומדת בגימנסיה העברית, קיבלה את רשות הדיבור והצליחה לרגש את הנוכחים. "באופן אישי, אני מרגישה שנכשלתם", אמרה. "מכיתה א', כל מה שעברתי מבחינת סדנאות למיניות זה שני מפגשים בכיתה י"ב".

_OBJ

בהמשך, טענה ויניק שההצעות שעלו בדיון לא עוררו בה אופטימיות יתרה: "אני גם יושבת פה ולא מרגישה שבאמת שמעתי משהו כאן שאמרתי לעצמי 'זה מה שיכול לעזור, זה מה שיגרום לי בגיל 16 לא לעבור את מה שעברתי'. באתי לבית הספר אחרי דברים שקרו לי, חשבתי שלאף אחד לא אכפת וזה לא הולך לעניין אף אחד".

בתגובה על דבריה של הנערה, השיבה ח"כ תומא סלימאן: "מה שאמרת אלה הדברים הכי חשובים ששמעתי בשעתיים האחרונות. את לומדת בגימנסיה ואמרת שרק בכיתה י"ב קיבלת שני שיעורים – אז תארו לעצמם מה קורה בבתי ספר אי שם בפריפריה. הם בכלל יקבלו את השעתיים האלה?".

תלמידה נוספת שנכחה בדיון, עמית אפרת, חיזקה את דבריה של ויניק: "הגענו למסקנה שבית הספר לא עובד לפי סדר עדיפויות נכון. שמים דגש על דברים פחות חשובים מהנושאים שיכינו אותנו לחיים. חשבנו על פתרונות של הכשרה לעוד מורים שידברו על הנושא הזה ושיהיה שיח פתוח, שנוכל לעמוד ולדבר על זה בלי יחס מביך. חשבנו שנוכל להיפגש עם בנים ובנות שעברו את זה". תומא סלימאן הסכימה: "בשביל חשבון יש מחשבון ובשביל גיאוגרפיה יש ווייז, אבל פגיעה מינית ייקח הרבה זמן לרפא".