הסדרה הקוריאנית "משחק הדיונון" אמנם אלימה ויש שיאמרו קשה לצפייה, אך היא הפכה להיות הסדרה הנצפית ביותר של נטפליקס בעולם ובישראל. ההצלחה האדירה של הסדרה הקפיצה נורה אדומה במשרד החינוך, לאחר שהתברר שילדים רבים נחשפו לתכנים הקשים שמשודרים בה. במכתב שהופץ היום (שני) לאנשי השירות הפסיכולוגי, משרד החינוך מייעץ ונותן להם כלים כיצד לשוחח עם תלמידים על המראות המורכבים שאליהם נחשפו בסדרה.
"כאנשי חינוך בכוחנו ללוות את תלמידינו בתקופות של חשיפה מוגברת לתוכן מסוים", נכתב במכתב שיצא מטעם אגף בכיר שירות פסיכולוגי ייעוצי במשרד החינוך. "אנו יכולים לנהל עמם שיחות התעניינות אודות אותה חווית צפייה ואודות התכנים, ולצייד אותם בכלים נכונים לצפייה ביקורתית ומודעת".
במשרד החינוך ממליצים למורים להעביר לתלמידים את המסר שיש תכנים שלא מתאימים לגילם ועל כך שיש להימנע מלהעביר ביניהם "תכנים קשים": "בבואנו לשוחח עם תלמידינו יש לקחת בחשבון את גיל התלמידים. נכון, קשה לפקח על התכנים אותם צורכים תלמידינו במדיה וברשת, אבל זו עדיין חובתנו ועדיין בכוחנו להעביר לתלמידים מסר פשוט וותיק שאומר על תוכן, על התנסות או על התנהגות – "ילדים, זה לא לגילכם". את האמירה הנחרצת חשוב ללוות בשיח אישי-חינוכי, קשוב ומתווך שמסביר מדוע חשוב לא להיחשף לתכנים מפחידים, בוטים ומבלבלים. כמו כן חשוב להזכיר לתלמידים לא להעביר זה לזה תכנים קשים, אלימים ושאינם מתאימים לגילם".
במשרד החינוך מציעים למורים דרכים להתמודד עם תלמידים שנחשפו ל"תכנים מורכבים": שיחה אישית לתלמידים צעירים, שיחה קבוצתית או כיתתית לתלמידים בוגרים – לצד כלים שניתן להשתמש במהלך השיחה שבאמצעותם יהיה ניתן לדובב את התלמיד ולהעניק לו הסתכלות אחרת על התוכן שאליו הוא נחשף.
"ראיתי כל מיני אנשים נרצחים. ראיתי את הפרק בטלפון ורעדתי. פחדתי וזה הגעיל אותי, אז סגרתי את הטלפון", סיפר ל-N12 עומרי אבן פז, בן 8 וחצי מעתלית. לדבריו, "רוב הילדים שאני מכיר רואים את זה".
"אני לא יודעת איך להסביר מה ראיתי אבל לא הצלחתי להירדם בלילה אחרי זה וגם זה עשה לי סיוטים", סיפרה גילי כהן, בת 9 ממודיעין. "אח שלי ראה אותי בוכה בלילה כי לא הצלחתי להירדם. אני לא הפסקתי לחשוב על זה".
בתי הספר בישראל כבר מדווחים שהמשחק הפופולרי בהפסקות הוא "דג מלוח". בבלגיה תלמידים בכיתות ג' עד ו' שיחקו בדיוק במשחק הזה בהפסקה, אבל מי שזז ספג מכות קשות. חמישה פונו לבתי החולים. במסמך שהוציאה לאחרונה מנהלת בית ספר בראשון לציון, נכתב: "בשבוע האחרון חווינו שיח בנושא התמודדות עם מצבים מאתגרים ויחס פחות מכבד מצד התלמידים אשר אנחנו לא רגילים לחוות. הים יותר מתמיד אין לי ספק שיש קשר בין הדברים".