ברשימת הגיבורים הישראלים של ימינו, מיד אחרי צוותי הרפואה ומפתחי מכונות ההנשמה נמצאים בעלי רשתות השיווק שנמצאים בקו החזית. הם פותחים את הסופרים מסביב לשעון, מבטיחים לנו שלא יהיה מחסור במוצרי יסוד ומתגברים את משלוחי האונליין. אבל דווקא בתקופה רגישה כל כך, שבה הכלכלה המקומית על סף קריסה, בעלי הבית בכל הרשתות הקמעונאיות ששוברים שיאי מכירות והכנסות ממשיכים לפגוע אנושות בחקלאות המקומית ופשוט דורסים את החקלאים שנאבקים על קיומם.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

רשתות השיווק אוהבות לספר שהן מביאות מחו"ל רק מה שאין בארץ. רמי לוי טען בכתבה ששידרנו בשבוע שעבר ב"מהדורה המרכזית" שקנה עגבניות מטורקיה רק בגלל שפה היה מחסור. אבל המצב בשטח הפוך לחלוטין, זאת עונת שפע בגידולים וסחורה לא חסרה, להפך. עקב ההחלטה לסגור את כל השווקים, יחד עם המסעדות ובתי המלון שלא פועלים, יש הרבה יותר סחורה, איכותית וישראלית, שנותרת ללא דורש. ובמקום לנצל את התקופה הזאת הרשתות רוכשות בכל שבוע ירקות ופירות מחו"ל, ויותר מכל בולט הייבוא של מאות טונות של עגבניות מטורקיה.

ארכיון (צילום: רויטרס)
הרשתות מרוויחות - החקלאים קורסים. מה עושים? קונים כחול לבן|צילום: רויטרס

רשתות השיווק מביאות אומנם כמות קטנה יחסית של פירות וירקות מחו"ל, אך גם כמות קטנה משמשת מנוף לחץ על החקלאים המקומיים כדי שימכרו במחירים נמוכים. השיטה הזאת צינית במיוחד בימים שבהם לרשתות השיווק יש מונופול על נקודות המכירה לאזרחים. בימים האחרונים ראינו חקלאים שנאלצו להשמיד שדות תבלינים, חסות, עגבניות ועוד - פשוט כי לא הסכימו לתכתיבים של רשתות השיווק.

שיהיה ברור, ייבוא של פירות וירקות מחו"ל לא מוזיל לנו את המחיר, רשתות השיווק רק מגדילות את פערי התיווך וכך גם הצרכן וגם החקלאי מפסידים. אם המצב הזה יימשך, עוד משקים חקלאיים בארץ יקרסו, כשכבר היום נותרו אלפים בודדים, ובמשבר הבא כבר נהייה תלויים לחלוטין בייבוא של תוצרת טרייה.

מה עושים? בודקים לפני שקונים. העגבניות הטורקיות למשל מגיעות במשטחים, מופרדות אחת אחת, הן גדולות יותר ובצבע אדום חיוור וללא העוקץ הירוק. הן גם פחות טעימות. על מוצרים אחרים בודקים את המדבקה ורואים אם גודל בישראל או במדינות אחרות. בימים כאלו לא בושה לדרוש שגם הסופרים יתמכו בתעשייה המקומית וימכרו לנו מוצרים כחול-לבן.