מפריטים את החינוך: קבוצה של אמהות החליטה לא להסתפק במה שיש למערכת החינוך הציבורית להציע. הן הקימו עמותה שמייצגת 700 הורים לילדים שמבקשים ללמוד קצת אחרת. כיתות קטנות יותר, מורים שייבחרו בקפידה ותוכנית לימודים שמתאימה לילד בשיטה הדמוקרטית.
"המורה בכיתה א' מקריאה לך מכתב יפה מאוד שכל ילד הוא יחיד ומיוחד, אבל מה היא עושה בסופו של דבר? שמה 30 ויותר ילדים בתוך קופסה אחת ואומרת להם - כולכם אותו הדבר מבחינתי", סיפרה ענת עוזר, אם לשניים. "המצב כרגע הוא שראשי רשויות די חוששים מזליגה מבתי הספר במערכת הפורמאלית ולכן הם מנסים למנוע בכל דרך את התפשטות בתי הספר הפרטיים", אמרה אחת המשתתפות בפגישה השבועית.
בית הספר "דרך הילד" בכפר הירוק כולל בתוכו 25 ילדים בלבד עם ארבעה מורים ומנהלת אחת בסך הכל. בממוצע, מדובר באיש חינוך על כל חמישה ילדים. "הילד היה מגיע כל יום מבית הספר ואומר לא היה לי כיף. חיפשנו משהו שונה וברגע ששמעתי על המקום הזה נדלקתי ישר על הרעיון", מספר דניאל מטלון, אב לשניים.
"חינוך אליטיסטי מעמיק את הפערים בחברה"
בית הספר "דרך הילד" בכפר הירוק הוא לגמרי פרטי ולא ממומן בכלל על ידי משרד החינוך. התשלום עבור בתי הספר הפרטיים בכלל הוא יקר מאוד ונע בין 1,400-2,900 שקלים בחודש. במערכת החינוך הציבורית חוששים מהפערים שייווצרו בין התלמידים השונים בעתיד כתוצאה מכך שרק לילדים בעלי משפחות בעלי רקע כלכלי חזק תינתן האופציה ללמוד בתנאים משופרים שיש לבתי הספר הפרטיים להציע.
"אנחנו לחלוטין לא מעוניינים בתהליכים של הפרטה של המערכת אבל אנחנו גם לא רוצים להיות אדישים למתרחש במערכת החינוך", התוודתה אורנה שם טוב, יו"ר עמותת "אביב" ואם לילדה בכיתה א' בבית הספר האנתרופוסופי בתל אביב. "ניסינו לקבל את חסותה של הרשות אך זה לא צלח", סיפרה שם טוב.
שר החינוך גדעון סער לא נשאר אדיש לתופעה ההולכת והגדולה בחברה ואמר כי "זו טעות חמורה להוציא את התלמידים החזקים ביותר ממשפחות מבוססות לחינוך פרטי אליטיסטי ובכך להעמיק את הפערים החברתיים והכלכליים במדינה". סער הוסיף כי "מה שצריך לעשות הוא בדיוק ההיפך - צריך לחזק את החינוך הציבורי".