לעיתים קרובות מדי אנחנו לוקחים כמובן מאליו את מאמצי המיתוג העצומים שמובילים עסקים וארגונים שונים שלוקחים חלק במועדון האקסקלוסיבי של המותגים החזקים בעולם. חלק מהמאמצים האלו תופסים את תשומת הלב שלנו, חלקם עוברים לנו מעל הראש ולחלקם אנחנו לא נחשפים. המותגים הגדולים האלו לא עוצרים לרגע. הם ממשיכים להשקיע מאמצים בפרסום, שיווק, בתוכן, בשיתופי פעולה ודואגים לכך שלרגע לא נשכח אותם. אפילו שאי אפשר באמת לשכוח משקה כמו קוקה-קולה, או ענק טכנולוגי כמו אפל.
מה אפשר ללמוד מהמאמצים האינסופיים הזה? מה הארגונים האלו מבינים, מלבד מכירות גרידא, שאנחנו לא?
המותג האישי-מקצועי, קווים לדמותו
שוק העבודה כיום, בכל תעשייה, הופך להיות יותר ויותר תחרותי. וככל שאתם מכוונים למעלה, בין אם מדובר בתפקיד או ארגון נחשק, כך האופן בו אתם נתפסים מקבל משקל רב יותר.
קל לקבל המחשה ברורה יותר כשחושבים על המושג ״מוביל דעה״. אפשר להתווכח על המושג הזה, אבל בסופו של יום, יש אנשים שלדיעות ולרעיונות שלהם יש משקל רב יותר (בהקשרים מקצועיים מסוימים). הם לא נולדו ככה, הם לא בהכרח חכמים יותר מכל האנשים האחרים בתעשייה שלהם, הם גם לא בהכרח כישרוניים יותר. בדיוק כמו שלא כל מותג מוכר, בהכרח איכותי יותר ממותג מוכר פחות.
אז מה כן? הם (מובילי ומובילות הדעה) טרחו להניע פעילות שממקמת אותם באופן ברור יותר בתעשייה בה הם לוקחים חלק, והם עשו צעדים אקטיביים להציג את עצמם כחלק פעיל בדיונים השונים המתנהלים בעולם התוכן אליו הם שייכים.
אותם ״משפיענים״ מוזמנים לדבר בכנסים, לכתוב מאמרים, להתראיין, ואם תחפשו את השם שלהם ברשת, בדר״כ יהיה לכם קל למקם אותם מקצועית בתעשייה אליה הם שייכים.
נקודה חשובה בהקשר הזה - השייכות היא אלמנט חזק, היות ומומחיות מקצועית בדרך כלל מוגבלת לנושא ולפעילות מקצועית מסוימת, ואיננה כללית ורחבה.
גם אני יכול.ה?
בוודאי. למעשה, הזנחה מתמשכת של האופן בו אנחנו נתפסים מקצועית יכול גם לפגוע בנו. לא תמיד נדע את זה, אבל יכול להיות שהמשרה שרצינו נתפסה כי למגייס או למגייסת קפץ שם מוכר יותר בין קורות החיים. ויכול להיות שהכתבה שכיסתה את הפעילות בה אנחנו מומחים, כיוונה את הזרקור למומחים אחרים שאינם אנחנו, כי השם שלנו לא עלה כחלק מהותי שצריך להופיע בכתבה.
אין בכך להעיד שאינכם עושים עבודה טובה שאינכם מקצוענים, אלא שבמקרה הזה (ואולי גם באחרים), לא היה הקשר ברור וחזק בין השם שלכם לפעילות המקצועית הנ״ל.
אפשר לנהל דיון שלם מאיפה מתחילים, אבל הנקודה הראשונה היא המודעות. מודעות לכך שיש סיבה טובה מאד שארגונים ועסקים משקיעים ללא הרף במיתוג. עם הבדל חשוב אחד - לאותם ארגונים יש אנשים שזה תפקידם. לנו, כאנשים אינדיבידואלים, אין. לאחר שאנחנו מודעים לכך, ומבינים את הצורך, שווה למפות את עולם התוכן שלנו. שווה לחשוב ממש כמו חיפוש בגוגל. יש הרבה מילות מפתח תן לזרוק למנוע החיפוש והוא יציג את החיבורים לאנשים, למותגים ולאתרים הרלוונטיים. מה מילות המפתח שהייתם רוצים שאנשים יזינו בראשם ויקבלו אתכם בין תוצאות החיפוש הראשונות והרלוונטיות?
תוכן, תוכן, תוכן
אימרה ידועה היא ש- ״התוכן הוא המלך״, ונראה שזה לא הולך להשתנות בקרוב. תוכן מניע את הכל. תחשבו על כמה תוכן אתם צורכים ביום. מתוכניות טלוויזיה, עד ספרים, רדיו ומאמרים. תוכן מניע אנשים, תוכן משפיע על אנשים. תוכן מקצועי ואיכותי גם יכול לבנות את המותג האישי שלכם בתעשייה. אתם צריכים ליצור תוכן מקצועי ולשתף (ללא חסמי עלות!) אחרים בידע ובניסיון שלכם.
תוכן – פלטפורמות
בחלוקה גסה ניתן לאפיין שתי זירות בהן אתם יכולים לקחת חלק: זירת האון-ליין וזירת האוף-ליין. בזירת האון-ליין אתם יכולים לפרסם מאמרים באתר שלכם, אתם יכולים לקחת חלק בדיונים מקצועיים ברשת החברתית המועדפת עליכם, אתם יכולים לשתף בתובנות בפודקאסט או בערוץ היוטיוב שלכם, ואתם יכולים גם לגבש ולהוביל דיון בקהילה המקוונת והמקצועית שאתם חלק ממנה, או ליצור ולהוביל אחת חדשה.
בזירת האוף-ליין אתם יכולים לקחת חלק במיטאפים (מפגשי לימוד), להרצות ולהקשיב. אתם יכולים גם ליזום ולגבש התארגנות מקצועית של מיטאפים. אתם יכולים גם להציע את עצמכם ואת התובנות המקצועיות שלכם כחלק מכנסים שונים ורלוונטיים לתעשייה שאתם חלק ממנה.
בניית המותג האישי אקטיבי – יתרון נוסף של שכלול יכולות והרחבת גבולות הניסיון
כשאנחנו דואגים באופן תמידי לבניית המותג האישי שלנו ולאופן בו אנחנו נתפסים מקצועית, אנחנו גם רוכשים הרבה מאד כישורים הנחשבים כ-Soft Skills, כישורים שמעשירים אותנו באופן אישי, וממקמים אותנו גבוה יותר מבחינת הידע שלנו והערך שאנחנו יכולים לתת (אל תפספסו את הפוסט הזה – הגיע הזמן להפסיק ולהשתמש במונח Soft Skills, כי זה פשוט לא נכון).
החל מכתיבה ברשת, דיבור מול קהל, יצירת תכנים, עריכת וידאו וניהול קהילות. על הדרך אנחנו מכירים אנשים חדשים בתעשייה (נטוורקינג) ומתנסים בפלטפורמות חדשות ולומדים איך לנצל אותן נכון יותר.
בתעשייה שהופכת ליותר ויותר צפופה ותחרותית, הדאגה לאופן בו אנחנו נתפסים, מקצועית, הופך ליותר ויותר חשוב. השם שלכם, בדיוק כמו השם של חברת הנעליים Nike, הוא אחד הנכסים הכי חשובים שיש לכם. אתם פשוט לא יכולים להרשות לעצמכם להזניח אותו. למעשה, להזנחה הזו יכול להיות גם מחיר עתידי שתשלמו כשתתחרו על תפקיד או הזדמנות חדשה.
מורד שטרן הוא Head of Engineering Branding ב-Wix, מחבר הספר "שובר שוויון: על כוחם של רשתות הקשרים, הקהילות והמיתוג האישי", ומקים פורום הטכנולוגיה והחדשנות בטלגרם