עולם השיווק עובר מהפכים בשנה האחרונה, כשהמעבר לדיגיטל הואץ. לפני שלושה חודשים הציג מארק צוקרברג את החזון שלו למטאוורס, העולם הווירטואלי החדש (שבאותה הצהרה שונה שמה ל-Meta), תוך הגדרת המיקוד והחשיבות של המרחב הוירטואלי החדש והסדר התרבותי אותו הוא יכונן.

במסיבת העיתונאים הפריח צוקרברג מספר אמירות חשובות לחלל האוויר: " החלום של פייסבוק היה להיות נוכח עם האנשים שאכפת לנו מהם", "אנחנו מאמינים שמטאוורס תספק חוויות חברתיות עשירות יותר ותאפשר לנו להרגיש יותר נוכחים אחד עם השני, מכל מקום בעולם", "מטאוורס תאפשר לנו להציב את האנשים במרכז הטכנולוגיה", "הגרסה הבאה של האינטרנט עשויה לייצר תחושה של נוכחות – טכנולוגיה שבנויה סביב אנשים. זוהי המשמעות של מטאוורס".

אם ניתן להצביע על מונח אחד חשוב ובולט בהצהרה הזו הרי שמדובר במסר להיות נוכח. עד כמה שאנחנו מרגישים שהאינטרנט הינו חלק בלתי נפרד מחיינו, שאנחנו והאינטרנט אחד הם, הרי שהמרחב הוירטואלי העתידני ייקח את התחושה הזו כמה וכמה שלבים קדימה. אנחנו נהיה נוכחים במרחב הזה בצורה כמעט פיזית, עד כדי בלבול לעיתים בין החיים שם לבין החיים האמיתיים הפיזיים.

כאשר המרחב הזה יקום לתחיה בצורה המונית, הרי שכל חיינו יעברו להיות נוכחים גם שם. אנחנו נפגש עם חברים, נצא לבלות, נכיר אנשים חדשים, נוכל להיכנס לדמויות ולחוות תחושות שאי אפשר לחוות במציאות, נוכל לקפוץ בזמן להיסטוריה או לעתיד, לבלות במקומות נידחים או בכאלה שנמצאים מעבר לכביש, נוכל ללמוד ולעבוד ובעיקר גם נוכל לצאת לקניות ולבצע אינטראקציות עם כל המשתנים בעולם הקמעונאות והעסקים.

אבי זיתן (צילום: בני בכר)
אבי זיתן|צילום: בני בכר

ולכן, מותגים וחברות צריכים כבר עכשיו להתכונן לעתיד שיהיה חלק מחיינו בעוד שנים בודדות. הם צריכים להתחיל לבחון ולהכיר את האספקטים השונים של טכנולוגיה ומציאות מדומה כזו או אחרת שכבר קיימת היום ואת זו שעתידה לקום.

מקום אחד מעניין שממנו ניתן יהיה ללמוד הוא עולם ה- Second Life. החברה שכבר ב 2003 ניסתה לייצר את מה שפייסבוק ואחרות רוצות לעשות עכשיו, יצרה עבור המשתמשים עולם וירטואלי עשיר ומרתק, בו הם יכלו להכנס לדמות, לשוטט בין אינספור עולמות משנה, לבלות, להכיר לסחור ולקנות. אז נכון, אחרי הבאזז הגדול ה"עסק" לא באמת התרומם, מכל מיני סיבות, חלקם טכנולוגיות וחלקן ניצול לרעה של המרחב (פורנו וכד'), אבל דווקא בשל כך הוא יכול להיות מקום מעולה להבין מה עבד, מה לא ואיך אפשר לשפר.

עולם משיק שמעניין ללמוד ממנו הוא משחקי הגיימיניג, בו ניתן ללמוד ולנתח כיצד מתנהלים שחקנים כשהם יכולים להדמות למישהו אחר, מקום בו החוקים וההתניות החברתיות מהעולם האמיתי לא תופסות. כבר כיום ישנם לא מעט מותגים שמשתפים פעולה עם מותגי המשחקים המובילים, כדוגמת מיינקראפט ופורטנייט, ומייצרים שם נוכחות פרסומית ואף מוכרים פריטים וירטואליים (סקינים, אביזרים אותם לובש ועונד השחקן) בכסף אמיתי, ומותגים אחרים שמייצרים פעילויות המשלבות בין העולם הדיגיטלי לעולם הפיזי. מותגים שרוצים להיות מוכנים צריכים כבר כעת לצאת למחקרים, לאסוף דאטה ולבצע סימולציות שמהן ניתן יהיה ללמוד על הרגלי הצריכה בעולם הוירטואלי.

אחד האתגרים שעומדים בפני מותגים במטאוורס יהיה להמשיך ולייצר את הנוכחות שלנו מהדיגיטל לפיזיקל - אנחנו יכולים ברגע אחד להכנס לדמות, אווטאר, ולצאת לטיול מוזיאונים באירופה וברגע שלאחר מכן לשבת במציאות עם החבר'ה בפאב ולספר ולהציג את החוויות הווירטואליות. למרות שלכאורה כל החיים שלנו כבר נמצאים באינטרנט, עדיין ישנה הפרדה בין המרחב הדיגיטלי שנוכח במסכים, לבין המציאות. בעולם המטאוורס נכנס לתוך דמות, נחיה בצורה מאוד נוכחת ונבצע שם פעולות שמדמות את המציאות, ולכן חשוב יהיה למותגים לייצר המשכיות וחיבור מתמשך גם לעולם שבחוץ. את החוויות, האינטראקציות והרכישות שנבצע מול ועם מותג בעולם הוירטואלי נרצה ונצטרך לקבל להם ביטוי גם בעולם האמיתי, וכמובן שבסיטואציות מסוימות החוויות יהיו נוכחות במקביל בשני העולמות.

כדאי לזכור שאמנם מדברים על המטאוורס כמשהו שיתרחש בעתיד, אבל כבר כיום יש לעתיד הזה ביטוי. אחת החוויות המדוברות תהיה חתונה של בני זוג הודים שיעשו זאת בעולם המציאות המדומה של הארי פוטר ובתפקיד אורח הכבוד יהיה לא אחר מאשר אביה המנוח של הכלה. ואם במותגים עסקינן, אז אחד המותגים הפופולאריים בתרבות היהודית של מטיילים ישראלים, חב"ד, הרים בית חב"ד במטאוורס, כי מבחינתם היכן שישנם יהודים שם צריך להיות נוכח.

אז נכון, כרגע זה נשמע כמו עתיד רחוק, והפעילויות הקיימות הינן אזוטריות ומהן עדיין לא ניתן ללמוד כיצד יתרחשו הדברים בעתיד. אבל בדיוק כמו שכיום באינטרנט כל אחד יכול לייצר נוכחות במטאוורס הנוכחות הזו תלבש צורה ופנים אחרות ותאפשר הרבה יותר מרחב לדמיון וליצירתיות. וכדי להיות שם בצורה משמעותית ולא לפספס את הרכבת, צריך כבר עכשיו לצעוד אל עבר הלא נודע.

אבי זיתן, בעלים של חברה לייעוץ שיווקי אסטרטגי