15 חברות הייטק שמשרדיהן ממוקמים בתל אביב מקדמות פיילוט להקמת מערך הסעות פרטי משותף שישרת את 10 אלף עובדיהן בשיתוף מנהלת עיר עולם ותיירות של עיריית תל אביב, כך נודע ל-tech12. עם החברות המעורבות במיזם נמנות מאנדיי, איירון סורס, הייבוב, ארמיס, פייבר, אנבידיה, צ'ק פוינט, האב סקיוריטי וסייבריזן וכן משרד עוה"ד הרצוג פוקס נאמן.

בימים הקרובים צפוי להתפרסם קול קורא לחברות תחבורה ותוכנה כדי שיתמודדו על הפעלת מערך ההסעות וכן אפליקציה נלווית שתאפשר לעובדים להירשם לאיסופים. הפרויקט לא נתמך במימון ציבורי אלא רק במימון פרטי של חברות הטכנולוגיה שמשתתפות בו.

בכינוס שקיימו נציגי החברות לפני כשבועיים הוחלט על מתווה יציאה לדרך ואיסוף מידע על מקומות המגורים של העובדים, לפיהם יוחלט מאילו ערים יתחיל הפיילוט. בכוונת החברות להתחיל בפיילוט כבר לאחר החגים ומקווים כי אם היוזמה תצליח השירות יתרחב בעתיד למוקדי תעסוקה נוספים בתל אביב, יצרף אליו חברות נוספות מכל הסוגים וישרת אזורי מגורים נרחבים יותר.

היוזמה נולדה על רקע ייאוש בחברות מפקקי הכניסה לתל אביב וחוסר אמון במערכת התחבורה הציבורית הקיימת, שגם אינה פותרת את בעיית המייל האחרון והראשון. בחברות ההייטק רואים לנגד עיניהם מציאות שבה עובדים יוכלו להזמין באמצעות הטלפון הסלולרי שלהם הסעה שיתופית שתיקח אותם ישירות מפתח הבית ועד דלת המשרד. אך כדי שהחזון יהיה בעל היתכנות כלכלית נדרשה התאגדות של מספר חברות שמעסיקות במשותף אלפי עובדים, שיהוו מסה קריטית של נוסעים.

היוזמה נולדה על רקע ייאוש בחברות מפקקי הכניסה לתל אביב וחוסר אמון במערכת התחבורה הציבורית הקיימת, שגם אינה פותרת את בעיית המייל האחרון והראשון. בחברות ההייטק רואים לנגד עיניהם מציאות שבה עובדים יוכלו להזמין באמצעות הטלפון הסלולרי שלהם הסעה שיתופית שתיקח אותם ישירות מפתח הבית ועד דלת המשרד

"העובדים מתחילים את יום העבודה במצב לא מיטבי"

"הגודש בכבישים גורם לעייפות מנטלית ופיזית, וזו פגיעה משמעותית ב-well being של העובדים, שמתחילים את יום העבודה במצב לא מיטבי", מסבירה איילת ביתן, Chief of Staff בהאב סקיוריטי, שמשרדיה ממוקמים בשדרות רוטשילד בתל אביב. בעקבות בעיית היוממות הכרוכה בהגעה למשרד החליטו בהאב סקיוריטי לבדוק את העניין של העובדים בשירותי הסעות, וגילו בתחילה שההיענות אינה גדולה - נראה כי למרות בעיות התחבורה העובדים התרגלו לנסיעה ברכב הפרטי. למרות זאת החליטה החברה להפעיל שירות הסעות, שמשמש כיום כ-105 עובדים מהרצליה, רעננה, כפר סבא, פתח תקווה, ראשון לציון ובת ים.

בהאב סקיוריטי שאפו לייעל את מערך ההסעות, שפועל לאורך כל שעות היום, וביתן החלה לפנות באימייל לחברות הייטק נוספות בתל אביב בניסיון לעניין אותן להצטרף לשירות. המייל עבר בין כמה גורמים במחלקות משאבי האנוש והתפעול במאנדיי, שיושבת ברחוב יצחק שדה, עד שהגיע לאוזניים קשובות: אלו של גוני כהן, Workplace Team Lead (מנהלת צוות שירותי סביבת העבודה) בחברה.

כהן מגלה שבמאנדיי כבר החלו בפיילוט משלהם לשירות הסעות ששירת כ-100 עובדים שהגיעו למשרד מערי השרון כהרצליה, כפר סבא, רעננה, רמת השרון והוד השרון. "הוא עובד טוב אבל לא מספיק טוב", היא אומרת. "יש ימים שהשאטל נוסע עם 14 עובדים אבל יש ימים שבהם יש בו רק שני עובדים בגלל שכמות העובדים הכוללת יחסית נמוכה וצריך גם לוודא ששעות השאטל יתאימו גם בנסיעות הלוך וגם בחזור".

איילת ביתן, Chief of Staff בחברת HUB Security (צילום: LUZ, יח
איילת ביתן, Chief of Staff בהאב סקיוריטי. "פגיעה משמעותית ב-well being של העובדים"|צילום: LUZ, יח"צ

פוטנציאל לשרת יותר מ-60 אלף עובדים

למרות הסטראוטיפ של עובדי ההייטק כתל אביבים שמגיעים למשרד על קורקינט, המידע הראשוני שנאסף מהחברות שהתאחדו לפיילוט ההיסעים השיתופי מעלה כי 60%-70% מעובדיהן מגיעים מחוץ לעיר. ועדיין, הקמת מערך היסעים נפרד לכל חברה אינו כלכלי שכן הוא משרת קבוצה קטנה של עובדים שפזורים במיקומים מגוונים. כדי לייצר שירות היסעים יעיל שעובר קרוב לבתי העובדים במסלולי איסוף קצרים ובתדירות גבוהה נדרשה התאגדות שתייצר מסה קריטית של משתמשים.

"התחלנו לכנס חברות מהאיזור שיצטרפו לפיילוט ראשון, ובסך הכל יש בהן כ-10 אלף עובדים, אבל הפוטנציאל גדול הרבה יותר", אומרת כהן. "רק בארבעת המגדלים החדשים ביצחק שדה עובדים 15 אלף עובדים ובציר מנחם בגין יש כ-60 אלף עובדים. אנחנו מאמינים בעשייה פרואקטיבית, פחות בהמתנה לפתרונות ויותר בלהיות חלק מבנייה וקידום שלהם. גם במקרה הזה, אנחנו מאמינים ששיתוף פעולה אפקטיבי עם חברות נוספות יוכל לייצר פתרון שיהיה מספיק יעיל, כלכלי וישים לאורך זמן עבור מאסה קריטית של עובדים".

גוני כהן, Workplace Team Lead במאנדיי: "אנחנו מאמינים בעשייה פרואקטיבית, פחות בהמתנה לפתרונות ויותר בלהיות חלק מבנייה וקידום שלהם. גם במקרה הזה, אנחנו מאמינים ששיתוף פעולה אפקטיבי עם חברות נוספות יוכל לייצר פתרון שיהיה מספיק יעיל, כלכלי וישים לאורך זמן עבור מסה קריטית של עובדים"

לדברי כהן, שירות ההיסעים השיתופי צפוי לספק תועלת גם לרווחת העובדים וגם תועלות סביבתיות כמו הפחתת הגודש בכבישים. נוסף על כך, היא אומרת שהוא צפוי לספק חיסכון כספי, שכן כיום העלות של יום חניה במשרד מגדלים עולה 110 ש"ח ועלות הנסיעה בשאטל צפויה להיות נמוכה מכך.

כדי לספק לפרויקט קורת גג הוא נעשה בשיתוף מנהלת עיר עולם ותיירות בעיריית תל אביב, שגם מרכזת את המידע על מספר העובדים בחברות ומקומות מגוריהם כדי לבחור את יעדי האיסוף והפיזור הראשוניים.

גוני כהן, workplace team lead במאנדיי (צילום: נתנאל טוביאס, יח
גוני כהן, Workplace Team Lead במאנדיי. "השירות הקיים עובד טוב, אבל לא מספיק טוב"|צילום: נתנאל טוביאס, יח"צ

שירותי הסעה לעובדים בישראל אינם המצאה חדשה, אך הם קיימים לרוב בחברות שמעסיקות בעצמן מסה גדולה מספיק של עובדים. מעבר לכך, המעבר למודל של עבודה היברידית ברבות מחברות ההייטק, שמאפשרות לעובדים להגיע למשרד רק בחלק מהשבוע, הופכת את האתגר של ניהול מערך היסעים יעיל למורכב עוד יותר. בעשור האחרון, שירותי הסעות לעובדים שהפעילו ענקיות טכנולוגיה באזור סן פרנסיסקו ועמק הסיליקון הפכו ליעד למחאה מצד פעילים שראו בהם סמל לתופעת הג'נטריפקיציה והזינוק במחירי הדירות.