הבנק המרכזי בטורקיה החליט להוריד באופן חד את הריבית – למרות האינפלציה שהגיעה לשיא של 24 שנים. הבנק המרכזי, שפועל על פי מדיניות הנשיא רג'יפ טאיפ ארדואן, הפתיע את הכלכלנים שציפו שהריבית שעמדה על 14 אחוז במשך כשבעה חודשים תישאר ללא שינוי והוריד אותה ל-13 אחוז.

המדיניות שאולי תוביל למפלה של ארדואן? "זה אסון"

בשלושה השבועות האחרונים נרשמה עלייה של יותר מ-15 מיליארד דולר ביתרות המט"ח של טורקיה, לאחר העברות כספים שביצעה רוסיה לטובת בניית תחנת כוח גרעינית, דבר שיכול להיות שהשפיע על החלטת הבנק להוריד את הריבית.

בעוד שהמדיניות הכלכלית הנהוגה ברוב מדינות העולם היא לעלות ריבית על מנת לעצור את האינפלציה, טורקיה נוקטת במדיניות הפוכה. האינפלציה במדינה בשיא האינפלציה במדינה עומדת על שיא של 24 שנה כשזינק ביותר מ-79.6 בשנה.

נשיא טורקיה ארדואן התבטא רבות בנוגע למדיניות, ותקף את הביקורת של הכלכלנים המערביים להתנהלות שלו מול האינפלציה הגוהה. על פי התפיסה של ארדואן, הורדת הריבית תוביל בטווח הרחוק לצמיחה של העסקים ולהורדת האינפלציה, מה שמנוגד לתפיסתם של מרבית הכלכלנים. התפיסה הרווחת היא שברגע שמעלים את הריבית, ההלוואות הופכות ליקרות יותר מה שגורם לאנשים להוציא פחות כסף וכך האינפלציה מתמתנת.