זינוק במכירות הליסינג הפרטי בישראל: על פי נתוני קבוצת שלמה, בשנה האחרונה נרשמו נתוני שיא במכירות ליסינג לידיים פרטיות – גידול של 50 אחוז בהשוואה לשנים עברו. הגידול הוביל לכך כי נכון לשנה האחרונה, כל רכב רביעי שנמכר לידיים פרטיות – נמכר בשיטת ליסינג הפרטי.

אז מה הוביל לעלייה החדה? "אנשים מפצים את עצמם על שנת הקורונה ומרשים לעצמם להתחדש ברכב", מבהיר מוטי ברטון, מנכ"ל מגזר הליסינג הפרטי בקבוצה.

"זה לא שלאנשים נהיה יותר כסף – אלא שתזרימית הם יכולים להרשות לעצמם", הוא מחדד. "ההוצאות שהם חסכו בתקופת הקורונה, ביניהם חופשות, מסעדות והופעות – פינו עבורם תקציב בתזרים החודשי שמאפשר להם לשלם סכום קבוע מידי חודש עבור רכב חדש".

לדבריו, הגידול בצריכת הרכבים בשיטת הליסינג על חשבון רכישת רכב יד ראשונה או שנייה, נובעת בין היתר מההבנה בקרב הצרכן כי רכישת רכב אינה עסקה משתלמת: "בליסינג פרטי אתה לא מתחתן עם האוטו חתונה קתולית. אם פעם אנשים היו בוחרים רכב לפי שמירת הערך שלו כשיצטרכו למכור אותו בעוד כמה שנים – כעת הם פתורים ממחשבות על קנייה, מכירה, תחזוקה, טיפולים וביטוח".

מגרש ליסינג של שלמה סיקסט (צילום: אורן אלפסי צילומי אוויר)
מגרש ליסינג של שלמה סיקסט|צילום: אורן אלפסי צילומי אוויר

"המחיר החודשי לקבוצה כולל את הכל – והלקוחות רק צריכים לבחור את הרכב שהכי מתאים לצרכים שלהם", הוא מדגיש. "נגמר העידן בו הלקוח צריך לדאוג מירידת הערך של הרכב שלו – בתום החוזה אחרי שלוש שנים, הוא מחזיר לנו את המפתחות ולוקח רכב חדש יותר בעסקה חדשה".

"אני מאמין שתוך שלוש שנים – ישראל תשתווה לאירופה"

נכון להיום, כ-70% מהלקוחות במגזר הקיים ממשיכים בשיטה ומחדשים עסקה בתום שלוש שנים. "אלו שלא מחדשים – או שפשוט כבר אינם זקוקים לרכב פרטי, כל אחד מסיבותיו, או שפשוט קונים את האוטו שהם השתמשו בו בעסקה הקודמת. 90 אחוז מהרכבים הפרטיים בארצות הברית מהרכבים נקנים בשיטה הזאת. באירופה אחוז עסקאות הליסינג הפרטי עומד על 60 אחוזים. אני מאמין שתוך שלוש שנים – ישראל תשתווה לאירופה".

מה שמייצר קושי גם על ענף הליסינג הוא משבר השבבים העולמי. לפי הקבוצה, אשר חולשת על שליש מענף הרכב בישראל, בשנה האחרונה נמכר מספר שיא של 300 אלף רכבים חדשים, חצי מהם למגזר הפרטי, בעוד באשתקד נמכרו רק 220 אלף רכבים, גידול עצום אותו מנהלים ותיקים בחברה הגדירו כ-"מגמה שלא נראתה מזה עשורים".

"הלקוחות יצטרכו להמתין לרכבים לפחות עד תחילת 2022"

הגידול העצום הוביל לכך שיצרניות הרכב הגדולות אינן מצליחות לעמוד בביקושים לרכבים חדשים, זאת בין היתר בצל המחסור העולמי בשבבים אלקטרוניים.

המחסור, אשר על פי גורמים ומומחים שונים עתיד להימשך אל תוך שנת 2021, פוגע בצורה אנושה בענף הרכב וגורם בחודשים האחרונים להחלטה של יצרניות מהגדולות בעולם, ביניהם ב.מ.וו, וולו, ג'נרלס מוטורס, פולקסווגן ועוד - לסגור מפעלים ופסי ייצור עד לחידוש המלאי. רק על מנת לסבר את האוזן, רכב ממוצע כיום מכיל בערך כ-1400 שבבים אלקטורניים, אשר פשוט נעלמו מהמדפים – והיצרנים נותרו אובדי עצות.

על פי חברת הייעוץ AlixPartenrs, המחסור בשבבים יקטין את כמות המכוניות המיוצרות בשנת 2021 בכמעט 4 מיליון יחידות, ויביא להפסד כולל לתעשייה בהיקף של כ-110 מיליארד דולר עד לסיום השנה.

"המגרשים היום עומדים ריקים – אנחנו בתפוסה הכי נמוכה שנראתה מאז ומעולם", מצהיר מוטי ברטון. "התחרות בין קבוצות הרכב הפכה משאלה של רווח מקסימאלי – לשאלה למי יש מלאי זמין ולמי עוד נותרו רכבים להוציא לשוק. להערכתי – עד תחילת נובמבר לא יהיה עוד גלגל אחד פנוי למכירה, והלקוחות יצטרכו להמתין לפחות עד תחילת 2022".

לדבריו, כבר היום יש הרבה מאוד דגמי רכבים שדורשים המתנה של בין ארבעה לחמישה חודשים. "אם פעם היית אומר ללקוח שייקח לך חודש לספק לו את האוטו - היום כאשר אתה מבשר לו שייקח לך שלושה חודשים, הוא יענה לך בתדהמה: 'באמת? כל הכבוד!', עד כדי כך השוק התחרפן".

להערכתו, זמני ההמתנה עשויים לחזור לקדמותם רק בסוף 2022, כאשר יצרני הרכב צפויים לחזור ולשחרר רכבים בקצב גבוה כבעבר במהלך הרבעון השני של שנה הבאה. עד אז, אלו מכם שהזמינו רכב חדש – יצטרכו להתאזר בסבלנות.