כשג'יימס דינר וקן לוויתן נשאלים מי היה המשוגע שחשב על הרעיון להקים "בוי בנד" ישראלית שמורכבת מיהודים וערבים, ועוד לכוון איתה לשוק העולמי, דינר ממהר להתעכב על תיקון דחוף אחד. "קודם כל, כשאנחנו מדברים על as1one אנחנו לא נוטים להשתמש במונח 'בוי באנד'. אנחנו קוראים להם להקת פופ גברית", הוא אומר ומסביר: "רוב להקות הבנים נתפסות בדרך מסוימת ואנחנו מאמינים שההרכב שלנו שונה מהן. מה שהם עושים מבחינה מוזיקלית הוא שאפתני. לרוב מתייחסים ללהקות הבנים כאל כלי בידי היוצרים שמאחוריהם, וזה לא המצב אצלנו".
ההתעקשות של דינר ולוויתן על המונח כנראה במקום. מדובר באנשי תעשייה אמריקאים שיודעים דבר או שניים. בכל זאת, דינר הוא האיש שהחתים את מארון 5 עוד לפני שקראו להם מארון 5, ולוויתן הוא זה שגילה את קינגס אוף ליאון. "המטרה שלנו הייתה למצוא את הישראלים הכי כישרוניים באזור", ממשיך דינר. "התפקיד שלנו הוא להעצים אותם להתחבר וליצור את המוזיקה הכי טובה שיש. לשלוט בהם כמו מריונטות זו לא הגישה בכלל".
"בדרך כלל, יש שני אנשי מפתח, והשאר שם בשביל לרקוד או להצטלם, אבל ב'אז וואן' זה לא המצב - כל אחד מחברי ההרכב כישרוני מאוד. מצאנו בכוונה שישה אמנים יצירתיים, הם כולם יודעים לשיר, רובם יודעים לנגן בגיטרה או קלידים, כולם רקדנים ברמה כזו או אחרת, ויש לנו אחד שהוא גם ראפר טוב".
קצת כמו הנוקמים.
"כן, אקס מן. השקענו משהו בין חצי שנה לשנה יותר ממה שתכננו בליהוק כי לא רצינו להסתפק בשני זמרים טובים ושהשאר יהיו רק לשם הנראות. באמת רצינו למצוא את האקס מן או הנוקמים משלנו. התחייבנו לתהליך ארוך יותר בשביל למצוא שישה כישרונות".
תהליך הליהוק לחברי "אז וואן" החל כבר באוקטובר 2021, אחרי שדינר ולוויתן גייסו אל התהליך את עמי ניר (SunDyed Music ויוניברסל ישראל) שלדבריהם "בלעדיו לא היינו פה בכלל, האתגר הגדול שלנו היה למצוא את הישראלי שיכול לפצח עבורנו את הפאזל המקומי". גם יוניברסל העולמית הצטרפה לפרויקט השאפתני והחתימה את הלהקה על חוזה הקלטות בינלאומי בחסות סגן נשיא יוניברסל העולמית אדם גרניט.
יחד עם המלהק מורן מרציאנו, ומירה עוואד ואחלאם כנען כיועצות לענייני המגזר הערבי - החבורה יצאה למסע בחיפוש אחר ששת הישראלים שיענו הכי טוב על הדרישות שלהם, בליווי של יוניברסל מיוזיק ישראל (יורם מוקדי ומיטל שבח). אחרי שסיננו יותר מ-1,000 קלטות אודישן, 100 איש נבחרו לאודישנים לייב בחיפה, תל אביב ובאר שבע. 20 מהם גויסו למחנה אימונים בנווה שלום, שם עבדו עם מפיקים מוזיקליים, כוריאוגרפים ומורים לפיתוח קול.
מדיסון סקוור גארדן זה קטן
"חיפשנו בעיקר אמנים כישרוניים שידעו לעבוד אחד עם השני", מסביר לוויתן, "מצאנו המון כישרון מדהים ברחבי ישראל. זו הייתה החלטה קשה, כי היו המון בחורים כישרוניים שיכולים לצאת לקריירת סולו, אבל רצינו להרכיב חבורה שתדע לעבוד יחד. זה היה תהליך קשה והם התמודדו עם אתגרים קשים, ומשם יצאנו עם השישה שלנו".
אתם באמת מאמינים שהם יהפכו להיות מארון 5, BTS או רוסליה הבאים?
"לחלוטין, זו המטרה של כל זה. אין מטרה אחרת חוץ מזה", מבהיר דינר. "אנשים שואלים אותנו אם המטרה של ההרכב היא אמירה חברתית - לא. המטרה של הלהקה להיות הרכב הפופ הגדול ביותר בעולם".
מדיסון סקוור גארדן והכל?
"לפחות", הוא אומר, תוך כדי צחוק שאולי מסגיר את העובדה שהוא ענה על השאלה הזו כבר יותר מדי פעמים: "מדיסון סקוור גארדן הוא אולם, אנחנו נהיה באצטדיונים".
הרבה אמנים ישראלים שמנסים להצליח מעבר לים לרוב מפספסים היתרון היחסי שיש להם כישראלים, ומנסים להישמע יותר מדי כמו משהו שכבר קיים. לא יכולות להיות שתי דואה ליפה, או שני באד באני. לכל אחד יש את הזהות שלו. למזלם של חברי ההרכב, נדמה שהפעם הסאונד המזרח-תיכוני והשורשים של כל השישה לא יקופחו: "נמשכנו לכישרון שיש בארץ בדיוק מהסיבה הזו, זה חשוב לנו מאוד", מודה לוויתן, "אנחנו רוצים שזה יהיה ייחודי, שישארו נאמנים למי שהם. אנחנו לא מפחדים מזה. בתחילת הפרויקט כל כך הרבה אנשים אמרו לנו שזה לא אפשרי - והנה אנחנו פה". דינר מוסיף: "הם משם, אי אפשר לברוח מההשפעות שלהם ואנחנו לא רוצים שהם יברחו מההשפעות שלהם".
עוד לפני שנכנסים האתגרים הצפויים בגזרת הסכסוך הישראלי-פלסטיני, להרכיב להקת בנים זו משימה קשה בפני עצמה. מה קורה כשמוצאים זמר טוב אבל לא בהכרח מישהו שיודע לשתף פעולה ולחלוק את אור הזרקורים? "ראינו את זה בעיקר אצל הסינגר-סונגרייטרים, שהציגו את החומרים שלהם אבל לא באמת רצו להופיע עם עוד חמישה", מסביר דינר, "אם יש לך מספיק ניסיון בתחום, אתה יודע לראות את זה - שהם אולי אומרים שהם רוצים להופיע עם עוד חמישה אנשים, אבל אתה רואה שכל האוריינטציה שלהם היא להיות אד שירן. מה שעושים בדרך כלל זה למצוא את השישה הכי מוכשרים, לחבר אותם ביחד ולקוות לטוב. ידענו מראש שהם היו צריכים להתאים כקבוצה, אז לפעמים דווקא האינדיבידואלים הכי טובים לא עבדו טוב בתור צוות".
"היו המון זמרים מדהימים, אבל הרגשנו שהם לא יסתדרו בדינמיקה של קבוצה", מודה לוויתן, "זה היה מאוד חשוב, הקפדנו על זה מאוד. במיוחד כשיש ערבוב של תרבויות".
את הכישרון הישראלי לוויתן ודינר גילו כשהגיעו לארץ כחלק מאירוויזיון 2019. כמו רבים בתעשייה העולמית גם הם מתארים את ישראל כמעין הר געש מבעבע שרק צריך את ההזדמנות הנכונה בשביל לשרוף את השוק האמריקאי והעולמי. יוניברסל כבר פתחו סניף ישראלי, וסוני נכנסה לשותפות עם המפיקים שגילו את דניס לויד על מנת להחתים אמנים ישראלים בשמם.
@as1one_official Waiting on the world to change #as1one ♬ original sound - as1one
מתנגדים נחרצות לאפליה
"אנחנו מאמינים שאנשים מכל רקע צריכים שתהיה להם את ההזדמנות על הבמה העולמית, לא משנה איפה הם נמצאים. התרשמנו מאוד מהכישרון, ממוסר העבודה והרוח היצירתית שיש בישראל", דינר נואם בלהט שקשה לזייף: "הרגשנו שהעולם צריך לראות את זה, חשבנו על הרעיון הזה עוד לפני שחשבנו על ההרכב עצמו".
"היו פה הרבה אנשי תעשייה שאומרים 'יפה פה', אבל הם לא באמת שמו את הכסף איפה שהפה שלהם", מסביר ניר השותף הישראלי להרפתקה: "הסיבה שאני מיד אמרתי כן להצעה שלהם היא כי ידעתי שהם רציניים, הם ישר התחילו לדבר ביזנס. הם באמת רצו לקחת כישרון מהאזור ולהפוך אותו לבינלאומי. זה הדבר הכי חשוב בשבילנו".
ואז הגיע הרעיון של להקה מעורבת?
"רצינו להגיע לכולם אז נעזרנו במירה (עוואד) ואחלאם (כנען) שנמצאות בתעשייה, והן לקחו אותנו להרבה כפרים ערביים", מסביר לוויתן. "רצינו שזה יהיה נרחב כי חשבנו שזה חשוב לאזור שלכם. אף אחד מפה לא באמת פרץ ברמה עולמית, זה אזור שלא מיוצג ועפנו על מה שראינו פה".
"אנחנו מתנגדים נחרצות לאפליה", מסביר דינר שוב באותה ההתלהבות. "אז אם אנחנו באים למדינה שלכם ומחפשים את הכישרון הטוב ביותר שקיים, אנחנו לא יכולים להפלות. אנחנו חייבים לראות את כולם במדינה, וזה אומר שבסוף יהיה לנו הרכב מעורב. אז יש לנו הרכב שיש לו הזדמנות להעביר מסר חברתי ועולמי חשוב, אבל זה מגיע מתוך התשוקה שלנו לשוויון. ככה זה התחיל".
"כשמארון 5 הוחתמו, הם לא היו חמישה בהרכב, לא קראו להם מארון 5 והם עדיין לא כתבו שלושה מהלהיטים הגדולים בעולם. כשקן החתים את קינגס אוף ליאון היו שם רק שניים מההרכב, עוד שניים שלא ידעו לנגן על כלים ולא כתבו אף שיר. למה אני מספר את זה? כי לכל הרכב יש את האתגר שלו בתהליך ההתפתחות, וזה פשוט אתגר מסוג שונה. זו העבודה שלנו".
"ההרכב לא קיים בשביל לתת הצהרות פוליטיות - אלא מוזיקה"
אתגר נוסף שמכשיל לא מעט חברות תקליטים גדולות והרבה פעמים מציב את האמנים בפינה לא נעימה הוא טיקטוק. לא מעט אמנים כבר העידו שלייבלים ומנהלים אילצו אותם ליצור "רגע ויראלי" לשיר הבא. זה כנראה לא המקרה אצל אז-וואן, אבל הם כבר עובדים על זה. כשהפלטפורמה הסינית עולה בשיחה, דינר מציג למצלמת הזום את עמוד הטיקטוק של הלהקה, שמונה כבר 60 אלף עוקבים.
"זה יוצא דופן להרכב שעוד לא הוציא אף מוזיקה. יש רק כמה קאברים בעמוד. אם יש כבר עכשיו 60 אלף איש שמוכנים לאמץ את ההרכב, זה מוכיח עד כמה אנחנו מאמינים בטיקטוק ומבינים את החשיבות של הפלטפורמה הזו".
@as1one_official Here we go!
♬ Funny Song - Cavendish Music
הראיון נערך בשבוע שבו נרצחו שני בני אדם ונפצעו 18 אנשים בפיגוע כפול בירושלים. דינר ולוויתן עשו את שיעורי הבית והם מגיעים מוכנים לסיטואציה. "באופן טבעי ההרכב יגיב לזה, אבל הדבר הכי יפה שיש לנו פה זה שהחבר'ה האלה מסתדרים ממש טוב ביחד. יש להם כבוד הדדי עצום אחד לשני. אני בטוח שזה לא יעבור בלי התייחסות, יהיה זמן מתאים להגיב. אבל אנחנו כל הזמן חוזרים לאותה נקודה - המוזיקה צריכה להוביל. אנחנו צריכים להגיע לרמה הזו קודם כל ואז זה כבר יקרה באופן טבעי".
דינר: "אנחנו אפילו לא מנסים להגיד להם מה לומר. לכן רצינו שתהיה חבורה שמסתדרת, והם יחליטו אורגנית מה להגיד או לא. 'אז וואן' נמצאת על הבמה בשביל להוציא שירים ולבדר אנשים, אם יש לך משהו להגיד אתה כנראה תגיד אותו דרך השירים. ההרכב לא קיים בשביל לתת נאומים או הצהרות פוליטיות. במציאות, בסוף, זה יהיה תלוי רק בששת חברי ההרכב - הם יגידו מה שהם רוצים להגיד".