קדמון (יונתן פיהא, אורי שוורצשטיין ועידו פורת) הם מהשמות הבולטים של מוזיקת הלייב-אלקטרוני בישראל. השלושה משלבים כלי נגינה חיים ואתניים עם הפקה אלקטרונית עכשווית, ויוצרים מופע שמתפתח ומשתנה בזמן אמת. המוזיקה שלהם נעה בין גרוב שבטי עמוק לסאונד פסיכדלי, בין מזרח למערב, ומשאירה חותם ייחודי על הרחבה. בשלוש השנים האחרונות הם הפכו לשם מוכר בסצנה המקומית, מילאו את הבארבי בסולד אאוט והופיעו בפסטיבלים ובמועדונים ברחבי העולם.

"אנחנו מכירים מתקופת התיכון והצבא", מספרים חברי ההרכב בשיחה עם mako. "בגל השני של הקורונה היה לנו סטודיו עם כמה שותפים. בגלל שכולם היו בבית, היינו נפגשים לימים שלמים של סשנים וג׳אמים עם מלא אנשים. הזמן הזה יצר בינינו קליק מחדש, כי שנים לא ממש שמרנו על קשר. הקליק הזה היה גם מוזיקלי - משהו בין חפלה לאלקטרוניקה. החלטנו להתחיל לעבוד יחד ואמרנו לעצמנו שמתישהו, כשיחזרו המסיבות, ננגן את זה בלייב". המתישהו הזה הגיע ביוני 2022, כשהשלושה הופיעו לראשונה במסיבה בחוף פלמחים. "לא חיכינו שיבואו אלינו, פשוט פניתי לקיבוץ ואמרנו - ׳יש לנו להקה חדשה, אנחנו רוצים לבוא לנגן׳. הם זרמו על זה - והשאר היסטוריה".

קדמון יוצרים מוזיקה אלקטרונית לייב עם השפעות אתניות - ערביות, אפריקאיות וים תיכוניות - כשמה בולט הוא הורסטיליות והמגוונות המוזיקלית שלהם. "אנחנו לא נצמדים לז׳אנרים או חוקים, אלא מנסים לשלב כמה שיותר אלמטנים - וזה עובד. בהופעות שלנו אפשר לראות חיילים לצד אנשים בני 60, היפים לצד חבר׳ה מתוקתקים. הקהל שלנו מגוון בטירוף".

למרות שהמוזיקה של קדמון נשמעת מגובשת ומדויקת, היא נבנית מתוך רקעים מוזיקליים שונים לחלוטין שכל אחד מחברי ההרכב מביא איתו. עידו מגיע מעולמות הטראנס, יונתן נמשך דווקא לג’אז, לאלתור החופשי ולצלילים האוריינטליים שמוסיפים רובד מלודי חם - ואורי מביא איתו הפקה מוזיקלית שמתכתבת עם הדיפ האוס והסאונד האירופי. "כל אחד מאיתנו מגיע מעולם אחר", הם מסבירים.

אבל למרות שהם באים בגישה מוזיקלית של "הכל הולך", בכל זאת אפשר לראות שינוי במוזיקה שלהם: "התחלנו ממקום אחר, אולי יותר רגוע והיפי. ולאט לאט נהיה לנו סאונד יותר מסיבתי, יותר חפלה ויותר קלאבי". איכשהו, הסאונד שלהם תופס גם במסיבות של טראנס וגם במסיבות טכנו. "זה מתחבר כי יש לנו אלמנטים משני העולמות - קיק בס של טראנס ועומק של טכנו", הם מסבירים. "לפעמים אנחנו גם הולכים יותר לכיוון הפסיכדלי, עם נויזים ובלאגנים של טראנס. אנחנו נוגעים באווירה מסיבתית, אבל היא שונה בנוף המסיבות המוכר. המסיבה שלנו יכולה להתחיל כמשהו מאוד חפלאי ולהתפתח לכיוון אלקטרוני עמוק ופסיכדלי".

המטרה המרכזית של קדמון לתקופה הקרובה היא לחזק את הקהל שלהם בארץ - ולהוביל יותר אירועים משלהם. "אנחנו מתמקדים בהופעות של כרטיסים, בניית קהל נאמן ופתיחת קופות. פסטיבלים זה גם משהו שאנחנו חותרים אליו".

ב-22.3 - הם יתארחו בבארבי ביפו עם המופע שלהם ב"סלון של קדמון": "זו הפעם הראשונה שאנחנו עושים משהו ברמה כזו", הם מצהירים. "בכל רגע במופע יצטרף אלינו נגן אחר. אנחנו גם הולכים לכיוון הרבה יותר חי, עם יותר עיבודים חיים ופחות אלקטרוניקה מוקלטת". בהמשך הם חולמים גם על חו"ל, אבל, לדבריהם, "זה אתגר, כי אנחנו שלושה אנשים עם כלים חיים. אנחנו מאמינים שעם הזמן נמצא את הדרך הנכונה".


כמו כל סצנת חיי הלילה הישראלית, גם קדמון עברו טלטלה מאז השביעי באוקטובר. "אני הייתי במילואים, וההופעה הראשונה שחזרתי אליה הייתה בחתונה", מספר יונתן פיהא. "היה לי מוזר לראות אנשים שמחים, כשהייתי רק לפני רגע בג׳יפ עם מדים. לא הצלחתי להתנתק מזה. אבל אז הופענו באילת, וניגשה אלינו אישה מבוגרת, מפונה מהדרום, ואמרה לנו: 'אני חצי שנה לא חייכתי, לא שמחתי - אתם החזרתם לי את זה'".

אם יש רגע שהמחיש לקדמון עד כמה מוזיקה יכולה להיות יותר מרק מסיבה, זו הייתה ההופעה שלהם במצוקי דרגות בריטריט לניצולי נובה, חודשים ספורים אחרי ה-7 באוקטובר. "זו הייתה רחבה מאוד מיוחדת בעיניי ומאוד מרגשת", הם מסבירים. "הייתה שם אנרגיה מרוכבת, להרבה פעם זו הייתה פעם ראשונה שהם היו ברחבה מזה הרבה זמן וראית אנשים תוך כדי זזים הצידה, הולכים לבכות, חוזרים לרחבה, מתחבקים ומתרגשים מאוד. המון אנשים באו אחרי זה לומר לנו ׳לא חשבנו שנוכל לרקוד שוב׳. משהו במוזיקת לייב נותן לאנשים להשתחרר קל יותר מסט טראנס או טכנו שמנוגן מפלטה. זה נותן חיבור שאנחנו מרגישים אותו המון פעמים ברחבות".

ומה עם חלומות להמשך? "אנחנו נורא רוצים להופיע בבום פסטיבל", הם מודים. "בנוסף, נשמח להופיע בבמות גדולות של קהל שבא להתמסר למוזיקה ופתוח לשמוע מוזיקה שעוד לא הייתה כמוה".