באופן מוזר, כמעט לא רואים בסצנת הטכנו וההאוס בישראל חיבור עם מוזיקה ים תיכונית או ערבית - בחירה תמוהה כשלוקחים בחשבון את הפופולריות של שני הז׳אנרים, וכן את העובדה שאחד מהמנוני הרחבות הגדולים ביותר בישראל בשנים האחרונות, Yababa (Tunisian Mix) של פבלו פיירו, מציג שילוב של שניהם. לשמחתנו, יש בישראל יוצרים שמנסים לקרב בין שני הצדדים.
הדי׳גיי הישראלי נאריז שחרר ביום שישי בלייבל Ursul Records את Al Odalak - טראק חדש בו הוא משתף פעולה עם כוכב הרשת ניר בנילוש, ששר בעיראקית שיר שמוכר לקהל הישראלי מהמחרוזות של ג׳ורג בר. "הייתה לי היכרות מוקדמת עם ניר ודיברנו על זה שאנחנו צריכים לעבוד על משהו משותף", מספר נאריז בשיחה עם mako. "שנינו הבנו שזה חייב להיות משהו אלקטרוני בסגנון שלי, אבל שישלב דברים מהעולם שלו - העולם הים תיכוני".
"קבענו שניר יגיע לאולפן ואני כבר התחלתי לעבוד על זה. ממש דמיינתי וייב ים תיכוני כזה. בהתחלה לא ידעתי באיזו שפה זה יהיה - התחלתי לעבוד על גרוב והוא התלהב, וכשהוא הגיע לאולפן פשוט קפץ לו מהראש השיר הזה", משחזר נאריז.
מי שמאזין לטראק יודע שהקול של בנילוש נשמע בדרך כלל קצת אחרת, ומסתבר שיש לכך סיבה: "באותו יום הוא היה צרוד. הוא הגיע ואמר לי ׳שמע, נשיר סקיצה ואז נקליט שוב עוד כמה ימים׳", מספר הדיג'יי. "בסוף יצא שאהבנו מאוד את הצרידות שהייתה לו באותו יום, החלטנו שזה מאוד מיוחד. הוא הגיע להקליט סקיצה נוספת שיצאה יפה, אבל נשארנו עם הגרסה הצרודה".
הרבה אנשים, מספר נאריז, הרימו גבה לנוכח השילוב בין השניים: "הוא קומיקאי ויש לו את ההופעות שלו, ואני מגיע מהמוזיקה האלקטרונית. אנשים אמרו 'מה אתה בא לעשות להיט בלי נשמה?', הייתי צריך להסביר שניר גדל על המוזיקה הזו כמו שאותם אנשים גדלו על המוזיקה האלקטרונית. לעשות טראק בעיראקית עם בן אדם שגדל על המוזיקה הזו זה הדבר הכי נכון בעולם. אמרתי לו 'תחשוב שישמעו את הקול שלך במקומות ששונאים את ישראל - יש בזה עניין'. לדעת זה שישמעו את הטראק במקומות כמו בלוב או מצרים - זה עושה משהו".
הדיג'יי הישראלי אופטימי לגבי ההצלחה של השיר גם במדינות שהן לא חברותינו הגדולות ביותר: "מוזיקה היא שונה לגמרי מפוליטיקה. אם המוזיקה שלי והקול של ניר יהיה ברחבת ריקודים בלוב אני מאמין שלרוקדים לא אכפת מאיפה אנחנו. זה מראה שזה בא מהעם והאנשים האמיתיים מהעם - הפוליטיקה לא נכנסת לרחבה ואנחנו אותם אנשים ובסוף אנחנו אוהבים את אותה מוזיקה. זה הכוח של המוזיקה האלקטרונית".
הטראק החדש מקבל תגובות חמות גם בחתונות: "כשאני מנגן את זה בחתונות מגיע אלי אבא של החתן או הכלה ואומר לי 'וואו, מאיפה הבאת את זה'", נאריז מספר. "בסוף הרבה ישראלים גדלו על מוזיקה באווירת ג'ו עמר ופריד אל אטרש. זה חלק מאיתנו והמוזיקה המזרחית בבסיסה מגיעה משם״. מנגד, הוא מספר, יש אנשים שהתנגדו לחיבור עם מוזיקה ערבית: "היו אנשים שאמרו 'די, שחרר אותנו מערבית בתקופה הזו'. חיילים אומרים לי 'שמע היינו בעזה הרבה זמן ואנחנו רגישים לזה', אז אני מנסה להתחשב, מנסה להבין את הקהל ואיך הוא מגיב לזה".
בנתיים, הטראק זכה לתמיכה מדיג׳ייז פופולריים דוגמת Acid Arab וסאבו וגולדקאב. "הם ממש התלהבו וכתבו לי שזה 'וייב מטורף בין מזרחית לבין מוזיקה אלקטרונית'", מסביר נאריז וממשיך: "זה הגיע גם לדיג'יי איראני שתומך בטראק והוריד אותו וזה אחד הדברים שאתה רוצה בז'אנר הזה. אתה יודע שרוב התמיכה שתקבל היא מדיג'ייז שמנגנים במדינות ערב. אני יודע שאני יכול לקבל שם תמיכה, אבל ברוב המדינות אתה לא יכול לנגן בכלל".
בנוסף לנציגים מהעולם הערבי, יש עוד דיג'ייז בולטים שהטראק הנ"ל יושב עליהם בול: קיינמיוזיק, מהדיג'ייז המצליחים בעולם והאהובים בישראל. "ראמפה (אחד הדיג'ייז של קיינמיוזיק) קיבל אישית את הטראק ואמר שהוא אוהב אותו ויבדוק אותו. אני לא מאלה שעכשיו יעקבו באינסטגרם אחרי כל גיג כדי לראות אם הם ניגנו את זה, אבל הוא הבטיח לבדוק את הטראק", מספר נאריז. "בסוף אם זה יתחבר לסט שלהם - זה יהיה מדהים".