השבוע חגגו בישראל את יום ההולדת ה-70 של צביקה פיק. ברדיו הקדישו ספיישלים לשיריו. הקריינים והקרייניות יצאו מגדרם להביע אהבה כלפי האיש שבמשך שנים ארוכות נחשב לעוף מוזר בסצינת המוזיקה המקומית. בחודש הבא יערכו פסטיבלי 70 לכבוד יום ההולדת של מיקי גבריאלוב, ומיד אחריו יבואו מתי כספי ושלמה ארצי. מרגול היתה בת 70 כבר לפני שנה, שלום חנוך חגג החודש 73. גידי גוב ויהודה פוליקר יחגגו 70 בשנה הבאה. איך שלא תהפכו את זה, זה רגע בזמן. ותיקי המוזיקה הישראלית החיים בינינו מחליפים עכשיו קידומת. ומה שכיף לראות הוא שרבים מאוד מהם לא רק שרדו, אלא אף שומרים את עצמם במקום טוב בצמרת.
החלטנו לנסות ולהבין מי הם היוצרים החשובים של דור הראשון שצמח עם המדינה, ששמרו על מעמדם. אריק איינשטיין, אם עדיין היה בחיים, היה חוגג השנה 80. הדור שגדל אחריו, דור אנרגטי של מחוללי מהפכות, חי ובועט מאוד. הרשימה אמנם מדורגת, יש מישהו במקום הראשון, אבל היא כולה רשימת תודה. רשימה שבאה לכבד את היוצרים הגדולים שחיים ופועלים בינינו.
1. שלמה ארצי
אין ויכוח על כך שביום הולדתו ה-70, שיחול ב-26 בנובמבר, ואחרי שחגג רק לאחרונה 50 שנות קריירה, ארצי הוא היוצר הוותיק המצליח, האהוב והחשוב ביותר בישראל. היחיד מבין הוותיקים שהיה מגיע לאחד המקומות הראשונים גם בדירוג כללי של האמנים המצליחים בישראל כרגע. כלומר היחיד שיכול לשחק הורדת ידיים גם עם עומר אדם ואייל גולן. לא שזה המדד החשוב ביותר.
את הרשימה הזאת הרכבנו לפי כמה מדדים. הראשון, "השירים שנשארו", בדק את כמות השירים והלהיטים ששרדו את השנים הארוכות במחזור הדם שלנו. אצל שלמה ארצי זה מאוד קל. להיטו הגדול מלהקת חיל הים, "כשאהיה גדול (שוטי שוטי ספינתי)" עדיין מוכר לכל. להיטו האזרחי הראשון "אהבתיה" שנקרא במקור "פתאום עכשיו פתאום היום" זכה לחיים מחודשים שנמשכים גם הם כבר 20 שנה. למעשה, אין כמעט תקופה או אלבום בקריירה שלו שלהיט מתוכם אינו מוכר גם היום בכל בית - מ"בנוף ילדות" הוותיק מאלבומו השני שיצא ב 1971 ועד הדואט "והאמת" ששר עם ישי ריבו באלבומו האחרון מ-2016. השיר היפה ביותר שלו (וכמובן שאפשר להתווכח על זה), ואחד היפים בעברית, "ירח", הוא כבר בן 25 ועדיין מרגיש טרי. "תתארו לכם", בן ה-13, הגיע לפני שנה למקום השני במצעד 70 שנה לישראל שבחרו חיילים צעירים בגלגלצ. אפשר להוסיף כאן אין ספור פרטים. לא במקרה, כשהוא מוציא בכל כמה שנים אלבום אוסף, הוא מצליח בקושי לדחוס את שיריו לשניים או שלושה דיסקים.
המדד השני שלנו, "רלוונטיות במאה ה-21", בדק את הפעילות המוזיקלית של האמן בשנים האחרונות. כלומר, שאלנו האם השיא של המוזיקאי הרחק מאחוריו או שהוא המשיך להופיע ולהוציא שירים מוצלחים גם בחלק המתקדם של הקריירה שלו. גם במדד הזה ארצי במקום הראשון. ארצי הוא כבר שנים אחד משניים או שלושה מושכי הקהל הגדולים בישראל. הוא ממלא אינסוף פעמים בשנה את קיסריה, רק לאחרונה בחגיגות ה-50 של הקריירה הוא מילא שני ערבים ברציפות את אמפי פארק ראשון. הוא אמנם לא הוציא אלבום כבר שלוש שנים, אבל הוא תמיד בדרך לאלבום חדש, וכשזה יבוא - הצלחתו מובטחת. חוץ מזה מבטיחים לנו שהמחזמר "שאול" שהחל לכתוב לפני שנים רבות, יעלה סוף סוף על הבמות בקרוב, וארצי אמנם אינו משתתף במחזמר עצמו, אבל עסוק בפרויקט עד מעל הראש.
המדד השלישי שלנו היה מדד "כל בית", מה שאפשר לכנות בשפה יותר נמוכה "מדד הסלב". כלומר, עד כמה המוזיקאי נשאר שם מוכר בישראל - האם גם הדור הצעיר מכיר אותו, בין אם תחת כובעו כמוזיקאי או מעצם היותו ידוען. גם בתחום הזה אין לארצי שום בעיה לקטוף את ראש הרשימה. וזה למרות שעמוד האינסטגרם הרשמי שלו shlomoartziteam הוא לגמרי לא אישי, ולכן מחזיק "רק" 56 אלף עוקבים. ארצי לא צריך ללכת לאירועים כדי להיות נוכח. יש לו טור שבועי ב"ידיעות אחרונות", וגם כשהוא מתחבא בבית, חיפוש קליל בגוגל יביא מידית 3 מיליון תוצאות.
רביעי ואחרון הוא מדד ההשפעה. וגם כאן ארצי נמצא גבוה מאוד בזכות העובדה שהוא האמן הנערץ ביותר על דור הזמרים והיוצרים הים תיכוניים שהפכו את המוזיקה הישראלית על פניה. כפרפורמר הוא לא רק המציא את קיסריה כזירת הפאר של המוזיקה המקומית, אלא גם קבע את הטון ואופי ההופעות, כולל הירידה לקהל לזמן ארוך. ואולי ההשפעה הכי חשובה של ארצי היא על הטקסטים. אבי אוחיון הוא זה שהפנים יותר מכולם את דרך הכתיבה של ארצי והתאים אותו לדור הים תיכוני החדש, והפך אותו לטרנד החדש והחם ביותר במוזיקה הישראלית.
ארצי הוא באמת האמן הוותיק הכי נוכח בישראל. אם בתחילת הדרך הוא צריך היה להילחם כדי להוכיח שהוא אמן רציני ולא רק בחור יפה עם קול יפה, היום כבר ברור שהוא האיש שהביא את המטאפורה לטקסט העברי המושר. ואם כל זה לא מספיק, הוא גם נשאר אנרגטי ורעב עד היום, רגע לפני העשור השמיני של חייו. שזה בדרך כלל המדד העיקרי להצלחה ענקית כמו שלו. ארצי הוא קיסר הדינוזאורים. ראש וראשון.
שלמה ארצי בתגובה על המקום הראשון: "כל מה שרציתי מהרגע שהתחלתי את הקריירה שלי זה שיאהבו את השירים שלי ושאוכל לשיר אותם לאנשים ולגרום להם אושר, לעורר בהם מחשבה והתרפקות על הטוב שבנו. זה מאד מרגש לקבל הכרה ואהבה, וזה מחמיא והכי לא מובן מאליו. שתהיה לכולנו שנה טובה וחתימה טובה ו… שירים".
2. צביקה פיק
צביקה פיק, מלך הפופ הישראלי, חגג השבוע את יום הולדתו ה-70. מבין כל היוצרים ברשימה, פיק הוא היחיד שאפשר בפה מלא לקרוא לו אמן פופ. גם אם בשיריו הראשונים יש הרבה השפעות של גלאם רוק ודיוויד בואי, פיק הוא פופיסט מהמעלה הראשונה. אינספור שירים שהלחין, מ"מוזיקה (מעלה מעלה)" ו"אהבה בסוף הקיץ" ועד "דיוה" ו"הלב", הם קודם כל המנוני פופ.
המאסטרו הוא זה שלימד את ישראל השמרנית, שיצאה מתקופת הצנע, שנצנצים ותלבושות קרקסיות הן דבר מצוין, ושבר (בעבודה קשה) את הקללה שהטילו במפא"י ההיסטורית על שואו-אוף. מעברי לידר ועד סטטיק ובן-אל, דורות של יוצרים חייבים לו את האפשרות להיות מעט שונה ואחר. שונות שפיק שילם עליה מחיר בעשורים המוקדמים שלו. וכאשר ייבא לכאן את הפופ-רוק הגרנדיוזי של להקת קווין ואלטון ג'ון עם שירים כמו "נאסף תשרי" ו"לא אני הוא האיש", הקהל הרחב קיבל אותו באהבה בזמן שהברנז'ה והתקשורת עיקמו מולו את האף.
פיק מעולם לא עצר, ולא נפל ברוחו, ואחרי הצלחת המחזמר "מרי לו" (עד היום המחזמר המצליח בישראל מז'אנר המבוססים על שירי אמן אחד), והופעותיו המוצלחות ב"כוכב נולד", הוא הצליח לבנות לעצמו מעמד על, של אמן כל יכול. המאסטרו. שיריו צוברים עם השנים עוד ועוד פופולריות. בחורף הקרוב פיק יהיה האמן השני מבני דורו (אחרי ירדנה ארזי) שיקבל הצדעה ענקית במסגרת ה"פסטיגל".
השירים שנשארו: הרשימה אינסופית. "שיר הפרחה", "מרי לו", "אני לא יכולה בלעדיך", "אין מדינה לאהבה", "אלף נשיקות" ולילדים גם "הסבון בכה מאוד" ו"ארטיק קרטיב".
רלוונטיות במאה ה-21: הלהיטים האחרונים של פיק הם כבר בני 15, "הלב" של מאיה בוסקילה ו"לפעמים חלומות מתגשמים" מ"כוכב נולד", אבל זה לא הפריע לו להופיע עוד ועוד ולמלא את הזאפה ואולמות רבים בארץ, בקצב מצוין, וכאמור בקרוב ב"פליי פסטיגל".
מדד הסלב: מי לא מכיר את המאסטרו? את שירה אם שני ילדיו הקטנים ואת הבנות שרונה ודניאלה שהפכה לטרנטינו, והבטיחה לו מקום של כבוד לנצח במדד הסלבריטאות המקומי?
השפעה: ריטה, היי פייב, דנה אינטרנשיונל, עברי לידר, סטטיק ובן-אל, מרגי ונועה קירל, כל אלה ורבים אחרים חייבים את החופש להיות אמן פופ ישראלי למאסטרו. והם יודעים את זה.
3. חוה אלברשטיין
חוה אלברשטיין היא הסמל הגדול של ישראל הוותיקה, הקלאסית, האשכנזית. ולמרות זאת היא הצליחה לאורך השנים לבסס את מעמדה כזמרת כל ישראלית, ששיריה הם נכסי צאן ברזל. היא החלה את דרכה כבת למהגרים מהקריות בגיל 16 ואז הפכה בעזרתו של צדי צרפתי לזמרת שאנסון ישראלית שממלאת אולמות.
בגרסת הרוק של האייטיז היא העניקה לנו את "לונדון" ו"חד גדיא" ולפני שלושים שנה החלה לכתוב את רוב שיריה בעצמה, מה שהפך עם הזמן לקריירה שנייה מפוארת. "כמו צמח בר", "פרח הלילך" "משירי ארץ אהבתי" הם רק שלוש קלאסיקות עתיקות מתוך הרפרטואר הוותיק שלה שתמיד יהיה לו קהל. ואלברשטיין, כמו אמן גדול באמת, החליטה בשלב מסוים שהקהל הישראלי אינו מוכן להקשיב מספיק לשיריה החדשים וגזרה עליו תענית.
ב-2007 היא התרצתה וחזרה להופיע בארץ, ומאז היא מופיעה בהצלחה עצומה ובקביעות, כשבשנתיים האחרונות זה קורה גם במסגרת במופע משותף, מצליח ומרגש במיוחד עם שלומי שבן, שמלווה אותה על הפסנתר. זה מופע שבו היא רלוונטית מתמיד, כאילו לא החלה לשיר לפני שנות דור. ואם כל זה לא מספיק, באה השנה הפרסומת ל-yes שבה ביצעה ביחד עם סטפן לגר גרסה מחויכת ל"לונדון", שחשפה אותה מחדש לדור הצעיר.
השירים שנשארו: אפשר לומר ששיריה של חוה אלברשטיין מעולם לא הלכו לשום מקום. "אדבר איתך", "ימי בנימינה", "חיוכים", "הלילה הוא שירים" ו"בגלל הלילה" הם רק קמצוץ מהרפרטואר המושלם שלה.
רלוונטיות במאה ה-21: אלברשטיין היא אחד האמנים הפוריים בישראל, רק בעשור האחרון היא הוציאה 5 אלבומים חדשים. אחד מהם, "ואיך אצלך", אפילו הגיע למעמד זהב. ועוד לא הזכרנו אוספים ותקליט הופעה חיה מצליח.
מדד הסלב: הפרסומת ל-yes החזירה אותה לכל בית, וחשפה אותה לדור הצעיר. החודש יצר הדי.ג'יי עופר ניסים רמיקס לשיר פחות מוכר שלה בשם "אוצר" והשמיע אותו במסיבת ראש השנה ל-6,000 קלאברים, ובהמשך הוא גם יצא כסינגל לרדיו. מעבר לזה, אלבומי שירי הילדים הקלאסיים שלה הם עדיין להיט אצל הורים רבים שאינם מסתפקים ביובל המבולבל.
השפעה: דורות של יוצרים ובעיקר יוצרות ישראליות מתכתבות עם חוה אלברשטיין ומורשתה. לפני חמש שנים במסגרת "עבודה עברית" היא זכתה לפרויקט "שרות חוה אלברשטיין" שבו אסתר רדא, אפרת גוש, דניאלה ספקטור וזמרות בולטות אחרות בדור הצעיר שרו גרסאות לשיריה. מעטות מהן הצליחו לגרד את המקור.
4. שלום חנוך
שלום חנוך הוא האיש שהמציא יחד עם אריק איינשטיין את הרוק הישראלי. הוא האיש שהוציא את המיינסטרים של ישראל מימי המוזיקה הרוסית של הלהקות הצבאיות אל עבר הביטלס והעולם המערבי. חוץ מזה הוא כתב חלק לא קטן מהשירים הכי יפים בשפה העברית - החל בתקופת "שבלול" ו"פלסטלינה" עם "אבשלום" ו"מאיה", דרך "סוף עונת התפוזים" של תמוז ואז בתקופת השיא שלו עם "חתונה לבנה" ו"מחכים למשיח". הוא היה האיש שהביא את הרוק הישראלי לפארק הירקון.
קשה להפריז בחשיבותו של חנוך, שניסח את הקוד שעליו בנוי כל הרוק הישראלי לדורותיו, שגם אם אינו הז'אנר המוביל כרגע חשוב לתת לו את הכבוד המגיע לו. משירי הנעורים שלו כמו "אגדת דשא" (למילים של מאיר אריאל) ועד שיריו האחרונים באלבום "זום" מ-2016, חנוך מקפיד לתאר את ההוויה הישראלית בעינים מפוכחות וביקורתיות, אך גם באהבה גדולה. "נגד הרוח" הוא לא רק שם של שיר במקרה שלו.
השירים שנשארו: "לילה", "אהבת נעורי", "שיר דרך", "כי האדם עץ השדה", "אדם בתוך עצמו", "אלה" (שכתב לדפנה ארמוני), "חוזה לך ברח" (שכתב לאושיק לוי) וכמובן "הימים הארוכים העצובים", "אל תוותרי עלי" ו"מה איתי" ועוד רבים שכתב לאריק איינשטיין. כל אלה הם חלק קטנטן ממיטב הלהיטים שלו.
רלוונטיות במאה ה-21: אמנם הלהיט הגדול האחרון שלו יצא כבר לפני 16 שנה ("אהבת נעוריי"), אולם חנוך המשיך להופיע לאורך השנים, ויש לו קהל נאמן. בעשור האחרון היה לו גם סיבוב הופעות מוצלח עם שלמה ארצי וכיום הוא מופיע ביחד עם מתי כספי בסיבוב מרגש במיוחד.
מדד הסלב: שלום חנוך מעולם לא הרגיש צורך לפתות את הקהל, ונדמה שהדור הצעיר פחות מכיר אותו, גם אם הוא מכיר רבים משיריו. חנוך, כמו לא מעטים ברשימה הזאת, כתב שירים שהם חלק ממחזור הדם שלנו, גם אצל נוער האינסטגרם שלא ידע לזהות את היוצר שלהם ברחוב.
השפעה: אביב גפן וכל צעירי הרוק הישראלי לדורותיהם רואים בשלום חנוך את האב המייסד. מחמי רודנר ועד גבע אלון, שלום חנוך הוא האורים והתומים. מלך הרוק הישראלי לדורותיו.
5. יהודה פוליקר
הפרט המפתיע ביותר בהקשר של פוליקר והרשימה הזאת, היא גילו. הפריצה של פוליקר לחיינו עם להקת בנזין היתה בשנת 1982, כשרוב חבריו לרשימה כבר היו בשיא הקריירה. הוא היה אז בן 32, גיל מבוגר מאוד לתחילת קריירה של מוזיקאי. פוליקר לא שירת בלהקה צבאית ואת שנות העשרים שלו בילה כנגן גיטרה בלהקות רוק בקריות. אז אולי הקריירה שלו קצרה משל השאר אבל הוא הספיק להפוך בה גם מוערך, גם חשוב וגם מצליח.
עם להקת בנזין הוא החיה את הרוק הישראלי, באלבום "עיניים שלי" הוא הקדים את העידן המזרחי עם הייבוא של מוזיקה יוונית ואז עם "אפר ואבק" הוא הפך לדובר של בני הדור השני לשואה. עם הסרט התיעודי "בגלל המלחמה ההיא" הוא יצא מגבולות המוזיקה והפך ביחד עם שותפו ליצירה יעקב גלעד למחולל חשוב בתרבות המקומית. אבן דרך. גם בעשורים האחרונים פוליקר שומר על רצף יצירה, ולאחרונה הוציא גם קובץ סיפורים.
השירים שנשארו: "יום שישי (את יודעת)", "התחלה חדשה", "עיניים שלי", "הצל שלי ואני", "כשתגדל" ו"פנים מול פנים" הם רק קמצוץ.
רלוונטיות במאה ה-21: ביוני יצא "עליך ועלי", שיר מתוך אלבום חדש שצפוי בקרוב. בשנה וחצי האחרונות הוא בסיבוב הופעות מצליח שחוגג 30 שנה לאלבום המופת "אפר ואבק".
מדד הסלב: פוליקר הקפיד לאורך כל השנים לשמור את עצמו לעצמו. הוא אינו נוכח בשיח הציבורי או ברשתות החברתיות, אבל כל נער ונערה שחוזרים מהמסע לפולין יודעים מי הוא.
השפעה: פוליקר הוא אחד האמנים הנערצים על ידי אמנים. הן ככותב וזמר, והן כנגן. הרוק שהמציא בבנזין הוא עדיין תחנה משמעותית עבור רוקיסטים צעירים, ועל החיבור המודרני של ישראל ליוון לבדו מגיע לו פרס ישראל.
6. מרגלית צנעני
בגיל 16, בלי לגלות להורים, מרגלית צנעני לקחה אוטובוס מנתניה ונסעה להשתתף באודישן למחזמר הנועז "שיער". היא כמובן התקבלה מיד, איך אפשר היה לעמוד מול הקול החזק והשחור הזה שהיה אז כל כך נדיר בישראל? בהמשך, כשהיא אם חד הורית, היא המציאה את עצמה מחדש כ"זמרת חתונות", או כמו שאנחנו קוראים לזה היום "זמרת מזרחית" (או ים תיכונית), וככזאת פרצה לתודעה בראיון המפורסם עם רבקה מיכאלי, בתכנית הבידור של ערב שבת בערוץ הטלוויזיה היחיד. כך היא הפכה לקול של הזמרים הים תיכוניים במאבקם להכרה.
בהמשך היא חברה לירוסלב יעקובוביץ' ויצרה איתו להיטי סול אמריקאים בגרסה ישראלית, "עוד יהיה לי" הוא הגדול שבהם. מיד אחר כך הלחינה (למילים של רחל שפירא) את אחד משירי הכאב הנשיים היפים ביותר, "חומות חימר". אבל כל זה היה רק הבקרוב למעמד העל אליו הגיעה עם פתיחת ערוץ 2. קודם בתכנית הראיונות "מרגול" ואחר כך כשופטת הכי לוהטת ב"כוכב נולד". מרגול הפכה מאז לאחת הדוברות הרהוטות והמדויקות של הנרטיב המזרחי, לאמנית מספר 1 בהקפצת קהל באירועים, וכיום, כשהיא מתרחקת מ"הפרשה" שהפכה את חייה לפני כמעט עשור, היא מתחזקת תכנית רדיו יומית, שנהנית מהאזנה גבוהה, ובה היא פורשת את משנתה מבלי להתבלבל.
השירים שנשארו: מ"נערי שובה אלי" ועד "עץ ירוק מפלסטיק", מ"פגישה" ועד "פה זה לא אירופה", מ"מנטה" ועד "אז מה", מרגול בוחרת את שיריה בקפידה ובאופן מדויק.
רלוונטיות במאה ה-21: מרגול היא עדיין האחת והיחידה שבאה "לתת הופעה מלעונית" ועד שהקהל כולו לא משתולל היא לא מרפה.
מדד הסלב: אתם רצינים? מי לא מכיר את מרגול? כמוה יש באמת רק אחת.
השפעה: מרגול היא האמא הגדולה של המוזיקה המזרחית בישראל. היא גם חסרת מורא, ותיזכר כאמנית הראשונה שבאה להופיע באירועי גאווה, הרבה לפני שזה היה טרנד.
7. מתי כספי
הוא אולי לא אוהב לדבר הרבה, ומעדיף להישאר עם פנים חתומות, אבל ככותב ומבצע, הוא לא ספק מהגדולים, ויש שיאמרו שהגדול מכולם. כבר בהתחלה, בשירים כמו "ואותך (אחרי שנסעת)" ו"ציור" שהלחין למילים של שלמה גרוניך (והיה חלק מהערב המופתי "מאחורי הצלילים" שהביא את שניהם לתודעה), היה ברור שכספי הוא גאון. שהוא מלחין ברמה אחרת. אלבומו השני, חסר השם, עם צילום הפעמון הביתי, הוא לבטח אחד מחמשת החשובים שנוצרו כאן.
מתי כספי לא רק הלחין ושר, הוא גם הוביל הפקות מוזיקליות בולטות והפיק אינספור אלבומים לאחרים. הוא שיתף פעולה עם בכיר המלחינים הישראלים בכל הזמנים, סשה ארגוב, שהכתיר אותו לממשיך דרכו. היצירה המשותפת שלו עם אהוד מנור היא מפסגות היצירה המקומית, והיא ניפקה כמות מרהיבה של קלאסיקות מ"ברית עולם" ו"מישהו" ועד "ילדותי השנייה". ועוד לא אמרנו כלום על קולו המדהים, רב האוקטבות, אחד המדויקים והיפים שיש לנו.
השירים שנשארו: "נח", "איך זה שכוכב", "מקום לדאגה", "הנה הנה", "לא דיברנו עוד על אהבה", "ימי בנימינה" (לחוה אלברשטיין), "זה מכבר" (לאושיק לוי), "מה זאת אהבה" ו"ילד אסור, ילד מותר" שכתב לריקי גל, הם קצה קצהו.
רלוונטיות במאה ה-21: מתי כספי הוציא לפני שנתיים את האלבום "כמו בריקוד" והמשיך להופיע לאורך כל השנים, בשנה האחרונה גם בסיבוב הופעות מצליח עם שלום חנוך.
מדד הסלב: עד שנתון מסוים אין איש בישראל שלא מכיר את שמו. שירי הילדים שלו "אחותי הקטנה", "כלבלב הו בידי בם בם" ו"מי ראה את באני" עדיין נשמעים בגני הילדים, גם אם הילדים כבר לא יודעים מי הוא.
השפעה: מתי כספי נערץ על מוזיקאים, כמו גם על הקהל הרחב. קשה להפריז בערכו ובאופן שהשפיע על הדורות שבאו אחריו. אם זה כאיש שהנגיש לישראל את המוזיקה הברזילאית בפרויקט "ארץ טרופית יפה" או כמפיק מוזיקלי פורץ דרך, למשל של אלבום המופת "ממריאה ברוח" של גלי עטרי.
8. גידי גוב
הוא פרץ לתודעה כחייל בלהקת הנח"ל, ולאחר שחרורו שר בפסטיבל הזמר את "יעלה ויבוא" בקוליות נונשלנטית שהיתה בזמנו חסרת תקדים. את הקוליות הזו הוא שכלל כסולן המיתולוגי של הלהקה הישראלית הגדולה של כל הזמנים, "כוורת", שאחריה באו גם "גזוז" ו"דודה". לאורך השנים גוב תחזק קריירת סולו מפוארת שכללה אלבומי ענק כמו "תקליט ראשון" ו"אין עוד יום". הוא הגיע לכל בית עם "הכבש הששה עשר", ועם פרוץ ערוץ 2 הוא הפך לאלוף הקאברים בתכנית "לילה גוב". גוב אמנם לא כתב מעולם שירים, אבל היה תמיד הרבה יותר מזמר מבצע.
השירים שנשארו: "יו-יה" ו"שירות עצמי" בכוורת, "רוני" בגזוז, "אלף כבאים" בדודה, "בלעדייך", "גן סגור" (במסגרת "הכבש השישה עשר"), "פרח", "יורם", "נאחז באוויר" ו"על קו הזינוק" ב"לילה גוב" הם חלק קטן.
רלוונטיות במאה ה-21: אלבומו האחרון והיפה "אם היינו" יצא לפני ארבע שנים. רק לאחרונה הוא מילא את היכל התרבות פעמיים במופע במלאת 25 שנה ל"לילה גוב", והוא עדיין אחד המבצעים האהובים על קוני הכרטיסים.
מדד הסלב: גידי גוב הוא אחד האנשים הכי אהובים בישראל. עוד מימי "הלהקה" ו"דיזינגוף 99". כפרזנטור של "בזק" הוא הצליח לשמור על רעננות ורלוונטיות, כשהפרסומות הן כמעט תמיד חמודות ומעוררות השראה. תכנית הבישול הוותיקה שלו "אהרוני וגידי" גם היא מצליחה לאורך שנים, ובאופן כללי, גידי גוב הוא האיש הזה שיודע יותר מכל מפורסם ישראלי לשמור על האיזון הנכון בין חשיפה בשביל פרנסה לטעם טוב.
השפעה: גוב היה הישראלי הראשון ששר כאילו מהאף, עם פרצוף של אחד שלא אכפת לו. הוא הראשון ששבר את הדרמטיות של כוכבי הלהקות הצבאיות מפעם, והוא הדוגמה הטובה ביותר לאיש שכיף לאהוב.
9. דני סנדרסון
האיש שהמציא את "כוורת", שחיברה את הרוק הישראלי למיינסטרים, ואחר כך את "גזוז", הלהקה שלהיטיה ("רוני", "תשע בכיכר") הם עדיין הפסקול הישראלי האולטימטיבי. מעטים זוכרים שהוא זה שייבא לישראל את הסאונד של הביץ' בויז' וסאונד הסרפינג של החוף המערבי באמריקה. הוא גם המשיך בקריירת סולו ארוכה, שכללה אלבומים רבים ולהיטים מ"שיר הגלשן" ועד "אצל הדודה והדוד".
השירים שנשארו: "היא לא תדע" בגזוז, "זה הכל בשבילך", "מה הדאווין שלך", "שקט שקט", וכמובן הקטלוג המפואר שכתב סנדרסון ללהקת כוורת. "המגפיים של ברוך" ו"שיר המכולת", מכירים?
רלוונטיות במאה ה-21: ב-2016 הוציא סנדרסון את אלבומו האחרון בינתיים, "מכאן הדרך". האיחוד האחרון של כוורת התרחש ב 2013, אבל הדיו נשמעים עד היום. סנדרסון מופיע כיום במבחר משיריו תחת הכותרת "סנדרסון וחברים" שמאפשרת הרכב משתנה.
מדד הסלב: בזכות כוורת סנדרסון הוא עדיין שם המוכר בכל בית. פרק ב' המוצלח שלו עם ענת עצמון, אחרי מותה הטרגי של אשתו האהובה נעמי, וגם הצלחתה של בתו השחקנית דינה סנדרסון, שומרים אותו ברשימת האנשים ש"כל ישראלי מכיר".
השפעה: כנגן בלהקת הנח"ל היה סנדרסון האיש שדחף לשם גיטרה חשמלית. אבל השפעתו העצומה והחשובה ביותר היא ביצירת הגרוב של "רוק וצחוק", מכוורת למשינה ועד הבילויים והמסך הלבן. אין כמעט להקת רוק ישראלית שלא מתבלת בקצת הומור, והכל בזכותו.
10. בעז שרעבי
מרגע שיצא לאוויר העולם שירו הגדול הראשון "פמלה" (שאותו שר באנגלית, בתקופה שישראל חלמה בפעם הראשונה על אירופה) היה ברור שהקול של בעז שרעבי הוא אחד ויחיד. ביחד עם כשרון ההלחנה המדהים שלו, הפך שרעבי לממשיך דרכה של שושנה דמארי, בהפיכת השירה התימנית לחלק מהמיינסטרים הישראלי, גם בתקופות שמוזיקה מזרחית של ממש לא התקבלה כאן. הקשר הזה הגיע לשיא בדואט המושלם של כל הזמנים "לשיר איתך" שיזם בשעתו אהוד מנור עבור שניהם. בתחילת הדרך היו השירים שלו פופיים יותר ואתניים (מילה שאיש לא הכיר אז), בהמשך הוא עבר לבלדות ענקיות, רבות מהן הפכו לקלאסיקות. שרעבי אף פעם לא היה חלק משום טרנד, קבוצה או ז'אנר. הוא בעז שרעבי ויש רק אחד כזה.
השירים שנשארו: "חייך וחיי", "חופשי ומאושר", "הלוואי", "תני לי יד", "משאלה", "לתת", "אם את עדיין אוהבת אותי". עוד?
רלוונטיות במאה ה-21: בעז שרעבי מופיע באופן לא סדיר, הוא האט את הקצב, אבל אם תיפלו על הופעה שלו, לא תצטערו.
מדד הסלב: שרעבי ממעט להופיע בציבור, כך שקשה לומר שהוא נשאר סלב גדול מידי ב-2019.
השפעה: בשעתו היה אחד הראשונים שהקליטו גרסה מודרנית ל"דרור יקרא". הוא הראשון שיצר בישראל פופ עם ניחוח מזרחי שבלט הן בהלחנה שלו והן בשירה. לא במקרה ביצע זוהר ארגוב גרסה מופלאה לשירו "את לי לילה".
11. יוני רכטר
בשתי מילים: "עטור מצחך". בשלוש מילים: "דמעות של מלאכים". בעצם עוד שלוש מילים: "הכבש הששה עשר". ישראל נחשפה ליוני רכטר בתור הקלידן הגבוה מכוורת. אחר כך כאיש הצמד "14 אוקטבות", מפיק אלבום הבכורה של גידי גוב, ואז בעשור שבו עבד עם אריק איינשטיין והניב את "זו אותה האהבה" ואת שירי הילדים "מה עושות האיילות" ו"אדון שוקו". גם שיתוף הפעולה שלו עם עלי מוהר נחשב לאחד היפים במוזיקה המקומית. רכטר הוא איש הפסנתר במוזיקה הישראלית, והאיש שחתום על ז'אנר "עטור מצחך" שמלווה דורות של יוצרים ישראלים שמנסים להפוך את הרוק שלהם למתוחכם יותר עם השפעות של מוזיקה קלאסית וגם עם ג'ז. הבעיה היא שאיש מהם לא עושה את זה כמוהו.
השירים שנשארו: "שוב היא כאן", "הילדה הכי יפה בגן" ו"גן סגור" ב"כבש הששה עשר", "העיקר זה הרומנטיקה" לגידי גוב, "נגיעה אחת רכה" לנורית גלרון, ולאריק איינשטיין "שיר אהבה סטנדרטי", "גברת עם סלים" ו"שבת בבוקר".
רלוונטיות במאה ה-21: לפני שנה חגג 40 שנה לאלבומו הראשון "התכוונות". בעשורים האחרונים הוא כותב לא מעט מוזיקה לתיאטרון ואף הפך את מחזהו הקלאסי של חנוך לוין "שיץ" לאופרה מצליחה.
מדד הסלב: רכטר ישאר תמיד האיש הגבוה מכוורת, ונראה שהוא תמיד הרגיש נוח יותר בפאתי הבמה ולא בקדמתה.
השפעה: אין בבית הספר "רימון" מספיק חדרים כדי להכיל את כל מי שרוצים ללמוד להלחין ולנגן כיוני רכטר. אולי צריך להגדיל את בית הספר.
12. אביהו מדינה
אביהו מדינה הוא האיש שלימד את ישראל שהמינוח "זמר מזרחי" הוא סוג של גזענות. שיריו הראשונים התפרסמו במסגרת פסטיבל הזמר המזרחי לאחר שנדחו על ידי אנשי פסטיבלי הזמר הממלכתי. הוא הראשון שדיבר על הקיפוח המזרחי ברדיו, ותוך כדי זה ניפק להיטי על. בעשור הראשון של הפסטיבל המזרחי זכו שיריו ב-11 פרסים, המפורסמים שבהם הם "כינור דוד" ששר שימי תבורי ו"הפרח בגני" ששר זוהר ארגוב והיה השיר הראשון שהביא את הזמר המזרחי למיינסטרים. ארגוב הוא זה ששר את שיריו הגדולים של מדינה, "סוד המזלות" ו"כבר עברו השנים". שיריו ובהם "שבחי ירושלים" ו"אל תשליכני" הם הקלאסיקות הגדולות ביותר שהיו שנים נחלת הרחוב המזרחי, ורק בעשורים האחרונים זכו לקנוניזציה.
השירים שנשארו: "להיות אדם" של זוהר ארגוב, "אל תירא ישראל (יעקב התמים)" של משה הלל, "חידה את לי" של בועז שרעבי, אבל "הפרח בגני" תמיד יהיה הגדול מכולם.
רלוונטיות במאה ה-21: מדינה מתרכז בשנים האחרונות בעיקר בכתיבה ובפעילות פוליטית, אבל הוא ממשיך להופיע ולהקליט עד היום.
מדד הסלב: כלוחם הראשי במאבק לשוויון הפך מדינה לדמות מוכרת ובולטת, אם כי ברור שרבים השרים את שיריו לא יזהו אותו ברחוב.
השפעה: אביהו מדינה הוא האב הרוחני של הזמר הים תיכוני ושל המאבקים שמנהלים היוצרים בתחום עד עצם היום הזה.
13. ירדנה ארזי
חייבים להדגיש, ירדנה תהיה בת 70 רק בעוד שנה, היא צעירונת, ותמיד היתה. ארזי היא גם אחת מהבודדים שנכנסו לרשימה למרות שאינם כותבים שירים, אלא רק מבצעים אותם. היא החלה את דרכה כסמל היופי של להקת הנח"ל, היתה לסמל של ישראל כמנחת האירויזיון בירושלים בשנת 1979, ובשנות השמונים הגיעה למעמד על כשנקלעה ליריבות המתוקשרת שפילגה את המדינה מול עפרה חזה המנוחה. 30 שנה אחרי, ארזי מייצגת ברשימה הזאת גם את זכרה של חזה. ארזי עברה את כל התחנות האפשריות. היתה זמרת השנה, ייצגה את ישראל באירוויזיון (עם שוקולד מנטה מסטיק ולבד) והנחתה במשך שנים תכנית בוקר בערוץ 2. בגלל יופיה הרב נטו לאורך השנים להקל ראש במוזיקה שלה, אבל כדאי לזכור שבמלחמת לבנון (הראשונה) ארזי השתתפה בכל ההפגנות כבר מתחילתן, והקליטה את "הביתה" המחאתי של אהוד מנור, ובהמשך הוציאה את האלבום "דמיון מזרחי" שהוקדש כולו לשירים ערביים מתורגמים.
השירים שנשארו: "אתה לי ארץ", "שהשמש תעבור עלי", "עוד נגיע", "בן אדם", "יש ונדמה", "הכינור הנאמן", "דרישת שלום", "שירו שיר אמן", הרבה יותר שירים ממה שאתם חושבים.
רלוונטיות במאה ה-21: סיבוב ההופעות האחרון של ירדנה ארזי עם הגבעטרון הפך להצלחה מפתיעה והועלה יותר מ-200 פעמים.
מדד הסלב: תמיד יותר טוב להיות גם יפה. בשנות הטלוויזיה שלה, כמנחת תכנית בוקר, היא היתה כל בוקר בכל בית בישראל.
השפעה: ארזי היא דוגמה לאשת קריירה ודיווה נערצת שמצליחה לשמור על איזון ושפיות בחייה הפרטיים, ולהישאר תמיד עם הרגליים על הקרקע. רק בזכות זה מגיע לה פרס ישראל.
14. מיקי גבריאלוב
מתישהו באמצע שנות השישים הקים גבריאלוב בן ה-17 עם חברים את הצ'רצ'ילים, להקת רוק ישראלית שזכתה להצלחה גם באירופה, והביאה את בשורת המועדונים של רמלה לכל ישראל. אבל הקפיצה האמיתית היתה כשאריק איינשטיין בחר בו כשותף וביחד הם יצרו את אלבומי המופת "בדשא אצל אביגדור" שבו מופיע "אני ואתה" ואחר כך את "סע לאט". מכל היוצרים שעבדו עם איינשטיין גבריאלוב הוא זה שכתב עבורו את השירים החשובים והיפים ביותר, ובראשם "עוף גוזל". בהמשך הוא עבד עם יהונתן גפן והוציא הרבה אלבומי סולו, חלקם עם להיטים כמו "סיפור של חורף", "אבא סיפור", "פוליה" ו"כשחלמתי על הבית".
השירים שנשארו: "עוף גוזל", "אני רואה אותה בדרך לגימנסיה", "שכשנבוא", "סע לאט", "אמא אדמה", "קפה טורקי", "השיר על התוכי יוסי" ועוד רבים רבים מהשירים היפים ביותר שביצע אריק איינשטיין.
רלוונטיות במאה ה-21: לפני שנה יצא אלבום של גבריאלוב וחברים שתעד סיבוב הופעות מוצלח שלו. גבריאלוב הוציא עד היום יותר מ-20 אלבומי סולו, האחרון לפני חמש שנים.
מדד הסלב: את השירים שלו מכיר כל ישראלי. את גבריאלוב עצמו, חלק גדול מהישראלים (ובטח הדור הצעיר) לא יזהו, וחבל.
השפעה: גבריאלוב היה מהראשונים להכניס ניחוח אתני ובפרט טורקי למיינסטרים הישראלי. שירים כמו "שיר מס' 8" ו"היא תבוא" היו מוזיקת העולם הראשונה ששמע הילד עידן רייכל בכפר סבא.
15. ריקי גל
זה אחד הסיפורים הכי דרמטיים בתולדות המוזיקה הישראלית. בגיל 17 ריקי גל כבר שרה בצמד עם שלמה ארצי. היא היתה סולנית בלהקת חיל הים, אבל בעשרים השנים הבאות, היא עברה מפרויקט לפרויקט מבלי שהצליחה להביא את עצמה למרכז הבמה. היא השתתפה ב"ערב שירי ז'ק ברל", בתכנית הילדים "הצריף של תמרי", בפסקול הסרט "דיזינגוף 99", והשיא היה תפקיד ראשי באופרת הרוק "בני בום" ממנה נלקח השיר "ילד רע". רק בשנת 1987 הכל נפל למקום כשמתי כספי הלחין והפיק את אלבומה הראשון והאיקוני, שפתח את חלק ב' בקריירה שלה כאחת הזמרות המוערכות ביותר בישראל. אישה עם קול מיוחד, חזק ונוכח מאוד, שמביאה לבמה גם מיניות סוערת. כך עד עצם היום הזה.
השירים שנשארו: "ילד אסור ילד מותר", "מה זאת אהבה", "הנה פתחתי חלון", "היי שקטה", "נערת הרוק", "אילו יכולתי (אמא)", "מקום לדאגה", וגם שירי פופ מוקדמים יותר כמו "לגור איתו", "אמת או חובה" ו"ילד רע".
רלוונטיות במאה ה-21: ריקי גל המשיכה להופיע לאורך כל השנים. אלבומה האחרון יצא ב-2015, והשנה היא מופיעה במחזמר החדש "פלאשדאנס", אחרי ששיחקה בעבר ב"שיקאגו", "אוויטה" ו"עלובי החיים". היא אמנם לא כוכבת גדולה כמו שלמה ארצי, אבל שמרה במשך השנים את הקריירה שלה בחיים.
מדד הסלב: לצד היותה זמרת מובילה, ריקי גל שומרת על נוכחות בטורי הרכילות. אחת לכמה שנים היא נותנת ראיון פרובוקטיבי ומחליפה בן זוג, או להיפך.
השפעה: גם כמורה לפיתוח קול וגם כשופטת ב"כוכב נולד" בתחילת דרכה, ריקי גל היא אחד האייקונים לאורן מתחנכות זמרות בעלות קול גדול ודרמטי בישראל. ממאיה בוסקילה ועד נועה קירל, כולן היו בנותיה.
__
תמונות:
שלמה ארצי תמונה חדשה - צילום גבריאל בהרליה | תמונה ישנה - צילום סהר יעקב, מתוך לע"מ.
צביקה פיק תמונה חדשה - צילום ורדי כהנא | תמונה ישנה - צילום סהר יעקב, מתוך לע"מ.
חוה אלברשטיין תמונה חדשה - צילום אורי בהט | תמונה ישנה - מתוך הופעה במועדון "צוותא", רשות השידור.
שלום חנוך תמונה חדשה - צילום אורית פניני | תמונה ישנה - צילום סהר יעקב, מתוך לע"מ.
יהודה פוליקר תמונה חדשה - צילום אילן בשור | תמונה ישנה - צילום סהר יעקב, מתוך לע"מ.
מרגלית צנעני תמונה חדשה - צילום גבריאל בהרליה | תמונה ישנה - מתוך "סיבה למסיבה" רשות השידור.
מתי כספי תמונה חדשה - צילום עומר מסינגר | תמונה ישנה - צילום סהר יעקב, מתוך לע"מ.
גידי גוב תמונה חדשה - צילום אילן בשור | תמונה ישנה - צילום ג'ראר אלון.
דני סנדרסון תמונה חדשה - צילום גילי יערי, פלאש 90 | תמונה ישנה - צילום גיל גולדשטיין, מתוך לע"מ.
בעז שרעבי תמונה חדשה - צילום רפי דלויה | תמונה ישנה - מתוך פסטיבל הזמר, רשות השידור.
יוני רכטר תמונה חדשה - צילום אילן בשור | תמונה ישנה - צילום הרמן חנניה, מתוך לע"מ.
אביהו מדינה תמונה חדשה - צילום מיכל פטל, פלאש 90 | תמונה ישנה - צילום משה שי, פלאש 90.
ירדנה ארזי תמונה חדשה - צילום רונן אקרמן | תמונה ישנה - צילום משה מילנר, מתוך לע"מ.
מיקי גבריאלוב תמונה חדשה - צילום גדעון מרקוביץ, פלאש 90 | תמונה ישנה - צילום הרמן חנניה, מתוך לע"מ.
ריקי גל תמונה חדשה - צילום אילן בשור | תמונה ישנה - מתוך "בני ילד רע", רשות השידור.