ערפל מסתורי כיסה את הכבישים שהובילו הלילה למועדון בארבי בדרום תל אביב, ערפל כבד, סמיך, שמוביל אל הלא נודע, ערפל מסוכן שחובק אותך ומושך אל תוך האפלה, ערפל מהסוג שבחסותו פועלות מכשפות ובנות-לילית שמחלקות בכניסה לבארבי מסכות בצורת חיות ורוקריות רזות ופרועות שיער, מצמררות. ערפל צמיגי, לבנבן, עבי, שצופן בחובו את הסודות שמהם נוצרות אגדות.
הלילה נולדה מתוך הערפל אגדה, אגדה מוזיקלית. אגדה ושמה נינט טייב, אגדה שהיתה באמת. אגדת רוקנ'רול עם סיפור אישי מדהים, עם יכולות מהפנטות, עם תיאבון להרס, עם תשוקה למהפכה, חסרת בושה, חובבת סקס ודם וצדק, חולמת ומסויטת, רוקרית עוצמתית ומאיימת, חייתית ונושכת, תאוותנית ומסרסת, שורטת ובועטת, חושנית ואלימה, מתפרצת ומדויקת, פתיינית ומובסת, מנצחת ומתמסרת, רכה ונזקקת, ושוב חשופה וסוערת, רזה ומדוסטרשת, מוזיקאית מוכשרת, יוצרת מרתקת, זמרת שפיצית, גיטריסטית טובה, אישה כל כך יפה עד שהיא מסנוורת, כוכבת שהיא גם בחורה מקסימה שאי אפשר שלא לאהוב אותה, עד שזה כואב.
ניצני האגדה נולדו כבר לפני עשור שנים. ב-15 במאי, עוד פחות משבועיים, ימלאו עשר שנים בדיוק לשידור תוכנית הבכורה של "לא נפסיק לשיר - כוכב נולד", עשר שנים לאודישן ההוא, של החיילת ההיא, ששרה "ילד אסור ילד מותר" והשאירה את הפיות פעורים. באוגוסט ימלא עשור לגמר בניצנים - הרגע הטלוויזיוני-מוזיקלי שהגדיר את העשור האחרון, באוקטובר היא תהיה בת 30. עוד לא בת 30 והיא ראויה לתואר "זמרת העשור 2003-2013". כן, נינט היא זמרת העשור האחרון, עם ארבעה אלבומים נהדרים, אחד יותר טוב מהשני, עם כישרון ענק, יכולת למידה ויכולת התקדמות, ועם קוטביות מבלבלת, ותהליך ומהפך ושינוי וטרנספורמציה (וכל המילים האלה) הכי מדהימים שאמן יכול לעבור. כי מי יזכור שלפני עשר שנים היא אמרה שהיא מעריצה את אביב גפן ו"היהודים", עד שהתברר שבדיוק לשם היא מכוונת.
נינט טייב היא תופעה שקשה להסביר אותה, דוגמה שלא קיימת בשום מקום אחר בעולם, ישראלית-ייחודית, כמו גלי צה"ל, כמו ה"גשש החיוור" - לך תסביר למישהו מחו"ל שכוכבת הריאליטי הכי גדולה שהיתה כאן, שבמשך שנים סימלה (גם אם לא התכוונה לכך) את ההתמסחרות של תרבות המוזיקה המקומית ושיעבודה לפריים טיים הטלוויזיוני, ושניצחה את התחרות עם המנון דיכאוני של הזמר הגיבור של השכבות החלשות, שייצג את הז'אנר הכי מקומי-עממי - היא כיום, אחרי עשור שנים וארבעה אלבומים - הרוקרית האמיתית מס' 1 בארץ. ולא סתם הרוקרית מס' 1 - יש שיאמרו שנינט טייב היא הרוקרית-אישה הכי טובה שהיתה כאן אי פעם, או לפחות עומדת באותה שורה עם איקונות כמו ענבל פרלמוטר, קורין אלאל ואורית שחף.
אחרי שבאלבומים הקודמים רוקפור לקחו אותה לבריטניה, ב"כל החיות ידעו" באו יוסי מזרחי ועידן רבינוביץ' מ"הקולקטיב" ולקחו אותה לאמריקה, בואכה מועדוני ניו יורק ונסיעה מערבה לטור-מוטלים, עם שירים שנשמעים כמו משהו שתחנות הקולג'ים בארה"ב היו שמחות לאמץ (לו היו באנגלית). עם המנון דהירה כמו "גרזן", עם שיר מעולה כמו "והדרת", שאמש היווה את שיאה של ההופעה, עם שיר סקסי בטירוף כמו "דופק" ושיר עצוב בטירוף כמו "עושק", עם גראנג'ים כובשים כמו "כל הלבד" ו"תות", עם התייחסות למוות ולפחדים ממנו בכנות מצמררת ("ארבע המיתות") ולסוף העולם המתקרב ("17 שניות"), עם עקיצה לכיוון המנטור מהעבר ("פרויקט הספר הכחול"), עם עוצמות ויכולות הופעה שכבר הרבה שנים לא שמענו וראינו מזמרת בישראל.
"כל החיות ידעו", המופע והאלבום, מעידים על שדרוג, עוד שדרוג, ביכולות של נינט ככותבת, מלחינה, זמרת וגיטריסטית, אפילו כפרפורמרית, שמרשה לעצמה להשתולל על הבמה יותר מבעבר. כזמרת היא שרה, באופן כללי, גבוה מתמיד, אבל צורחת פחות, מעמידה לעצמה רף ווקאלי חדש. נכון, יש בה עדיין הרבה מפיג'יי הארווי, אבל המעבר לעברית מוציא מהקול שלה יותר רגש. ב"חבלים", למשל, היא שרה בכזו כנות ויופי והומור ("רציתי שתטביע אותי אבל יש לי ריאות היפופוטם... הכל אצלי תמיד יוצא הפוך"), עד שאפשר להציץ דרך הלוע שלה לתוך הנפש. והנפש של נינט טייב היא אחד המקומות המרתקים להיות בו.
בשנה שעברה הוציאה נינט אלבום קשה לעיכול באנגלית. כעת היא משחקת אותה עם אלבום נהדר בעברית, ועם יכולות במה שיש להן פוטנציאל להגניב קהל צעיר שאוהב רוק ומחפש את הדבר האמיתי. אמש היו בהופעה שלה (בארבי סולד אאוט) כמה עשרות (אולי מאות) מעריצים צעירים שכמהים שמישהו יעשה כאן רוק בשפת אימם שאפשר יהיה ליהנות מהרעש שלו, להזדהות איתו, להעריץ אותו. נדמה שהפעם הסיכויים של נינט להצליח בקרב אותו קהל צעיר גבוהים יותר. מי יודע, אולי זמרת העשור שהגיחה אמש מתוך הערפל עוד תהיה כאן זמרת השנה.
קטעים נבחרים מהמופע
17 שניות
גרזן
פרויקט הספר הכחול
Crazy
והדרת